۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
بیش از ۱۸۷ میلیون دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی صادر شد
طی سال گذشته صورت گرفت؛

بیش از ۱۸۷ میلیون دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی صادر شد

بیرجند- مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۱۸۷ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۸۹ دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی در سال گذشته صادر شد که از نظر ارزش نسبت به سال قبل افزایش ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

بازار، گروه استان ها: خراسان جنوبی به واسطه وجود مرز ماهیرود، گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود و یزدان همواره یکی از مسیرهای صادراتی و ترانزیتی ایران به کشور افغانستان بوده است.

ظرفیتی که اگر مورد توجه واقع شود می تواند در بهبود آمارهای اشتغال و رفع بیکاری موثر قرار گرفته و موجب تحول در اقتصاد خراسان جنوبی شود. خوشبختانه آمارها نیز نشان از افزایش صادرات ازخراسان جنوبی به ویزه به مقصد افغانستان دارد.

افزایش ۷۰ درصدی صادرات کالای تولید خراسان جنوبی

کوهگرد مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: ۱۸۷ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۸۹ دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی در سال گذشته صادر شد که از نظر ارزش نسبت به سال قبل آن ۷۰ درصد افزایش دارد.

کوهگرد با اشاره به اینکه این میزان کالا به وزن یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۱۳۸ تن بوده که از نظر وزن نیز ۴۵ درصد رشد رشد داشته است؛ بیان کرد: این میزان صادرات از طریق گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود و یزدان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی است.

مقاصد صادراتی کالاها

کوهگرد با تأکید بر اینکه عمده این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، ارمنستان و قزاقستان صادر شده است، بیان کرد: طی سال گذشته ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۷۴ تن کالا به ارزش ۶۷۱ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۱۶ دلار کل کالاهای صادراتی خروجی استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: همچنین سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۲۲ فقره اظهارنامه وارداتی به وزن ۲ تن و ۵۸۹ کیلوگرم کالا و ارزش هشت میلیون و ۸۹ هزار و ۹۴۷ دلار انجام شده که از نظر ارزش ۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۳۰ درصد کاهش دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این کالاها شامل لوازم و قطعات مربوط به معدن، دیزل ژنراتور، کلروبوتیل، برنج، دیزل ژنراتور، فروسلیس، شاهدانه خام، سنگ تالک و نخ پنبه‌ای است که از کشورهای آلمان، ترکیه، افغانستان و ازبکستان به استان وارد شده است.

افزایش ۳۱ درصدی مسافران خروجی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به خدمات مسافری در گمرک ماهیرود گفت: از ابتدای امسال به ۴۶ هزار و ۵۰۰ مسافر ورودی و ۲۸ هزار و ۳۴ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به سال قبل‌تر از نظر مسافران ورودی ۳۹ درصد و از نظر مسافرین خروجی ۳۱ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha