۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
۱۰ اقدام ویژه برای تحقق جهش تولید
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

۱۰ اقدام ویژه برای تحقق جهش تولید

تبریز- رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی با تشریح ۱۰ اقدام ویژه برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، از تشکیل قرارگاه جهش تولید در قالب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خبر داد.

مالک رحمتی در گفت و گو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه باید برای تحقق جهش تولید، برنامه عملیاتی و کاربردی داشته باشیم، افزود: در این زمینه، ۱۰ اقدام ویژه به عنوان شرط لازم و کافی برای جهش تولید باید انجام گیرد و همه ماموریت‌ها نیز باید ذیل این اقدامات تعریف شود.

استاندار آذربایجان شرقی، تامین زیرساخت‌های اساسی تولید را نخستین اقدام ویژه برای جهش تولید برشمرد و گفت: امروز بسیاری از واحدهای تولیدی ما زیر ظرفیت کار می‌کنند، با این حال در برخی از مقاطع، آب و برق و گاز آنها هم قطع می‌شود که با این محدودیت‌ها، جهش تولید قابل دستیابی نیست.

وی افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان باید مشخص کنند که چه برنامه‌ای برای سال جدید دارند و برای تامین زیرساخت‌های اساسی تولید چه کارهایی باید انجام دهند.

رحمتی با بیان اینکه تامین منابع مالی دومین اقدام ویژه برای جهش تولید است، افزود: تامین مالی یکی از عوامل موثر در این زمینه است و باید برای تامین منابع مالی هم جهت ایجاد واحدهای جدید و هم توسعه واحدهای موجود برنامه عملیاتی داشته باشیم؛ البته منابع بانکی ما محدود است و باید از سایر ظرفیت‌های مغفول مانند بازار سرمایه، فاینانس و ... استفاده کنیم.

وی، بحث قیمت‌گذاری و کنترل قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی را اقدامات ویژه بعدی در راستای جهش تولید اعلام کرد و گفت: قیمت‌گذاری باید براساس قواعد و ضوابط بازار صورت گیرد و واحدهای تولیدی حتما باید قیمت تمام‌شده محصولات خود را در نظر بگیرند؛ زیرا عدم کنترل قیمت تمام‌شده یکی از چالش‌های صادرات است.

رحمتی با بیان اینکه کنترل قیمت تمام‌شده، یک هنر و دانش است، افزود: مسئولان و تولیدکنندگان ما باید به قدری بر امر تولید مسلط باشند که اجازه ندهند تولید، با ورودهای نابهنگام و غیرکارشناسی با چالش مواجه شود.

استاندار آذربایجان شرقی فروش محصولات تولیدی و بازارهای صادراتی را پنجمین کارویژه جهش تولید برشمرد و ادامه داد: رفع موانع تولید، اقدام ویژه بعدی است؛ در این راستا، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان باید با انگیزه بیشتری به وظایف خود عمل کند.

ایجاد زنجیره‌های ارزش در صنایع، هفتمین اقدام ویژه برای جهش تولید بود که رحمتی در توضیح آن، گفت: ظرفیت‌ها و زنجیره‌های ارزش استان مشخص است؛ سرمایه‌گذاری در استان باید یک چارچوب و نظام مهندسی داشته باشد و متناسب با استعدادهای استان اجازه رشد و توسعه صنایع مختلف را بدهیم.

وی، فعال‌سازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری را اقدام ویژه بعدی ذکر کرد و گفت: بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های این پنجره واحد باخبر نیستند، در حالی که این ظرفیت باید به معنی واقعی کلمه در راستای تسهیل‌گری امر تولید و سرمایه‌گذاری عمل کند.

استاندار آذربایجان شرقی در تبیین نهمین و دهمین اقدام ویژه برای جهش تولید، گفت: افزایش کیفیت محصولات و استفاده از کالاهای ساخت ایران باید مورد توجه قرار گیرد؛ جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که کیفیت محصولات ما افزایش یابد و مردم به استفاده از کالای ساخت داخل ترغیب شوند و به آن افتخار کنند که لازمه آن، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی است.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha