۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
تعیین تکلیف دو هزار حلقـه چـاه کشـاورزی سیستان و بلوچستان
رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

تعیین تکلیف دو هزار حلقـه چـاه کشـاورزی سیستان و بلوچستان

زاهدان- سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیرمجاز در سطح استان، دو هزار حلقه چاه غیرمجاز تعیین تکلیف شد.

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با هدف تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیرمجاز در سطح استان سیستان و بلوچستان که قبل از سال ۸۵ سابقه بهره‌برداری داشتند، در یک اقدام جهادی تعیین تکلیف دو هزار حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز به انجام رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: این چاه‌ها هم‌اکنون در حال ساماندهی و انعقاد قرارداد اجاره اراضی هستند و در راستای اجرای این طرح هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان که تاکنون به صورت بلاتکلیف بوده ساماندهی می‌شوند.

طرح تعیـیـن تکلیـف ۱۴۷ آبادی حـوزه سـیسـتان

وی بیان کرد: طرح تعیین تکلیف ۱۴۷ پارچه آبادی حوزه سیستان در یک اقدام کم سابقه در دولت سیزدهم بعد از گذشت حدود ۷۰ سال، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط مدیریت امور اراضی شروع شده و در سال۱۴۰۲ به اتمام رسیده است.

سیدحسینی افزود: در راستای تعیین تکلیف و تثبیت مالکیت اراضی دشت سیستان، تاکنون برای حدود ۴۰ هزار هکتار سند مالکیت به نام سازمان جهاد کشاورزی صادر شده که ۳۰ درصد مساحت اراضی حوزه سیستان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از اهداف این طرح تهیه نقشه کاداستری و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی با بهره‌مندی از سوابق مستند تاریخی دفتر مدیری سال ۱۳۲۰ و تعدیل مبایعه نامه‌های عادی به سند تک برگ کاداستری و تعیین و تکلیف قطعی اراضی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی را به دنبال خواهد داشت و از طرفی به اختلافات چندساله خاتمه داده می‌شود و اراضی دارای حد و مرز تثبیت شده ناشی از اجرای قانون جامعه حدنگار می‌شوند.

تهیه نقشه کاداستر ۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی

وی عنوان کرد: به منظور ایجاد پایگاه مکانی و توصیفی با هدف تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزان و صدور اسناد مالکیت کشاورزی تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در سیستان و بلوچستان اجرایی شد.

سیدحسینی ادامه داد: مدیریت امور اراضی طی دو سال گذشته در یک اقدام شاخص و در راستای اجرای ماده ۹ قانون جامع حدنگار(کاداستر) اراضی کشاورزی به مساحت ۹۵ هزار هکتار را به انجام رساند که ۵۵ هزار هکتار در حوزه سیستان شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و ۳۶ هزار هکتار شهرستان‌های زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه، ایرانشهر و بمپور است.

اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در یک اقدام کم سابقه توسط مدیریت امور اراضی رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر از ابتدای اجرای این قانون تاکنون از تعداد یک هزار و ۱۲ پلاک موجود در استان، ۵۲۹ پلاک با سطح سه میلیون و ۸۴۲ هزار و ۲۴۹ هکتار، مشمول رفع تداخلات اراضی تشخیص داده شده و تاکنون نقشه رفع تداخلات در ۳۰۲ پلاک در سطح دو میلیون ۷۰۵ هزار و ۴۲۹ هکتار نهایی شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس، ۲۵۱ هزار و ۸۸۹ هکتار اراضی تثبیت شده غیرملی و دو میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۹۸ هکتار اراضی تثبیت شده ملی است و این در حالی است که ۱۱ شهرستان(زابل، زهک، نیمروز، هیرمند، هامون، فنوج، دشتیاری، کنارک، چابهار، قصرقند، زرآباد) به مساحت چهار میلیون هکتار به اتمام رسیده و باقیمانده پلاک‌های استان فرآیند رفع تداخلات در مراحل پایانی است.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha