۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
ارتقاء ۵۵ درصدی ضریب نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع سیستان و بلوچستان
رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

ارتقاء ۵۵ درصدی ضریب نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع سیستان و بلوچستان

زاهدان- سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از ارتقاء ۵۵ درصدی ضریب نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع سطح استان خبر داد.

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با هدف اجرای کشاورزی حفاظتی و تغییر الگوی کاشت اقتصادی و کم آب بر، طی سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰۰ تن بذر یارانه‌ای شامل بذور سورگوم علوفه‌ای، ماش، نخود علوفه‌ای، کنجد، گلـرنگ و عدس و گندم آفتاب به صـورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ برابر رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین مقدار ۱۰ هزار تن بذر گندم و جو گواهی شده‌، مادری و پرورشی تهیه و تامین و جهت کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفته به نحوی که تاثیر نفوذ بذور اصلاح شده در سطح مزارع استان بیش از ۵۵ درصد بوده است.

وی به افزایش کشت قراردادی تولید ذرت علوفه‌ای توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: طی سال 1402 با توجه به کاهش نزولات جوی در استان و نیاز شدید دامداران به تامین علوفه با مشارکت بخش خصوصی دو هزار هکتار از اراضی کشاورزان شهرستان‌های ایرانشهر،بمپور و دلگان به کشت ذرت علوفــه‌ای اختصاص داشته و در پایان فصل برداشت بیش از یک صد هزار تن علوفه تر چاپر شده تولید و در اختیار دامداران قرار گرفت.

سیدحسینی به ارتقاء تولید محصولات خارج از فصلدر استان اشاره و بیان کرد: شرایط آب و هوایی استان سیستان و بلوچستان به علت داشتن پاییز و زمستان گرم و مرطوب، به صورت گلخانه طبیعی بوده و مناسب تولید انواع محصولات سبزی و صیفی خارج فصل در هوای آزاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا در سه ساله اخیر سطح زیر کشت محصولات خارج از فصل در استان ۴۰ هزار هکتار با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است.

وی گفت: تولید محصولات خارج از فصل در استان دارای مزایای افزایش تولید و درآمد، کاهش مصرف آب و صدور محصول به سایر استان‌ها و خارج از کشور است. با توجه به محدودیت منابع آب و امکان کم توسعه سطح زیر کشت ارتقا تولید از طریق افزایش راندمان عملکرد در واحد سطح محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: مهمترین محصولات خارج از فصل در استان شامل هندوانه، طالبی، پیاز، سیر، گوجه‌ فرنگی، بادمجان، فلفل، سیب زمینی، بامیه و سبزیجات برگی است.

کد خبر: ۲۸۰٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha