۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۳
سهم ۱.۳ درصدی ارزش افزوده گلستان از تولید مرغ| دادگستری خسارت به صنعت طیور را بررسی کند
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان:

سهم ۱.۳ درصدی ارزش افزوده گلستان از تولید مرغ| دادگستری خسارت به صنعت طیور را بررسی کند

گرگان- رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان گفت: ارزش تولیدات صنعت طیور در استان گلستان ۲۸ همت بوده اما تنها ۱.۳ درصد ارزش افزوده استان را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا مبصری شامگاه شنبه در هشتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان که در یکی از هتل های گرگان برگزار شد، اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی امروز دو بند دارد که بند نخست به حذف قیمت گذاری دستوری در فرآیند تولید و بند دوم به بررسی و جبران ضرر و زیان به کشتارگاه های استان ناشی از قیمت گذاری دستوری می پردازد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان از رییس کل دادگستری استان گلستان خواست تا روند قضایی بررسی این موضوع را برای جبران خسارت وارد شده به کشتارگاه های استان آغاز شود.

وی با اشاره به وضعیت صنعت طیور در استان و کشور ادامه داد: این صنعت در کشور حدود پنج میلیارد دلار ارزش افزوده دارد و این رقم ۱.۳ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

مبصری با بیان اینکه ۱۱ درصد محصولات این صنعت در استان گلستان تولید می شود، افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی حاصل از این صنعت حدود ۵۵۰ میلیون دلار است و باید پرسید این رقم کجاست؟

ارزش ۲۸ همتی تولیدات دام و طیور در گلستان

وی گفت: ارزش تولیدات صنعت طیور در استان گلستان ۲۸ همت بوده اما تنها ۱.۳ درصد ارزش افزوده استان را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: انتظار داریم رویه ای که در بخش زراعت در پیش گرفته شده به سایر بخش های استان هم تعمیم داده شود و حمایت های لازم صورت گیرد.

مبصری با بیان اینکه گندم با ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ۲۰ درصد تولید ناخالص استان را شامل می شود، افزود: سرکوب قیمتی در بخش طیور آسیب زیادی به این صنعت در استان وارد کرده است.

وی ادامه داد: در ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی که در بهمن ماه ۱۴۰۲ به استان ها ابلاغ شد قیمت مرغ زنده ۵۸ هزار تومان تعیین شد اما قیمت مصرف کننده تغییر نکرد و آثار این تصمیم امروز در کشتارگاه های ما دیده می شود.

اجرای عینی سیاست های ابلاغی تیشه به ریشه تولید می زند

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به تولید روزانه ۷۰۰ الی هزار تن گوشت مرغ در استان گفت: قیمت تمام شده مرغ در استان ۸۱ هزار تومان است اما روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ با قیمت ۷۳ هزار تومان به میادین تهران ارسال می شود و این مرغ ها توسط واسطه های فروش با قیمت ۹۰ هزار تومان در بازار تهران به فروش می رسد.

مبصری با بیان اینکه این تفاوت قیمتی حدود ۱۳۸۰ میلیارد تومان در سال به کشتارگاه های ما ضرر میزند، گفت: در استان گلستان ۱۵ کشتارگاه دائم داریم و پنج هزار نیرو به صورت مستقیم در این کشتارگاه ها مشغول به فعالیت هستند که در هر کشتارگاه ۲۵۰ تا ۵۰۰ نفر مشمول بیمه هستند.

مبصری با بیان اینکه گوش شنوایی در این حوزه در کشور وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه استان سیاست های ابلاغی را عیناً اجرا می کند و با این کار تیشه به ریشه تولید استان زده می شود چراکه امنیت غذایی استان و کشور به خطر می افتند.

وی گفت: کثرت بهره برداران در بخش زراعت موجب شده صدای مطالبات آن ها از گروهی که ۲۸ همت ارزش تولیدات آن هاست بیشتر شنیده شود و انتظار داریم آنچه در بخش کشاورزی در حال اجراست در سایر بخش ها هم مورد حمایت قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۱٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha