۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
مسیر جراحی بنزین از موافقت و همراهی مردم می‌گذرد
یادداشت؛

مسیر جراحی بنزین از موافقت و همراهی مردم می‌گذرد

تبریز- دوران تصمیم‌های پنهان یک‌شبه گذشته است، مسیر جراحی بنزین از موافقت و همراهی مردم می‌گذرد. این بخشی از یادداشت علی عبدالهی فعال رسانه ای برای بازار است.

علی عبدالهی؛ بازار: به تازگی اخباری ضد و نقیض از نحوه تخصیص سوخت و همچنین کارت‌های سوخت منتشر می‌شود. برخی منابع اعلام می‌کنند که دولت در صدد این است که سوختگیری را تنها با کارت‌سوخت‌های شخصی میسر کند و از طرفی دیگر وزارت نفت نیز چنین موضوعی را رد می‌کند.

حال فارغ از اینکه «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»؛ دولت اگر بنا دارد تغییراتی را در نرخ بنزین یا احیانا نحوه توزیع یارانه آن به مردم ایجاد کند و به جراحی دست بزند، لاجرم باید یک موضوع مهم را در نظر بگیرد و آن، «جلب موافقت و مشارکت مردم است.»

دو نمونه را در نظر بگیرید: در دولت آقای احمدی‌نژاد پس از اینکه مردم به خوبی با مزایای طرح هدفمندی یارانه‌ها و همچنین کارت‌های سوخت آشنا شدند، این طرح به اجرا درآمد و اگرچه گاها مشکلات و ایراداتی نیز داشت، اما حداقل با مخالفت گسترده یا اعتراض عمده مردم مواجه نشد.

اما از طرفی دیگر خاطره تلخ سال ۹۸ در دولت آقای روحانی که یک‌شبه بدون هیچ‌گونه زمینه‌سازی و تبیین موضوع، نرخ بنزین افزایش یافت، به ما این موضوع را مجددا یادآور می‌شود که عدم مشارکت و موافقت مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، چه تبعات سنگینی می‌تواند داشته باشد!

حالا دولت کنونی هم اگر به صورت فرضی و احتمالی نیت ایجاد تغییراتی در حوزه سوخت را داشته باشد، نمی‌تواند به موفقیت برسد مگر اینکه از طریق کارشناسان اقتصادی و چهره‌های مقبول جامعه، ضرورت‌های تغییر را به خوبی و با شفافیت تمام برای مردم تبیین کند.

در دوره‌ای که با وجود رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی آگاهی عمومی جامعه روز به روز در حال افزایش است، تصمیم‌گیری شبانه پشت درهای بسته، محکوم به شکست است.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha