۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
وعده‌های پارسالی صادرات محقق نشد| موانع لجستیکی تجارت
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده‌های پارسالی صادرات محقق نشد| موانع لجستیکی تجارت

با وجود اعلام آمارهای مثبت از صادرات کشور طی سال‌های اخیر، وعده های پارساله برای صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در مازندران باز هم محقق نشد و البته به نظر می رسد مهمترین دلیل آن موانع لجستیکی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فروردین پارسال بود که مسوولان مازندران برای صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری محصولات در استان هدف گذاری کردند و برای تحقق آن از حمل ونقل ترکیبی دریایی، هوایی و ریلی بهره گرفتند و با این همه باز هدف ها محقق نشد.

آمارهای اعلام شده از سوی گمرکات استان نشان می دهد که در سال گذشته ۳۱۸ میلیون دلار انواع محصولات از مازندران به ۵۰ کشور جهان صادر شد و این آمار با هدفگذاری ترسیم شده در سال قبلی فاصله دارد.

از مجموع صادرات استان مازندران ۱۷۸ هزار تن مربوط به مرکبات است و این میزان نیز کمتر از ۱۰ درصد محصولات تولیدشده در استان به شمار می رود.

بررسی و واکاوی دلایل عدم تحقق اهداف صادراتی، سرنخ ها را به سمت ضعف زیرساخت، مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان، کمبود ناوگان حمل ونقل دریایی کانتینری و از همه مهمتر وجود رقبایی که در تلاش هستند تا بازارهای صادراتی را از دست ایران و مازندران بگیرند، می کشاند.

همه امیدها با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال قبل به محصول مرکبات بود تا بتواند ارزآوری خوبی برای استان و تولیدکنندگان داشته باشد. این درحالی که در ابتدای سال قبل و میانه سال صادرات ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی برنامه ریزی شده بود.

بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که حدود سه میلیون تن مرکبات در استان تولید می شود، افزود: قابلیت صادرات ۲۰ درصد محصول به میزان حدود ۶۰۰ هزار تن دور از انتظار نیست.

وعده‌های پارسالی صادرات محقق نشد| موانع لجستیکی تجارت

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این که در سال قبل صدور گواهی سلامت از مبدا مازندران مورد تاکید جدی قرار داشت، افزود: این مساله سبب شد تا میزان صادرات محصولات کشاورزی و باغی در استان رشد ۱۰ برابری داشته باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران: اگر بتوانیم ۱۰ درصد مرکبات تولیدی استان را وارد فضای صادرات کنیم و ۲۵ درصد مرکبات تولیدی را با قیمت مناسب و مطلوب عرضه کنیم، ۱۰۰ درصد این محصول از این قیمت پیروی می کند

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم ۱۰ درصد مرکبات تولیدی استان را وارد فضای صادرات کنیم و ۲۵ درصد مرکبات تولیدی را با قیمت مناسب و مطلوب عرضه کنیم، ۱۰۰ درصد این محصول از این قیمت پیروی می کند، در عین حال تولید باید منظم باشد و نظام عرضه به گونه‌ای باشد که ۱۰ درصد مرکبات تولیدی استان صادر شود.

وی اظهار کرد: محصولی می‌تواند وارد چرخه صادرات شود که شناسنامه‌دار باشد و محصولات شناسنامه دار می تواند با قیمت مناسب عرضه شوند و منافع باغدار را تضمین کنند.

بهره گیری از حمل ونقل ترکیبی و هوایی سال قبل تاحدود زیادی صادرات انواع کالاها در مازندران را شتاب بخشید و با این حال این استان برای توسعه صادرات و رسیدن به برنامه های پیش روی نیازمند تقویت لجستیک صادراتی است.

خلیل قلی زاده فعال بازرگانی و تجاری در مازندران به موانع فراروی صادرات محصولات کشاورزی از مرز زمینی اشاره و با اظهار این که صادرات از طریق مرز زمینی آستارا دارای مشکلی است، گفت: یک پل در این مرز وجود دارد و صادرات محصولات را سخت کرده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که ۷۰ درصد صادرات کالا در دنیا از طریق دریا انجام می شود، ارزان بودن این تجارت را از مزایای آن دانست و گفت: صادرات دریایی تضمینی و مسیری امن است.

افزایش صادرات نیازمند نقدینگی و تامین زیرساخت ها است

قلی زاده هزینه صادرات از طریق کشتی را ۱۰۰ هزار دلار ذکر کرد و گفت: افزایش صادرات نیازمند دو هزار میلیارد تومان نقدینگی است و هیچ یک از بانک ها همکاری لازم ندارند.

این فعال حوزه اقتصادی با بیان اینکه منطقه آزاد مازندران باید در حوزه صادرات محصولات و واردات کالاهای اساسی فعال باشد، گفت: مازندران با داشتن سه بندر می‌تواند نیازهای کشور را برطرف کند.

مدیرعامل پایانه روماک گستر با اشاره به حجم مبادلات کشور با کشورهای همسایه گفت: باید از نعمت دریا و ساحل در استان مازندران برای ارتقای از ارزآوری در کشور استفاده شود و با ایجاد منطقه آزاد باید عقب افتادگی در حوزه صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان به سرعت جبران شود.

وعده‌های پارسالی صادرات محقق نشد| موانع لجستیکی تجارت

آمارهای صادراتی گمرکات مازندران حکایت از صادرات ۳۱۸ میلیون دلاری به کشورهای مختلف را نشان می دهد و سهم کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز در این بین پررنگ است.

۱.۵ میلیون تن محصول صادر شد

امیر جمشیدی ناظر گمرکات مازندران اظهار کرد: طی این مدت حجم صادرات انواع کالا از گمرکات مازندران بالغ بر یک میلیون و ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۳۱۸ میلیون و ۱۲۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، از نطر وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی۱۴ درصد، افزایش را نشان می دهد.

ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر با اشاره به صادرات ۲۹۸ قلم کالای صادراتی از گمرکات مازندران، بیان داشت: پنج قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده های لبنی با ۱۱۶ میلیون دلار، سیمان با ۳۳ میلیون دلار، مواد پلاستیکی با ۳۵ میلیون دلار ، مرکبات با ۲۸ میلیون دلارو فرآورده های خوراکی گوناگون با ۱۹ میلیون دلار بوده اند که سهم ارزشی ۷۳درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته است.

وی همچنین مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ۵۰ کشور مختلف جهان اعلام کرد و گفت : به ترتیب عراق با ۱۴۳ میلیون دلار، روسیه با ۷۰ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۳میلیون دلار و پاکستان با ۱۲ میلیون دلار پنج کشور عمده طرف مبادله تجاری گمرکات مازندران بوده اند که سهم ارزشی ۸۰ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته اند.

به گفته وی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی با ۲۴ درصد کاهش به ۲۱۱ دلار رسیده است.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha