۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
مراکز تحقیقات خودروسازی باید چه راهبردی داشته باشند؟ چینی ها چطور از مونتاژکاری به خودروسازی رسیدند
بازار گزارش می دهد

مراکز تحقیقات خودروسازی باید چه راهبردی داشته باشند؟ چینی ها چطور از مونتاژکاری به خودروسازی رسیدند

پیشرفت صنایع خودروسازی چین و تبدیل آن ها از مونتاژ کار به پیشتازی در تولید طی دهه های اخیر این سوال را مطرح می کند که مراکز تحقیقات خودروسازان داخلی چه اقداماتی در راستای پیشرفت این صنعت کرده اند؟

بازار؛ گروه خودرو: پیشرفت صنایع خودروسازی چین و تولید خودروهای برقی ارزان قیمت و همچنین بهبود چشمگیر کیفیت و ایمنی محصولاتشان، سبب شده است تا سوال مهمی در خصوص عملکرد مراکز تحقیقات خودروسازان داخلی مطرح شود که طی ۲ دهه گذشته چه اقداماتی جهت پیشرفت صنعت خودرو انجام دادند؟

هرچند برخی از این مراکز دستاوردهای قابل توجهی داشتند اما بعضی دیگر به دلیل جناح ‌بندی‌ های سیاسی یا حتی دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستاورد قابل قبولی طی ۲ دهه اخیر نداشتند. در این راستا به بررسی فعالیت‌های مراکز تحقیقات خودروسازان داخلی و خارجی جهت آشنایی بیشتر مدیران عامل شرکت ‌های تولیدکننده خودرو خواهیم پرداخت که در ادامه خواهید خواند.

پیشرفت کشور چین با پنج مرکز تحقیقات خودروسازی بزرگ

کشور چین طی پنج سال اخیر با تسلط کامل بر زنجیره تامین تولید خودروهای برقی، مسیر توسعه و عرضه محصولات مقرون به صرفه این نوع از وسایل نقلیه را توسط سایر تولید کنندگان با چالش جدی همراه ساخته است. این دستاورد بزرگ ابتدا با داشتن برنامه ‌ریزی مدون و قابل اجرا توام با راه ‌اندازی بزرگترین مراکز تحقیقات صنایع خودروسازی در دنیا برای چینی ‌ها به دست آمده است.

مدیران ارشد مراکز تحقیقاتی چین با اشراف کامل به فناوری‌ های روز، «استاندارد های جدید»، شناخت بازار و درک نیاز صنعت برنامه‌ های قابل قبولی را پیش بردند

در این کشور سایک موتور، بایک موتور، گروه خودروسازی چانگان، گریت وال و جیلی بزرگترین مراکز تحقیقاتی را دارند، بررسی ‌های «بازار» نشان داده که مدیران ارشد این مراکز با اشراف کامل به فناوری‌ های روز، «استاندارد های جدید»، شناخت بازار و درک نیاز صنعت برنامه‌ های قابل قبولی را پیش بردند. شرکت ‌های مذکور شاید در ابتدای راه اقدام به مونتاژ یا کپی کاری خودرو سایر تولیدکنندگان می‌ کردند، اما با جذب افراد مستعد و توانمند توانستند امروز صاحب سبک باشند.

این مراکز با سرمایه گذاری های قابل توجهی که در فرآیند تولید خودرو، از زنجیره تامین تا خودروسازی انجام دادند، مسیر رشد را برای تولیدکنندگان هموار تر کردند. به عنوان مثال یکی از اقدامات اخیر مراکز تحقیقات خودرویی چین، چشم پوشی از برخی استانداردهای سخت گیرانه بین‌ المللی جهت تولید خودروهای برقی و جایگزینی آن با استانداردهای محلی است. شاید زمان آن رسیده که برخی از مدیران ارشد واحدهای خودروسازی این سیاست را از چینی‌ ها آموخته و از تجارب آن ها در مراکز تحقیقاتی زیر مجموعه خود بهره مند شوند.

توسعه در گرو تعامل دستور کار مراکز تحقیقاتی اروپا

مهم ‌ترین صنعت اتحادیه اروپا، خودروسازی است؛ خودروسازان این قاره مراکز تحقیقاتی را ایجاد کردند که علاوه بر توسعه محصولات جدید و فناوری‌ های نوآورانه، جهت ارتقا دانش فنی اقدام به تبادل و تعامل تجارب با سایر شرکت‌ های بزرگ و کوچک خودروسازی در دنیا کردند.

در اروپا رویکرد تعریف استاندارد و جذب نوابغ و نخبگان در دستور کار مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است

شاید در ادبیات صنعت خودرو کشور و مراکز تحقیقاتی آن‌ ها باید توسعه محصول، طراحی، خلق تکنولوژی یا ایجاد فرآیندها و محصولات پایدار وجود داشته باشد. اما در اروپا رویکرد تعریف استاندارد و جذب نوابغ و نخبگان در دستور کار مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.

اگر صنایع خودروسازی اروپا را بررسی کنید، متوجه تعامل مثبت میان مراکز تحقیقاتی با سازمان‌های نظارتی استانداردی و دولت ‌ها خواهید شد. این تعامل نه تنها سبب پایداری طرح ‌های توسعه ‌ای خواهد شد، بلکه با دریافت گزارش ‌های متفاوت از سازمان ‌های مذکور محصولاتی بهتر جهت جذب رضایت مندی مشتریان ارائه می ‌دهند. اجرای چنین سیاستی در اروپا منجر به بهبود عملکرد صنایع خودروسازی و رشد روز افزون فناوری ‌های جدید شده است.

مراکز تحقیقاتی در کشور باید چگونه باشند؟

مراکز تحقیقات شرکت‌ های خودروساز در کشور به دلیل فقدان تعامل تاثیرگذار با شرکت‌های دانش ‌بنیان و فناور، مراکز نوآوری، پارک های علم و فناوری و دانشگاه ‌ها، و همچنین وجود محدودیت ‌های مالی و منابع، عدم تدوین استراتژی، کمبود توجه به نوآوری و خلاقیت توام با سوء مدیریت دستاوردهای قابل قبولی نداشتند.

شاید اگر افراد با تجربه، متخصص، نخبه، صاحب دانش و آشنا با فناوری ‌ها و الزامات روز دنیا سکان هدایت این مراکز را عهده ‌دار شوند بتوانند استراتژی را به معنای بهبود کارایی، خلق نوآوری، توسعه محصول مدرن و رضایت مشتری تعریف کنند

مدیرانی که در آینده سکان هدایت این مراکز را عهده ‌دار می‌شوند، در گام نخست باید استراتژی مدونی جهت پیشرفت شرکت تولیدی خود انجام دهند، شاید اگر افراد با تجربه، متخصص، نخبه، صاحب دانش و آشنا با فناوری ‌ها و الزامات روز دنیا سکان هدایت این مراکز را عهده ‌دار شوند بتوانند استراتژی را به معنای بهبود کارایی، خلق نوآوری، توسعه محصول مدرن و رضایت مشتری تعریف کنند.

خوشبختانه در بین مدیران جوان و با انگیزه کشور این افراد هر چند انگشت شمار هستند اما اگر با انتخاب شایسته ‌سالارانه بر مسند مدیریتی مراکز تحقیقات و نوآوری خودروسازان کشور تکیه بزنند حتماً مسیری روشن را برای گام برداشتن صنعت مهم خودروسازی کشور بنا خواهند کرد.

تمرکز بر طراحی ظاهری، ایمنی و استاندارد سازی خودروها وظیفه اصلی مراکز تحقیقاتی در دنیا است. این وظیفه اگر به درستی از واحد های تحقیق و توسعه داخلی برای خودروسازان تعریف شود، می ‌توان به توسعه مطلوب سبد محصولات آن ‌ها و رهایی از محصولات کهنه و نامطلوب امیدوار بود.

متاسفانه برخی از مدیران واحدهای تحقیقاتی مذکور نه تنها شناختی بر استاندارد های مهم بین المللی نداشته، بلکه کیلومتر ها از شناخت الزامات و مقررات توسعه محصولات خودرویی فاصله دارند. جدا از واقعیت نیست اگر بیان شود که نبوغ مدیران شرکت ‌های خودروساز در شناسایی و انتصاب مدیریت‌ های توانمند واحدهای تحقیقاتی نمایان می‌ شود.

بنابراین اگر مدیران قدری هوش و ذکاوت داشته باشند می توانند با انتصاب مدیران توانمند مراکز تحقیقاتی خود را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند. مسیری که به طور قطع، نوآوری و بهره مندی از تکنولوژی های جدید در خطوط تولید را تضمین خواهد کرد و همچون چین که طی مدت کوتاهی توانست از مونتاژکاری به تولید خودرو دست یابد، خودروسازی ایران را هم در مسیر شکوفایی و پویایی قرار دهد. پویایی که نه تنها سلیقه مخاطبان این بازار را در نظر دارد و نیاز آن ها را برآورده خواهد ساخت بلکه می تواند فاصله تولید خودرو در ایران و دنیا را کاهش دهد.

کد خبر: ۲۸۱٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha