۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
«چابهار» چرا باید از مسیر پاکستان ناامن شود؟!
شاهد از غیب رسید؛

«چابهار» چرا باید از مسیر پاکستان ناامن شود؟!

«آسیا پلاس» در مطلبی که چند روز قبل منتشر کرده از افتتاح مسیر تجاری بین تاجیکستان و پاکستان خبر داده و این مسیر را دروازه ورود پاکستان به آسیای مرکزی نامیده است.

به گزارش بازار، «آسیا پلاس» در مطلبی که چند روز قبل(دوم آوریل) منتشر کرده است از افتتاح مسیر تجاری بین تاجیکستان و پاکستان خبر داده و این مسیر را دروازه ورود پاکستان به آسیای مرکزی نامیده است.

این نشریه اضافه کرده است با به مقصد رسیدن اولین محموله پاکستان به تاجیکستان از طریق مسیر زمینی، مسیر مستقیم تجاری بین آسیای مرکزی و پاکستان(جنوب) افتتاح شد. این مسیر ترانزیتی، تاجیکستان و آسیای مرکزی را مستقیم به بنادر «کراچی» و «گوادر» متصل می کند.

اولین محموله، از شهرهای رحیم‌یارخان، اوکارا و از منطقه‌ای نزدیک تنگه واخان عبور کرده و به تاجیکستان رسیده است. این مسیر حدودا ۱۴۰۰ کیلومتر بوده و در ۷ روز طی شده است. توافق ایجاد این مسیر تجاری، سال ۲۰۲۲ در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان، بین مقامات دو کشور به امضاء رسیده بود.

با مطالعه اخباری از این دست که معمولاً در حوزه اطلاع‌رسانی شهروندان کشور نیست و مخاطب ایرانی شاید علاقه چندانی هم به پیگیری آن نداشته باشد، چرایی تهدید ناامنی «چابهار» و «طرح توسعه مکران» از سوی عناصر گروهک تروریستی «جیش‌العدل» آن هم از خاک پاکستان تا حدود بسیار زیادی روشن می‌شود. در یک رقابت مهم اقتصادی، پاکستان به راحتی اجازه نخواهد داد ایرانی‌ها «بندر گوادر» را در رقابت با «بندر چابهار» برای به دست گرفتن نبض اقتصادی منطقه به آسانی شکست داده و از دور خارج کنند؛ ولو به بهای ناامن کردن عمق خاک ایران به وسیله مزدوران اجاره‌ای.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha