۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
احتمال خروج سرمایه و مهاجرت بی سابقه با تشدید مشکلات اقتصادی در سال جدید
مدیرعامل شرکت پگاه جهان نما هشدار داد؛

احتمال خروج سرمایه و مهاجرت بی سابقه با تشدید مشکلات اقتصادی در سال جدید

گرگان- سلیمانی، مدیرعامل شرکت پگاه جهان نما گفت: بحران های اقتصادی پیش رو در سال جدید ضمن صدمه به اقتصاد، بحران های اجتماعی همچون خروج سرمایه و مهاجرت بی سابقه درپی خواهد داشت.

حمید سلیمانی درباره چالش های اقتصادی پی روی صنعت در سال جدید و بررسی تحقق شعار سال، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بخش‌های صنعت و تولید استان در سال ۱۴۰۳ با چندین چالش روبرو است؛ موضوع اول چالش حقوق و دستمزد است.

مدیر عامل شرکت پگاه جهان نما افزود: اگرچه حداقل حقوق ۳۵ درصد افزایش یافته است ما کافیست وضعیت تورم و افزایش هزینه تولید از جمله افزایش حقوق تاثیر خود را در دوماه آینده بر روی قیمت تمام شده محصول نشان دهد؛ قطعاً این وضعیت باعث کاهش قدرت خرید، به تبع آن کاهش فروش بنگاه‌ها و عدم پرداخت حقوق نتیجه این وضعیت خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع دوم چالش تامین مالی و بحران منابع بانکی است؛ تولیدی برای تامین افزایش حقوق و افزایش قیمت مواد اولیه ناچار به افزایش قیمت و تامین سرمایه در گردش از طریق منابع بانکی است.

سلیمانی بیان کرد: متاسفانه با قیمت‌های دستوری و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و گران شدن قیمت تمام شده پول، برای بانک‌های عامل و فرایند طولانی کل بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات عملاً تامین منابع در گردش در سال ۱۴۰۳ با چالش روبرو خواهد شد؛ این وضعیت منجر به کاهش فروش و کاهش درآمد تولید در نهایت تشدید رکود خواهد شد.

وی موضوع سوم را چالش افزایش مالیات عنوان کرد و گفت: اتکا دولت به غرامت‌های مالیاتی و افزایش آن تا سقف ۵۰ درصد در قانون بودجه ۱۴۰۳ قطعاً باعث فشار مالی طاقت فرسا به بنگاه‌های اقتصادی، بحران نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها و فشار بر تمامی اقشار جامعه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پگاه جهان نما گفت: احتمالاً در خرداد ماه و تیر ماه شاهد بحران چک‌های برگشتی خواهیم بود، این به معنی عدم وصول مطالبات وضعیت بحران، در بحران است.

وی با بیان این که موضوع چهارم چالش نیروی کار است، گفت: تمام فشارهای مالی و تولیدی از قبیل افزایش دستمزد، افزایش قیمت مواد اولیه، ناتوانی در پرداخت تسهیلات، رسوخ کالا در انبارها، افت فروش، کاهش درآمد و در نتیجه کاهش قدرت خرید و فشارهای مالیاتی و عدم وصول مطالبات باعث بحران در پرداخت آن می‌شود. این وضعیت دو نتیجه در پی خواهد داشت یک تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی دو تعدیل نیروی کار.

موضوع پنجم چالش امنیت است؛ سخت شدن شرایط مالی برای تولیدی‌ها و تصمیم برای تعطیلی یا تعدیل نیرو به منزله افزایش بیکاری و روبرو شدن با افرادی که در شرایط معیشتی کاملاً بحرانی قرار دارند.

سلیمانی یادآور شد: در اینجا چالش امنیت یعنی خروج سرمایه و مهاجرت در سال ۱۴۰۳ افزایش بی‌سابقه خواهد داشت. در نهایت برای مسائل بیان شده از جمله تسهیلات و سرمایه در گردش راه حل منطقی اندیشه نشود قطعاً مشکلات خاص در آینده نزدیک گریبانگیر ما خواهد بود و نتیجه این کار چیزی جز ورشکستگی نیست.

کد خبر: ۲۸۱٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha