۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
چشم بازار انرژی به خاورمیانه| نفت۱۰۰ دلاری در راه است؟
بن سلمان حامی اصلی رشد قیمت طلای سیاه

چشم بازار انرژی به خاورمیانه| نفت۱۰۰ دلاری در راه است؟

بهروزی فر کارشناس انرژی با بیان اینکه بازار انرژی چشمش را به خاورمیانه دوخته است، گفت: در صورت وقوع هر گونه حادثه غیر مترقبه در خاورمیانه احتمال اینکه بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار برسد، بسیار زیاد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار انرژی چشمش را به خاورمیانه است. قیمت نفت که در روزهای گذشته در پی افزایش نگرانی ها نسبت به ایجاد تنش در این منطقه روند صعودی به خود گرفته بود، امروز کمی کاهش یافت.

به گزارش رویترز، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه در روز دوشنبه کاهش یافته و به زیر ۹۰ دلار رسیده است. این اتفاق به دنبال آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب غزه و تعهد این کشور به مذاکرات بیشتر برای آتش‌بس احتمالی افتاده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۳۶ سنت معادل ۱.۴۹ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۸۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۴۳ درصد کاهش ۸۵ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود.

بهروزی فر: در صورت وقوع هر گونه حادثه غیر مترقبه در منطقه خاورمیانه این احتمال که بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار هم برسد، بسیار وجود دارد

در این میان بسیاری از کارشناسان از احتمال رشد قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار سخن می گویند. مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: در صورت وقوع هر گونه حادثه غیر مترقبه در منطقه خاورمیانه این احتمال که بهای نفت به بیش از ۱۰۰ دلار هم برسد، بسیار وجود دارد.

او ادامه داد: بازار نفت در سال های گذشته نشان داده که آبستن اتفاقات غیر قابل پیش بینی بوده و هر اتفاقی در آن محتمل است.

هم زمان با تنش ها پیش بینی ها در مورد قیمت نفت هم تغییر کرده است. امریکا پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۴ را به ترتیب به ۸۶ دلار و ۸۱ دلار افزایش داد ...

کشورها ذخایر استراتژیک خود را افزایش می دهند؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، سیاست عرضه نفت خود را در این هفته بدون تغییر حفظ کرده و از کشورهای عضو خواستند تا پایبندی خود را به کاهش تولید افزایش دهند. این کاهش تولید در شرایطی است که همه ساله با افزایش تقاضای نفت مواجه هستیم.

بهروزی فر با بیان اینکه در حالت عادی سالانه یک الی ۲ میلیون بشکه به تقاضای نفت اضافه می شود، ادامه داد: این رشد تقاضا در شرایطی است که خبری از افزایش تولید نیست. به همین دلیل هر تنش می تواند در کوتاه مدت تقاضای نفت را بالا ببرد. چرا در چنین شرایطی کشورها به دنبال افزایش ذخایر استرتژیک خود خواهند رفت.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز انتظار دارد بهبود تقاضا، باعث شود بازار نفت جهانی در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، با حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه روبرو شود

البته تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز انتظار دارند در بهترین شرایط که تقاضا در همین سطح بالا قرار داشته باشد، هیچ خطر ژئوپلیتیکی دیگری عرضه نفت را تهدید نکند و اوپک پلاس تولید خود را در سه ماهه سوم افزایش دهد، قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. این بانک انتظار دارد بهبود تقاضا، باعث شود بازار نفت جهانی در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، با حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه روبرو شود

حمایت بن‌سلمان از رشد قیمت نفت

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی می‌کنند که رعایت دقیق‌تر سهمیه‌های تولید می‌تواند منجر به کاهش بیشتر تولید شود و به‌طور بالقوه تولید را کمتر و موجودی‌ها را در سه‌ماهه دوم کاهش دهد.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی‌ که به‌طور مداوم با مدیریت عرضه نفت از افزایش نوسانات حمایت کرده است. این نشان می دهد که تولیدکنندگان نفتی هم تمایل چندانی برای کنترل قیمت ها نداشته و رفتارها و سیاست های آنها در بیشتر در راستای تقویب قیمت نفت و رشد آن است

کارشناس انرژی در اینباره به اشاره به کاهش داوطلبانه تولیدات نفتی عربستان، اظهار داشت: عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی‌ که به‌طور مداوم با مدیریت عرضه نفت از افزایش نوسانات حمایت کرده است. این نشان می دهد که تولیدکنندگان نفتی هم تمایل چندانی برای کنترل قیمت ها نداشته و رفتارها و سیاست های آنها در بیشتر در راستای تقویب قیمت نفت و رشد آن است. در این میان اما وضعیت تقاضا در بازارهای اصلی هم در فرجام قیمت ها در بازار طلای سیاه بی تاثیر نیست.

فرصتی برای آمریکا

در همین‌حال، اوپک‌پلاس به محدودکردن عرضه خود برای تقویت قیمت نفت‌خام ادامه‌می‌دهد و فرصت‌هایی را برای تولیدکنندگان آمریکایی ایجاد می‌کند تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. اروپا به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت‌خام آمریکا ظاهر شده‌است. گنجاندن نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) در قیمت‌گذاری برنت، انگیزه بیشتری برای خرید نفت‌خام آمریکا در اروپا ایجادکرده است. شایان ذکر است، هلند با میانگین ۶۵۲‌هزار بشکه در روز، بیشترین حجم صادرات نفت‌خام آمریکا را در سال‌۲۰۲۳ داشت. صادرات نفت‌خام ایالات‌متحده به چین نیز افزایش قابل‌توجهی داشته و نسبت به سال‌های گذشته دوبرابر شده، زیرا روسیه در پی تحریم‌های غرب به‌دنبال بازارهای جدید است.

بایدن که از یک سو نگران رشد شدید قیمت ها در بازار انرژی است، نه تنها ازفرصت موجود برای فروش بیشتر نفت خود استفاده می کند بلکه یه نوعی به دنبال کنترل قیمت هاست.

حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی می گوید: قیمت ارزان نفت پاشنه آشیل انتخابات آمریکا بوده و بایدن حاضر نیست به راحتی این برگ برنده را از دست بدهد.

بایدن به خوبی می داند که با خروج کامل نفت ایران، بازارها دچار کمبود عرضه شود و به همین دلیل، شرایط را برای مشتریان نفت ایران سخت نکرده است

او با اشاره به افزایش فروش نفت ایران، گفت: آمریکا به کشورهای خریدار نفت ایران فشار نمی آورد و همین مساله موجب افزایش صادرات نفت ایران شده است. بایدن به خوبی می داند که با خروج کامل نفت ایران، بازارها دچار کمبود عرضه شود و به همین دلیل، شرایط را برای مشتریان نفت ایران سخت نکرده است.

لازم به یادآوری است که ایران در نوامبر ۲۰۲۳ بیشترین افزایش تولید خود را علیرغم ادامه تحریم‌های آمریکا ثبت کرد. همچنین بر اساس گزارشی که گمرک ایران به تازگی اعلام کرده، درآمد حاصل از صادرات نفت در سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که ایران در سال گذشته روزانه چیزی حدود ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

کد خبر: ۲۸۱٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha