۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
۱۸۰ هزار تن سیب‌زمینی مازاد، توسط بخش خصوصی صادر شد
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور:

۱۸۰ هزار تن سیب‌زمینی مازاد، توسط بخش خصوصی صادر شد

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان این که تولید سیب زمینی کشور بیش از نیاز بازار است گفت: ۱۸۰ هزار تن سیب زمینی مازاد داشتیم که این محصول توسط بخش خصوصی صادر شد.

به گزارش بازار، ایوب فصاحت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اظهار داشت: حدود ۹ هزار شرکت تعاونی و کشاورزی فعال در سطح کشور داریم. در همه روستاها و شهرها این تعاونی‌ها فعال هستند ضمن اینکه ۸۶ درصد کشاورزی ما خُرد و دهقانی هستند و تمام کشاورزان در شهرها و روستاها عضو این اتحادیه‌ها هستند.

وی افزود: کار اتحادیه‌ها سودآوری نیست؛ بلکه اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها دو وظیفه خرید محصولات تولیدی کشاورزان و توزیع نهاده‌های مورد نیاز آنها را بر عهده دارند.

فصاحت گفت: توزیع میوه شب عید بر عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه‌ها بود. تعاونی‌های روستایی عملکرد خوبی داشتند و نه تنها در برخی از محصولات افزایش قیمت نداشتیم در برخی از محصولات نیز شاهد کاهش قیمت داشتیم.

۱۸۰ هزار تن سیب‌زمینی مازاد، توسط بخش خصوصی صادر شد
این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان آغاز شده است؛ اجازه ندادیم این محصول به دست دلالان برسد. تولید موجود بیش از ظرفیت بازارهای داخل است و این محصول به بازارهای خارجی صادر می‌شود. ۱۸۰ هزار تن سیب زمینی مازاد داشتیم که این محصول توسط بخش خصوصی صادر شد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور تصریح کرد: با برگزاری برنامه‌های آموزشی و در اختیار قرار دادن تسهیلات به شرکت‌ها آنها را برای صادرات تقویت می‌کنیم تا بتوانند به صورت مستقل محصولات خود را صادر کنند.

فصاحت گفت: هدف ما ایجاد یک شبکه یکپارچه اطلاعات به منظور نظارت بر فعالیت‌های بازرگانی شرکت‌ها و تعاونی‌های شهری و روستایی است، تا بتوان از این طریق برآیند اعطای تسهیلات اعطا شده به این تعاونی‌ها را بررسی کرد. همچنین می‌خواهیم یک نظام فروش در قالب تجارت الکترونیک در بستر فضای مجازی ایجاد کنیم تا تعاونی‌ها بتوانند تولیدات کشاورزان را برای عرضه در این بستر عرضه کنند.

اراضی کشاورزی خُرد و دهقانی باید به اراضی وسیع تبدیل شوند
وی گفت: اراضی کشاورزی خُرد و دهقانی باید به اراضی وسیع تبدیل شوند تا از این طریق میزان بهره وری زمین‌های کشاورزی افزایش پیدا کند. همچنین زنجیره های تخصصی تولید باید احیا و ترمیم شود. ۲۰ زنجیره تولید در اولویت هستند تا احیا و ترمیم شکند.

این مقام مسئول گفت: هدف ما مدیریت تولیدکنندگان خُرد است؛ این تولیدکنندگان بیش از ۸۰ درصد تولیدکنندگان را تشکیل می‌دهند. تولیدکنندگان عمده معمولا به دلیل تولید قابل توجه و مدیریتی که در بازار و صادرات و تهیه نهاده‌ها دارند دچار مشکل نمی‌شوند.

فصاحت گفت: در حوزه صادرات یکی از مشکلات اساسی عدم رعایت استانداردهای صادراتی است، شاخص‌هایی برای صادرکنندگان ایجاد نکردیم تا آنها بتوانند بر اساس نیاز کشورهای مقصد محصول را تولید و صادر کنند.
همچنین در بازارهای جهانی محصولات ایرانی کیفیت بالایی دارند ولی نسبت به سایر محصولات خارجی قیمت بسیار پایی دارد زیرا محصولات ایرانی بسته بندی مناسبی ندارند.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha