۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
پیش بینی برداشت یک میلیون تُن گندم در گلستان 
رئیس جهاد کشاورزی گلستان خبر داد؛

پیش بینی برداشت یک میلیون تُن گندم در گلستان 

گرگان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش بینی می شود علی رغم خشکسالی های گذشته، امسال یک میلیون تن گندم در استان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد برزعلی شامگاه شنبه در هشتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان که در یکی از هتل های گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در گلستان زیر کشت گندم رفته که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در معرض بیماری ها قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: دو سوم مزارع گندم استان در اراضی دیم قرار داشته، همچنین ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی زیرکشت کلزا رفته است.

به گفته وی، برای اولین بار در سال زراعی جاری مزارع گندم در استان همزمان درگیر بیماری زنگ زرد و زنگ قهوه ای شدند.

برزعلی با اشاره به اینکه برای کاهش آسیب دیدگی مزارع هنگام وقوع بیماری ها باید از مدل سازی های کشت استفاده شود، بیان کرد: استفاده از ارقام مقاوم و مناسب کشت موجب کاهش خسارت به اراضی تحت کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در زمان وقوع بیماری محصولات کشاورزی پشتیبانی خوبی از سوی بخش خصوصی صورت گرفت و از سوی دیگر دولت با ارائه تسهیلات باعث شد تا سموم بهتری توسط کشاورزان خریداری و مصرف شود.

وی با بیان این موضوع که ۳۰ درصد عملکرد محصولات کشاورزی به کیفیت بذور بستگی دارد، تصریح کرد: پیش بینی می شود علی رغم خشکسالی در سال های گذشته، امسال یک میلیون تن گندم در گلستان برداشت شود.

برزعلی در ادامه با اشاره به بازرگانی محصولات کشاورزی یادآورشد: طی بخشنامه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی خرید تولیدات کشاورزی باید توسط بخش خصوصی انجام شود در صورت عدم توانایی خرید به واسطه این بخش باید بخش دولتی به خرید تضمینی بپردازد.

وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی در خصوص بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی دغدغه دارد.

کد خبر: ۲۸۱٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین منقوش مهترکلاته BG ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      باسلام هنوز خسارت سال گذشته بیمه گندم به خانواده کشاورزان گلستان داده نشود دوماه دیگر برداشت جدید داریم