۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
بخش خصوصی مهیای مشارکت| دولت چاره ای جز دل کندن از اقتصاد ندارد 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

بخش خصوصی مهیای مشارکت| دولت چاره ای جز دل کندن از اقتصاد ندارد 

گرگان- کارشناسان معتقدند اگر چه در گذشته دولت در برابر ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور واهمه داشت و اکنون هم دارد اما زین پس ناچار است به تصدی گری فعالان اقتصادی تن دهد زیرا چاره ای دیگر ندارد.

نجمه جهان تیغ, بازار؛ دولت مدام سنگ بخش خصوصی را به سینه می زند اما نمی تواند از دخالت مستقیم و تصدی گری بر اقتصاد کشور دل بکند اما در شعار امسال بسیار واضح به این موضوع تاکید شده و چنانچه در سال جاری هم با مقاومت های بخش دولتی مواجه باشیم دیگر چاره آن را باید در جای دگر جستجو کرد. قطعا در این مسیر مجموعه‌های اداری نیازمند تحول هستند.

این نکته ای است که رهبری و رییس جمهور هم در سخنان خود به آن تاکید دارند. زمزمه های دولت برای تشدید مالیات موضوع نگران کننده ای است که کارشناسان هم نسبت به تبعات آن هشدار داده اند و از آن با عنوان یک بازی خطرناک یاد می کنند. مشاوران مالیاتی می گویند اقتصاد یک کل به هم پیوسته است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمامی اجناس تأثیر خواهد گذاشت و تورم به دنبال دارد.

«ایرج رهبر» رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگویی با بازار می گوید در برهه کنونی دولت ناچار است به سمت و سوی تصدی گری بخش خصوصی برود. وی تشدید مالیات را سطحی نگری ترین روش برای افزایش بودجه کشور می داند و می گوید اقتصاد دانان دولتی باید نگاه خود و رویکرد کشور را به سمت افزایش تولید سوق دهند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* به نظر شما راهکارهای عملی تحقق شعار سال چیست؟

رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر توجه ویژه ای به حوزه تولید داشتند. تغییر شعار سال از رشد تولید به جهش تولید نیازمند برنامه های جهادی است و بایستی از فعالیت های عادی عبور کنیم. رهبری در سخنرانی های خود توضیح دادند که مشارکت مردم به معنای فعال بودن فعالان اقتصادی و فعالان مدیریتی است لذا مدیریت در اجرای این شعار نیازمند تحول است.

مشارکت مردم مستلزم یک نظام خاص است و به فعالیت بخش خصوصی که نشات گرفته از خود مردم است برمی گردد. پیش از این هم شعارهایی در خصوص بهره گیری از بخش خصوصی سر داده شده بود اما عملا تصدی گری بخش خصوصی در حوزه های فنی، مالی و نیروی انسانی آن طور که باید به منصه ظهور نرسید.

* دولت با چه روش هایی می تواند سهم بخش خصوصی در اقتصاد را ارتقا دهد؟

در گذشته دولت به لحاظ توان مالی که داشت در برابر انتقال تصدی گری بر اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی مقاومت می کرد اما امروز چه بخواهند و چه نخواهد برای تحقق شعار سال مجبور به استفاده از توان مالی، فنی و نیروی انسانی فعالان اقتصادی است.

هدف گذاری دولت رشد اقتصادی هشت درصدی بوده و دستیابی به این مهم بدون افزایش سهم بخش خصوصی امکانپذیر نیست، اصطلاحا دولت نمی تواند از آب عبور کند بدون اینکه پایش خیس شود. مردم طلا و ارز را نزد خود نگه می دارند و وارد کار تولید نمی کنند زیرا اعتمادی وجود ندارد و به افزایش ارزش پول خود در تولید امیدوار نیستند.

* تشدید مالیات در شرایط فعلی چه تبعاتی به دنبال دارد؟

سطحی نگر ترین موضوع این است که برای افزایش خزانه دولت و اداره کشور به سمت افزایش مالیات برویم. چنانچه تولید افزایش یابد و مشوق های مالیاتی در نظر گرفته شود اشتغال ایجاد شده و بار بزرگی از دوش دولت برداشته می شود.

افزایش مالیات منجر به دلزدگی از تولید خواهد شد و بدین ترتیب تولید کاهش یافته و بودجه مد نظر محقق نمی شود. فرمول اخذ مالیات باید به گونه ای باشد که به رشد اقتصادی منتهی شود و اگر بر عکس این مهم رخ دهد در واقع نتوانستیم به هدف مورد نظر دست یابیم. بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس که از رشد اقتصادی خوبی برخوردار هستند برای تامین بودجه به اخذ مالیات متکی نیستند و به سمت تولید و رونق صنعت گردشگری پیش رفته اند تا بتوانند درآمد مردم را افزایش دهند. چنانچه نگاه ها به این سمت و سو برود، فرمول اقتصاد دان های دولتی هم تغییر خواهد کرد.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha