۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
بومگردی‌ها خودی نشان دادند| «زشت و زیبای» اقامتگاه‌ها و اقتصاد روستایی
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

بومگردی‌ها خودی نشان دادند| «زشت و زیبای» اقامتگاه‌ها و اقتصاد روستایی

سمنان- نوروز ۱۴۰۳ نشان داد که بومگردی ها کماکان می توانند مهمترین امید میراث فرهنگی استان سمنان برای جذب و اسکان گردشگران در رویکرد گردشگری ارزان قیمت و روستا گردی باشند.

بازار، گروه استان‌ها: آمارها نشان می دهد که در نوروز ۱۴۰۳ هم میزان مسافران و گردشگران وارد شده به استان سمنان و هم میزان اقامت مسافران و پر شدن ظرفیت های گردشگری استان نسبت به سال قبل و دو سال قبل، بیشتر شده است.

یکی از دلایل این افزایش شرایط اقتصادی است که سبب شده تا اکثر مردم فرصت چندین باره مسافرت در یک سال را نداشته باشند در نتیجه عید را فرصتی مغتنم برای سفر خانوادگی بدانند و به ویژه بعد از دوران کرونا نوروز گردی همزمان با نوروز ۱۴۰۳رونق دوباره ای گرفته است در ضمن باید اشاره کرد که تمام این افزایش آمارها علیرغم ماه مبارک رمضان است وگرنه حجم مسافران و گردشگران به مراتب بیشتر هم می شد.

حضور گردشگران در استان سمنان

در گزارش های نوروزی به این مسئله پرداختیم که دوران کنونی به واسطه مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، تقاضا سفر خانواده های متوسط زیاد است اما سفری که ارزان قیمت و اقتصادی باشد و بتواند با کمترین پول، بیشترین ماندگاری و جاذبه های گردشگری را برای مسافران و گردشگران، فراهم سازد و در این بین استانی موفق است که بتواند از ظرفیت بومگردی ها و روستاگردی ها و اقامت گاه های سنتی و ارزان قیمت تر بهره گیری و مسیرهای گردشگری را ارائه کند که در آن هم ظرفیت های تاریخی و ابنیه و هم طبیعت و سوغات و ... باشد.

معاون میراث فرهنگی سمنان: ظرفیت اسکان بومگردی های استان سمنان دو هزار و ۱۷۰ نفر است

حالا مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان هم اذعان دارند که بومگردی ها رونق خوبی در نوروز ۱۴۰۳ داشتند و در نتیجه این نظریه که باید به دنبال ترویج گردشگری ارزان قیمت بود به جای ساخت هتل های میلیارد تومانی را تلویحاً پذیرفته اند زیرا در دوران امروز کمتر خانواده ای اصلا توان حضور در یک هتل معمولی را دارد.

بومگردی‌ها خودی نشان دادند| «زشت و زیبای» اقامتگاه‌ها و اقتصاد روستایی

اقامتگاه ها و پذیرایی از گردشگران

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ظرفیت اقامت گاه های نوروزی استان را ۱۵ هزار نفر دانست و گفت: این اقامت گاه ها در قالب بومگردی ها، هتل ها و مهمان خانه ها و مهمان سراها و زائرسراها و ... است اما خانه های بومگردی برای گردشگران نوروزی سال جاری از جذابیت بیشتری برخوردار بوده است.

مهدی قاسم زاده با بیان اینکه ظرفیت اسکان بومگردی های استان سمنان دو هزار و ۱۷۰ نفر است، تاکیدکرد: مسافرانی که از هیاهوی شهر نشینی خسته شده و دنبال طبیعت بکر و اقامت گاه های سنتی و قدیمی می گردند از بومگردی های استان سمنان بیشتر از دیگر ظرفیت های گردشگری استقبال می کنند.

فعال گردشگری: توسعه بومگردی های استان سمنان در ابتدا فله ای و فقط برای بیلان کاری بود در نتیجه هر شخصی که تقاضای بومگردی می کرد به بانک معرفی می شد تا بتواند تسهیلات بگیرد

وی با بیان اینکه بومگردی ها در واقع برای کسانی که می خواهند خدمات هتل ها را دریافت کنند اما با هزینه کمتر و در یک فضای سنتی و روستایی، جذابیت بیشتری دارد، افزود: استقبال از بومگردی های استان سمنان در نوروز سال جاری بسیار خوب بوده است.

ظرفیت های خوبی داریم

امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ۱۲۵ خانه بومگردی در این استان وجود دارد و تعدادی از واحد های دیگر هم برای اخذ مجوز اقدام کرده اند، ابراز کرد: هزینه اقامت کمتر نسبت به هتل ها از مزیت های بومگردی ها است همچنین بومگردی ها مسافران را با فرهنگ های بومی استان سمنان آشنا می سازند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز علاوه بر بومگردی ها و همچنین اقامت گاه های سنتی دیگر در سراسر استان سمنان هشتاد خانه در روستاهای استان سمنان پذیرای گردشگران بود، تاکید کرد: استقبال از این ظرفیت های گردشگری بسیار خوب بوده است.

از ۳۴۱ تاسیسات اقامتی در استان سمنان ۱۲۵ خانه، بومگردی هستند و این نشان می دهد که سیاست های توسعه بومگردی و گردشگری روستایی در استان سمنان به نسبت جواب داده و شاهد افزایش گردشگری روستایی نیز در این استان هستیم.

بومگردی‌ها خودی نشان دادند| «زشت و زیبای» اقامتگاه‌ها و اقتصاد روستایی

سیاست توسعه گردشگری

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بومگردی ها در واقع سیاستی برای توسعه گردشگری ارزان قیمت بودند، گفت: تا حدودی شاهد هستیم که سیاست های میراث فرهنگی در این زمینه جواب داده و شاهد اتفاقات خوبی در استان سمنان هستیم.

مرتضی ایزدی با بیان اینکه تمام هشت شهرستان استان سمنان دارای بومگردی است و این امر نشان می دهد که مسئولان میراث فرهنگی هم توسعه خوبی به بومگردی های استان داده اند، بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات بومگردی ها در کل استان، عدم شناساندن ظرفیت ها و معرفی آنان است.

همتیان کارشناس اقتصادی: بومگردی قرار بود در کنار زندگی روزمره روستائیان به درامد زایی آنها هم از یک اتاق مهمان خانه که عمده سال خالی است، کمک کند اما امروز شهری ها به روستاها آمده زمین هایی را دریافت کرده و بومگردی ساخته اند

وی با بیان اینکه توسعه بومگردی های استان سمنان در ابتدا فله ای و فقط برای بیلان کاری بود در نتیجه هر شخصی که تقاضای بومگردی می کرد به بانک معرفی می شد تا بتواند تسهیلات بگیرد و مسئولان هم زودتر به آمار اشتغال زایی شان برسند در نتیجه این موضوع قدری بر کیفیت کار بومگردی ها تاثیرگذار شد.

بازگشت به روش درست

این کارشناس گردشگری ادامه داد: خوشبختانه در ادامه مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان خیلی زود متوجه این موضوع شدند و دریافتند که اگر شش ماه این وضعیت ادامه یابد تک تک این بومگردی ها بسته خواهند شد لذا به سرعت ورود کرده و با برگزاری دوره های آموزشی سطح کیفی بومگردی ها را بالا بردند و این امر توانست اقتصاد بومگردی های استان را نجات دهد.

ایزدی با بیان اینکه بومگردی های ما در استان سمنان دارای امکانات و کیفیت خوبی هستند اما مشکل اینجا است که وقتی گردشگری روستایی در اولویت های میراث فرهنگی نباشد، طبیعتاً برند سازی و معرفی درستی هم برای بومگردی ها رخ نمی دهد، ابراز کرد: وقتی شما ظرفیت های خودتان را به درستی معرفی نکنید نباید توقع داشته باشید که مسافر غیربومی گردشگر، از آنها آگاهی داشته باشد.

وی افزود: نمونه های بسیار موفقی در رضا آباد و خارتوران و قلعه بالا و ... داشتیم که جواب هم داده اند و برای اقامت گاه های بومگردی باید روزهای متمادی در صف بود اما در دیگر نقاط این نوع برخورد برند سازی در قبال بومگردی ها صورت نگرفته است برای مثال در دامغان و مهدیشهر شاهد این امر نیستیم.

بومگردی‌ها خودی نشان دادند| «زشت و زیبای» اقامتگاه‌ها و اقتصاد روستایی

خط و مشی اصلی کجاست؟

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه بومگردی ها را باید به خط و مشی اصلی خود بازگردادند، گفت: این بومگردی هایی که امروز ما شاهد هستیم با آن بومگردی هایی که در ذهن مدیران میراث فرهنگی و طراحان این طرح بود زمین تا آسمان فاصله دارد در نتیجه مفهوم بومگردی امروز به اشتباه در جامعه ترویج شده و اصلاح آن هم دشوار است.

حسن همتیان با بیان اینکه بومگردی در واقع طرحی بود که در آن روستائیان در خانه ای که خودشان زندگی می کنند یک اتاق مهمان داشته باشند و از مهمانان و گردشگران در ازای دریافت مبلغ کمتری نسبت به هتل ها و مهمانسراها و ... پذیرایی کنند، بیان کرد: کجای استان سمنان امروز شاهد چنین موضوعی هستیم؟ امروز بومگردی ها هتل های روستایی کوچک هستند و نه بومگردی لذا مفهوم بومگردی در اساس عوض شده است.

کارشناس اقتصادی: بومگردی از مسیر خود که همان تقویت اقتصاد روستا بود خارج شده و به مفر درآمدی برای شهر نشینان متمول بدل شده است

وی افزود: بومگردی قرار بود در کنار زندگی روزمره روستائیان به درامد زایی آنها هم از یک اتاق مهمان خانه که عمده سال خالی است، کمک کند اما امروز شهری ها به روستاها آمده زمین هایی را دریافت کرده و بومگردی ساخته اند و حتی روغن مورد نیاز طبخ غذای خودشان را هم از شهر می خرند.

چرخه نادرست بومگردی ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این نوع بومگردی اقتصاد روستا را بیچاره می کند، گفت: چرا میراث فرهنگی استان سمنان آمار بومگردی های واقعاً بومی را معرفی نمی کند؟ وقتی شهری ها به روستاها می آیند خانه های قدیمی را اجاره می کنند و شبی یک میلیون تومان از مسافر می گیرند این شرایط و بازار را برای آنانی که واقعاً بومگردی روستایی دارند خراب می کند.

همتیان با بیان اینکه کجا قرار بود که بومگردی ها موسیقی زنده داشته باشند و آفرود و موتور چهار چرخ داشته باشند و تورهای عکاسی و رقص برگزار کنند؟ بیان کرد: بومگردی ها قرار بود تجربه زندگی ساده در روستاها باشند در یک خانه روستایی با غذاهای محلی باشند نه اینکه تا ساعت دو صبح صدای موسیقی مردم روستا را هم اذیت کند و خانم بد حجابی در خیابان های روستا ظاهر شود.

وی افزود: بومگردی از مسیر خود که همان تقویت اقتصاد روستا بود خارج شده و به مفر درآمدی برای شهر نشینان متمول بدل شده است که توان خرید خانه در روستاها را داشته اند و تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود نمی توانیم شاهد تقویت اقتصاد روستاها باشیم.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha