۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کنگره، دولت ترامپ را به کاهلی مقابل کرونا متهم می کند
مناقشه کرونایی در کنگره

کنگره، دولت ترامپ را به کاهلی مقابل کرونا متهم می کند

جمهوریخواهان و دموکرات ها در حال بررسی کمک های جدید به کارگران و مشاغل هستند، اما لابی ها و قانونگذاران می گویند دولت ترامپ عمیقاً درگیر مقابله با کرونا نیست.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : سایت نیویورک تایمز اخیرا گزارشی با قلم «جیم تانکرسلی» و «امیلی کوکران» در مورد نقش کنگره در مقابله با شیوع ویروس کرونا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه آمده است.

در میان نمایندگان حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره این مسئله مهم جریان دارد که کنگره باید بودجه بیشتری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و ادامه حمایت از اقتصاد آمریکا در دوره رکود ناشی از بحران کرونا اختصاص دهد. اما اجماع کمی در مورد محتوای بسته کمکهای بعدی که قرار است قبل از پایان تابستان ارائه شود وجود دارد. بین جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره همواره این توافق وجود دارد که لایحه بعدی برای کمک به مردم و مشاغل بسیار کمتر از کمک ۳ تریلیون دلاری است که کنگره در ماه مارس جهت مقابله با کرونا تصویب کرد.

 برخی از اقتصاددانان می گویند قانونگذاران با اقدامات آهسته و آرام آسیب های بیشتری به اقتصادی که در حال حاضر شکننده است، وارد می کنند. درست است که نرخ بیکاری اکنون نسبت به ماه آوریل کاهش یافته  اما در ماه گذشته  ۱۱.۱ درصد بود. پیش بینی کنندگان رشد اقتصادی در دفتر بودجه کنگره معتقدند که رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۵.۹ درصد کاهش یابد، انقباضی که بیش از دو برابر کاهش رشد اقتصادی  ایالات متحده در زمان رکود اقتصادی بزرگ در سال ۲۰۰۹ است.

 مقامات فدرال رزرو نگران هستند که موج دوم بیماری همه گیر کووید ۱۹، رشد اقتصادی افسرده را تحت تأثیر قرار دهد تا حدی که شدیدتر و طولانی تر از پیش بینی فعلی باشد. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از مناطق کشور رو به افزایش است. شاخص های زمان واقعی الگوهای خرید و بازارهای تجاری نشان می دهد که رشد مجدد اقتصادی یکباره در ماه ژوئن متوقف شد زیرا ویروس در تگزاس، فلوریدا و سایر ایالت ها با سرعت بیشتری گسترش یافت.

حتی دلگرم کننده ترین علائم بهبودی نیز نمی تواند وضعیت اقتصادی کشور را به حالت سابق یعنی وضعیت اقتصادی قبل از کرونا برساند. لابی ها و قانونگذاران کنگره می گویند دولت ترامپ، که چندین  مشاور اقتصادی خود را درطی هفته های اخیر از دست داده است، عمیقاً و واقعا مشغول تدوین بسته نجات دیگری نیست.

مقامات دولت در طی هفته های اخیر رسماً اعلام کردند که تدابیر کاهش مالیات، هزینه های زیرساختی و سایر ابتکارات را جهت کمک به کارگران و کسانی که شغل خود را از دست داده اند، پیشنهاد می کنند اما آنها هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند. رئیس جمهور ترامپ اخیر ادعا کرده که اقتصاد کشور در حال رشد است اما از کاهش مالیات و هزینه های دولت حمایت کرده است. «استیون منوچین»، وزیر خزانه داری، در حضور آقای ترامپ  هفته گذشته گفت: کار ما انجام نشده است. کار ما انجام نمی شود تا اینکه هر آمریکایی که به دلیل کووید ۱۹ کار خود را از دست داده است، دوباره به سر کار خود بازگردد.

کنگره این هفته به اتفاق آرا موافقت کرد که برنامه کمک به مشاغل کوچک را تا آگوست تمدید کند، اقدامی که گروه های تجاری کوچک آن را گامی خوب اما ناکافی برای جلوگیری از ورشکستگی می دانند. اما اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا، تلاش دموکراتها برای افزایش کمک ها به بیکاران تا زمانی که اقتصاد به طور کامل بهبود یابد، را رد کردند.

محور هر قانون حمایتی برای کرونا  که در مجلس سنا اتخاذ می شود، کودکان، مشاغل و مراقبت های بهداشتی، حمایت از مسئولین بیمارستان ها، پزشکان، پرستاران، مشاغل، کالج ها و دانشگاه ها خواهد بود

سناتور «میچ مک کانل» از ایالت کنتاکی در این ارتباط گفت : محور هر قانونی که در مجلس سنا اتخاذ می شود، کودکان، مشاغل و مراقبت های بهداشتی، حمایت از مسئولین بیمارستان ها، پزشکان، پرستاران، مشاغل، کالج ها و دانشگاه ها خواهد بود. سناتور «روی بلانت»، نماینده جمهوریخواه ایالت میسوری  گفت:  از نمایندگان مجلس و کارمندان کمیته مسئول نظارت بر بهداشت، آموزش و هزینه های کار خواسته شده است که برای تهیه یک بسته اقدام کنند و ما این بسته کمکی را سریعتر تصویب نموده و تقدیم دولت خواهیم کرد.

ائتلافی از انجمن های صنفی این هفته از قانون گذاران خواسته اند  به کسب و کارهای کوچک که در اثر بحران کرونا به علت تقاضای کم، اختلال در عملکرد و عدم اطمینان تا دسترسی به واکسن و درمانی مؤثر آسیب دیده اند کمک کنند. هر چه تعطیلی ها طولانی تر شود، میلیون ها کارفرمای کوچک جهت ادامه فعالیت بعد از کرونا  نیاز به کمک بیشتری دارند.  

جمهوری خواهان برتر نیز در تلاش هستند تا نوعی مصونیت از دادخواست ها را به شرکت ها، مدارس و مشاغلی که مجددا بازگشایی می شوند، اعطا کنند - درست زمانی که ویروس همچنان در حال گسترش بوده و افراد بیشتری را مبتلا می کند.  

قانونگذاران باید تصمیم بگیرند چه مقدار بودجه برای ایالاتی که در حال تلاش جهت مقابله با ویروس کرونا هستند باید در نظر گیرند. مشاغل و صنایعی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، همچنان به دنبال کمکهای سخاوتمندانه تر و هدفمند تر هستند. برخی محافظه کاران همچنان به فشار علیه رهبران کنگره و آقای ترامپ برای مقاومت در برابر هزینه های اضافی دولت ادامه می دهند.   بسیاری از اقتصاددانان با این عقیده مخالف هستند و می گویند که کمک های بیشتری برای حمایت از اقتصاد از طریق بهبودی طولانی و آهسته باید صورت گیرد.

کد خبر: ۲۸٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha