۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۵۶ کشور کنفرانس اسلامی

تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۵۶ کشور کنفرانس اسلامی

تجارت ایران با ۵۶ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ با ۱۹صدم درصد افزایش به رقم ۶۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر با اعلام این خبر گفت: میزان وزنی تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ۹۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۲۲ درصد کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع تجارت خارجی کشورمان با اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۹ میلیارد دلار به صادرات و ۳۲ میلیارد دلار به واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی اختصاص داشت، اظهار داشت: در این مدت صادرات به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش و واردات از این کشورها ۱۳ درصد افزایش داشته است.

‌ معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ کشور عضو ۲۴ درصد جمعیت دنیا و ۲۱ درصد سرزمین قابل سکونت را در اختیار دارد، گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشورمان در بین کشورهای اسلامی امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان، عمان، افغانستان، مالزی و اندونزی می‌باشند.

به گفته وی در بین بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ تجارت ایران با کشورهای ترکیه، عراق و اندونزی کاهش و با کشورهای امارات متحده‌ عربی، پاکستان، عمان، افغانستان و مالزی افزایش داشته است.

رضوانی‌فر گفت: در سال گذشته بیشترین میزان صادرات کشورمان در بین اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به کشورهای عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان، عمان، اندونزی و جمهوری آذربایجان بوده است.

به گفته وی در این مدت صادرات به کشورهای کامرون، گامیبیا، مصر، برونئی و یمن از بیشترین افزایش و صادرات به کشورهای عربستان سعودی، سودان، اردن، ساحل عاج و تونس از بیشترین کاهش برخوردار بودند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، عمان، پاکستان، مالزی، عراق، ازبکستان و اندونزی بوده است.

کد خبر: ۲۸۱٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha