۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
هزینه های بالا زنگ خطری برای تولید است؛ برای روان سازی صادرات محصولات باغی باید فکری جدی شود
نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با بازار:

هزینه های بالا زنگ خطری برای تولید است؛ برای روان سازی صادرات محصولات باغی باید فکری جدی شود

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به دو برابر شدن قیمت سموم در سال زراعی پیش و بالا رفتن هزینه تولید گفت: میزان مصرف داخلی با تولید همخوانی ندارد لذا تولید در خطر است و باید برای صادرات فکر جدی شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش باغبانی کشور از جمله بخش های تولیدی است که سال ها است به پایداری رسیده است و قابلیت صادرات انواع تولیدات این بخش به دیگر کشورها وجود دارد. به نحوی که در حوزه محصولات باغی همچون خرما، پسته، کیوی و غیره ایران جزو صادر کننده های صاحب جایگاه در بازارهای جهانی است. از سوی دیگر به گفته مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور کیفیت محصولات باغی ایران به نحوی است که در بنادر آزاد جهانی که فضا کاملا رقابتی است و محدودیتی برای ورود و خروج هیچ گونه محصولی وجود ندارند، قیمت محصولات باغی ایران از جمله سیب و پرتغال نسبت به رقبا حدود ۳۰ درصد بالاتر است چون کیفی تر است.

افزایش ۲۵ درصدی تولید محصولات باغی در سال ۱۴۰۲

شادلو در خصوص شرایط تولید و تقاضا برای محصولات باغی در سالی که گذشت نیز به خبرنگار بازار گفت: در کل زیربخش باغبانی از نظر وضعیت و معدل تولید سالیان خوب و رو به رشد داشته و در معدل کلی حدود ۲۵ درصد افزایش تولید را در سال ۱۴۰۲ داشتیم.

وی افزود: بازار هم بهترین گواه این وضعیت است به نحوی که اگر بخواهیم قیمت ها را نقطه به نقطه در مقایسه با سال قبل تر یعنی سال ۱۴۰۱ بررسی کنیم می بینیم قیمت ها در سال ۱۴۰۲ معادل سال ۱۴۰۱ بود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور خاطر نشان کرد: اگرچه از نظر شرایط اقتصادی و شرایط تورمی و هزینه هایی که گران انجام شده برای تولید زنگ خطر است. اما ما با توجه به وضعیت تورمی جامعه راضی نیستیم صرفا گران شدن ملاک پایداری کار باشد بلکه باید یک پایداری در کشور داشته باشیم که وضعیت خوب برای همه قابل رسم باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور: در سال زراعی ۱۴۰۱ منتهی به ۱۴۰۲ قیمت سموم تقریبا دو برابر شد که مدیریت این گرانی ها و افزایش هزینه های تولید برای تولید کننده بسیار سخت است لذا اگر برای محصولات تولید باغبانی ما فکر صادرات و روان سازی صادرات جدی نباشد برای تولید کننده سخت و تهدید جدی برای تولید خواهد بود

شادلو ادامه داد: با این وجود متاسفانه هزینه های تولید بسیار بالا رفته به طوری که در سال زراعی ۱۴۰۱ منتهی به ۱۴۰۲ قیمت سموم تقریبا دو برابر شد که مدیریت این گرانی ها و افزایش هزینه های تولید برای تولید کننده بسیار سخت است. آن هم در شرایطی که باید آفات و بیماری ها مبارزه کند و این سموم هم بسیار در باغات مصرف دارد اما با همه این تفاسیر این وضعیت بر بازار حاکم است و غالبا اگر برای محصولات تولید باغبانی ما فکر صادرات و روان سازی صادرات جدی نباشد برای تولید کننده سخت و تهدید جدی برای تولید خواهد بود. چون مقدار مصرف داخلی با مقدار تولید همخوانی ندارد؛ یعنی به دلیل تورم کلی که بر خانوارها وارد شده و دیگر مسائل جاری بر جامعه، مصرف میوه اگرچه یک ضرورت زندگی است اما کاهش مصرف رخ داده است.

۵۰ درصد تولیدات باغی فرصت صادراتی دارد

نکته قابل تامل اینکه اگرچه ایران در حوزه تولید و صادرات برخی محصولات باغی صاحب نام در بازارهای جهانی است اما به گفته کارشناسان از ظرفیت بخش باغبانی کشور آنطور که شایسته است بهره برداری نمی شود که دلایل مختلفی نیز در این میان موثر هستند.

شادلو در خصوص اینکه چه میزان از آنچه در حوزه باغداری کشور تولید می شود در بازار داخل مصرف می شود پیش از این به خبرنگار بازار گفت: در مورد میوه ها در مجموع تقریبا معدل ۵۰ درصد است؛ یعنی در برخی میوه ها بیش از ۵۰ درصد فرصت صادراتی داریم البته در برخی محصولات کمتر است با این وجود از جمیع تولیدات باغی معدل ۵۰ درصدی فرصت صادراتی دارد و ۵۰ درصد هم مصرف داخلی است.

وی افزود: به عبارت ساده تر اگر حدود ۵۰ درصد از تولیدات باغی صادر شود تعادل در بازار ایجاد می شود.

کد خبر: ۲۸۰٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha