۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
رصدخانه ملی آب ایجاد می‌شود| برنامه معاونت علمی برای تثبیت کانون‌های گردوغبار
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب و اقلیم خبر داد

رصدخانه ملی آب ایجاد می‌شود| برنامه معاونت علمی برای تثبیت کانون‌های گردوغبار

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از اتمام موفق ۹ طرح مورد حمایت ستاد خبر داد.

به گزارش بازار، سید محمد مهدی نوربخش در خصوص چشم‌انداز این ستاد، گفت: این ستاد همواره تلاش کرده است تا وظایف و اهداف خود را بر اساس بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی و امکانات موجود با ساماندهی واحدهای ویژه (کمیته، کارگروه، شبکه و ...) به انجام رساند و تقویت زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فناوری‌های مرتبط با حوزه آب، اقلیم و محیط‌زیست، انجام مطالعات ملی از تحقیقات توسعه‌ای در حوزه فناوری‌های مرتبط، حمایت از استارتاپ‌ها و طرح‌های نو، کمک به توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی جهت مدیریت مصرف و ارتقای امنیت اجرایی کند.

وی گفت: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در سال گذشته فعالیت‌های متعددی را در قالب‌های مختلف انجام داده است. اتمام موفق ۹ طرح حمایتی، بررسی ۲۶ طرح دریافت شده از طریق سامانه خدمت، بررسی و پاسخگویی ۲۹ طرح مرتبط با دریافت تسهیلات تبصره ۱۸، بررسی حدود ۶۰ طرح متقاضی استفاده از اعتبار مالیاتی، عقد ۶ توافقنامه همکاری و ۱۸ تفاهم‌نامه از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

نوربخش، تشکیل نخستین کنسرسیوم دانش‌بنیان‌ها در حوزه هوشمندسازی آبرسانی شهری، برگزاری چهار فراخوان در حوزه آب و محیط‌زیست و اقتصاد چرخشی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با بخش خصوصی در حوزه اقتصاد چرخشی و مدیریت آب، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در جهت توسعه بازار و تولید محصولات آب و محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی (پردیس شهید عباسپور)، افتتاح پروژه سامانه نانو حباب تصفیه‌خانه آب ساوه با حضور معاون علمی و امضای تفاهم‌نامه «بانک سهم آب» استان قزوین مطابق با طرح «الگوی دشت متعادل پایدار» و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب برای امدادرسانی بهتر به مناطق سیل‌زده جنوب کشور را از دیگر اقدامات این ستاد دانست.

دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست با بیان اینکه در سال جاری پیگیر طرح رصدخانه ملی آب با همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران و وزارت نیرو هستیم، ادامه داد: هماهنگی با مؤسسه تحقیقات آب در راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب و آبفا از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

نوربخش خاطرنشان کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در سال جدید برنامه‌های گسترده‌تری را خصوصاً در حوزه محیط‌زیست دنبال می‌کند که اقشار بیشتری از جامعه از آن منتفع خواهند شد. به‌کارگیری فناوری‌های کاهش آلاینده‌ها در کلانشهرها، اصلاح سوخت و فرآیندهای مرتبط با نیروگاه‌های حرارتی، کاهش انتشار بو در اطراف شهرها از طریق هاضم‌های بزرگ مقیاس، تثبیت کانون‌های انتشار گرد و غبار با روش‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای و ساماندهی پسماندهای خانگی از برنامه‌های در دستور کار این ستاد است.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، وی یادآور شد: در بخش آب نیز حمایت از راه‌اندازی بازار آب، تداوم هوشمندسازی شبکه‌های توزیع آب شرب شهری، بکارگیری فناوری‌های بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب، فرآوری لجن تصفیه‌خانه‌ها، تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با تجهیزات آب‌شیرین‌کن و تکمیل اقدامات پیشین معاونت علمی در راستای شناسایی و بهره‌برداری از منابع آب نامتعارف در دستور کار ستاد قرار دارد.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha