۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
لزوم حذف واسطه‌ها و صادرکنندگان فرصت‌طلب از صحنه تجارت
یک صادرکننده نمونه با «بازار» مطرح کرد؛

لزوم حذف واسطه‌ها و صادرکنندگان فرصت‌طلب از صحنه تجارت

تبریز- صادرکننده نمونه و مدیر عامل شرکت ارس‌ ترلا امیر بر لزوم حذف واسطه‌ها و صادرکنندگان فرصت‌طلب از صحنه تجارت تاکید کرد.

پری اشتری؛ بازار: تکیه بر صادرات نفتی یکی از ویژگی‌های اقتصادی ایران است که نوسانات آن همواره بی‌ثباتی در ارز و اقتصاد را سبب می‌شود. به همین علت است تنوع‌بخشی به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و تجارت بین‌المللی همواره مورد تأکید است.

اما در این میان مشکلاتی نیز هستند که بر توسعه و پیشرفت صادرات غیرنفتی اثرات منفی دارند. چندنرخی بودن ارز، نوسانات ارزی، نرخ تورم و... از موانعی هستند که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی معضلاتی را ایجاد می‌کنند. برای همین منظور و بررسی مشکلات فعالان اقتصادی کشور پای صحبت‌های محمود ابراهیمی؛ مدیر عامل شرکت ارس‌ ترلا امیر، یکی از صادرکنندگان نمونه استانی نشستیم.

*در خصوص حوزه فعالیت خود برای ما توضیح کوتاهی بدهید؟

گروه سرمایه‌گذاری آتاویتا به‌دنبال فعالیت‌های بازرگانی برادران ابراهیمی در قالب تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای و میوه در طول سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۴ چندین عنوان ملی و منطقه‌ای، طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ کسب کرده است. سابقه تجارت این گروه سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰ سال است اما به عنوان بهره‌بردار تخصصی در زمینه گلخانه‌های تک، فعالیت این شرکت از سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیده و هر سال نیز در حال توسعه است.

هدف ما در این مجموعه اقدام به تأسیس گلخانه‌های به‌روز، با فناوری‌های جدید برای رفع خلاء موجود در گلخانه‌های مدرن و باکیفیت کشور است، بر این اساس پروژه‌های جدیدِ احداث و بهره‌برداری از مجتمع‌های گلخانه‌ای به شکل پروژه‌های کلان توسط این گروه سرمایه‌گذاری آغاز شد. در حال‌حاضر سه مجتمع گلخانه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی و زنجان به عنوان اَبَر پروژه‌های گلخانه‌ای کشور در حال تولید و بهره‌برداری هستند.

*کشورهای هدف برای صادرات محصولات شما کدام کشورها هستند؟

عمده‌ترین کشور هدف صادراتی این شرکت، کشور روسیه است، ولی با توجه به این‌که این شرکت استاندارد گلوبال گپ را نیز اخذ کرده است، به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای صادرات به کشورهای اروپایی است.

*رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

رمز موفقیت این شرکت شناسایی و اجرای پروژه‌ها در زمان مناسب و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده و همچنین صداقت در شناسایی و اجرای پروژه‌ها و استفاده از آخرین دانش فنی در دسترس و به‌کارگیری مشاورین توانمند است.

*در خصوص مشکلات حوزه صادرات برای ما بگویید؟

محدودیت‌ها و کمبود امکانات در مبادی خروجی کالا که موجب طولانی شدن مدت ترانسپورت کالا می‌شود. فقدان خطوط ریلی مناسب و ناوگان هوایی (کارگو) برای صادرات محصولات به ویژه محصولات فسادپذیر با سرعت بیشتر و قیمت مناسب‌تر.

*چند نرخی بودن ارز و پیمان‌سپاری ارزی چه تاثیری بر صادرات غیر نفتی داشته است؟

علاوه بر این‌که چند نرخی بودن ارز مشکلات فراوانی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، روش برگشت ارز و مدت زمان برگشت و این‌که با واردات چگونه می‌توان تعهدات ارزی را تسویه کرد، هر لحظه در حال تغییر بوده و قدرت تصمیم‌گیری را برای شرکت با مشکل مواجه کرده است.

*چه راهکارهای افزایش صادرات غیرنفتی در حوزه کاری خود پیشنهاد می‌دهید؟

حمایت از محصولات سالم و دارای استاندارد و ارائه مشوق برای صادرکنندگان و تجار خوش‌سابقه، حذف واسطه‌ها و صادرکنندگان فرصت طلب از صحنه تجارت.

کد خبر: ۲۸۰٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha