۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
شوک توزیع برق به مسکن گلستان | خدمات دیرهنگام ساخت و ساز را زمین می زند
بازار گزارش می دهد؛ 

شوک توزیع برق به مسکن گلستان | خدمات دیرهنگام ساخت و ساز را زمین می زند

گرگان- طبق گفته سازندگان و فعالان صنعت ساختمان در گلستان، تحویل کنتور توسط شرکت توزیع نیروی برق استان بسیار زمانبر بوده که این موضوع به یکی از چالش های این صنعت تبدیل شده است.

نجمه جهان تیغ, بازار: ساختمان‌سازی، صنعتی است که با بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی در ارتباط است. عدم انسجام سیاست هایی که در جهت رفع چالش های حوزه مسکن در نظر گرفته می شود موجب شده تا سازندگان مسیر ساخت و ساز را با هزار و یک چالش پشت سر بگذارند یا گاها در میانه راه ورشکست می شوند. دولت بایستی در حوزه مسکن نقش تسهیل گر را بازی کند اما هر روز گوشه ای از این صنعت لنگ می زند و این معضلات در ابتدا موجب استیصال سازندگان و بعد از آن موجب کاهش توان خرید مردم می شود.

سازنده در مسیر ساخت مسکن با انواع و اقسام چالش ها مواجه است که باعث شده نتواند به تعهدات خود نسبت به متقاضیان عمل کند. یکی از مشکلاتی که موجب تاخیر در تحویل واحد های مسکونی به متقاضیان می شود عملکرد ضعیف شرکت توزیع برق در تحویل کنتور بوده که گویا این معضل در استان گلستان پررنگ تر از سایر نقاط کشور است. ناترازی در خدمات شرکت توزیع برق به سازندگان مسکن هر روز پیچیده تر می شود.

معطلی طولانی مدت برای اخذ اشتراک برق

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در مواردی پیش آمده که ساختمان تکمیل و در آستانه بهره برداری قرار داشته اما علی رغم اینکه سازنده تعهدات خود را در قبال شرکت برق انجام داده اما در اخذ اشتراک دچار مشکل است.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان گلستان: برای رفع چالش های مختلف در حوزه سرمایه گذاری و پیشبرد پروژه های شهری باید کارگروه حمایتی متشکل از نماینده های دستگاه های اجرایی مرتبط در سطح استان تشکیل شود

سید محمد مرتضوی افزود: در چنین شرایطی بهره برداری از ساختمان به تعویق می اُفتد، به عنوان مثال؛ برای یک مجتمع ۱۰ واحده یک تا دو کنتور داده می شود که مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده و یا ممکن است سبب وقوع حادثه شود.

وی با بیان اینکه عدم همکاری شرکت برق خسارت های هنگفتی به ساخت و ساز وارد کرده است، ادامه داد: سازنده در بروز این وضعیت هیچ کوتاهی نکرده است، درحالی که حتی اگر شرکت توزیع نیروی برق هزینه بیشتری طلب کند سازنده حاضر است این هزینه را هم بپردازد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان با بیان اینکه برخی مدیران دستگاه های اجرایی استراتژی خاص و برنامه ای در برابر پروژه های سرمایه گذاری ندارند، تصریح کرد: چه انتظاری وجود دارد که سرمایه گذار یک تنه تمام مشکلات را حل کند. در شرایطی که توقف یک پروژه نارضایتی اجتماعی گسترده ای ایجاد کرده، هیچ اقدامی برای پیشبرد آن انجام نمی شود. این مورد نمونه ای از عدم همکاری دستگاه ها است لذا با امضای میثاق نامه، سرمایه گذار با این چالش ها مواجه نخواهد شد.

شوک توزیع برق به مسکن گلستان | خدمات دیرهنگام ساخت و ساز را زمین می زند

مدیران استراتژی خاصی در برابر پروژه های سرمایه گذاری ندارند

مسئولان شعار تولید مسکن را سر می دهند و وانمود می کنند که برای خانه دار شدن مردم در تلاش هستند اما از شواهد امر این گونه بر می آید که نه تنها تلاشی صورت نمی گیرد بلکه عدم آگاهی مدیران با سیاست های کلان دولت سازندگان و مردم را با چالش مواجه کرده است. تصمیمات خلق الساعه و دیر هنگام و یا نادرست در این حوزه می‌تواند آسیب‌های جدی را به این بخش وارد و ساخت مسکن را با بحران روبرو کند.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان گلستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به این موضوع اشاره کرد و گفت: برای رفع چالش های مختلف در حوزه سرمایه گذاری و پیشبرد پروژه های شهری باید کارگروه حمایتی متشکل از نماینده های دستگاه های اجرایی مرتبط در سطح استان تشکیل شود.

شهاب نورانی اضافه کردبایستی میثاق نامه ای تدوین تا بر طبق آن دستگاه های دولتی برای رفع مشکلات، همراه سرمایه گذار و سازندگان باشند. نمونه های موفق این قبیل میثاق نامه ها در برخی شهرها اجرا شده که در پی آن همه دستگاه های مرتبط تمام تلاش خود را برای به اتمام رساندن پروژه مورد نظر به کار می گیرند.

عدم آگاهی مدیران نسبت به تبعات منفی رکود ساخت و ساز

یکی دیگر از فعالان صنعت ساختمان هم به خبرنگار بازار گفت: عدم آگاهی تصمیم گیران، تبعات منفی در صنعت ساختمان به دنبال دارد که یکی از آثار آن تاخیر سازنده در انجام تعهدات است.

حمید رضا تیموری با تاکید به اینکه این تاخیرها تورم زیادی را بابت خرید و تهیه مصالح به سازنده تحمیل می کند و سبب رشد قیمت بازار مسکن می شود، تصریح کرد: همچنین گذر زمان هزینه های ساخت را نسبت به پیش بینی ها افزایش می دهد که در نهایت شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود. با توجه به رکود حاکم، بازار مسکن نیازمند همکاری و تعامل بیشتر دستگاه های مرتبط مانند نظام مهندسی، شهرداری و شرکت توزیع برق است.

معاون برق گلستان: توانیر قول مساعدت داده که از ابتدای سال جدید منابعی را بدین منظور در اختیار شرکت توزیع قرار دهد

وی خاطرنشان کرد: سازنده حدود یک سال پس از پرداخت هزینه های انشعاب برق، کنتور را دریافت می کند و این مساله نیز باعث تحمیل هزینه به سازنده، مردم و گلایه مشارکت کنندگان و مالکان می شود.

توانیر قول تزریق منابع مالی داد

معاون مهندسی شرکت توزیع برق گلستان به خبرنگار بازار گفت: برای برطرف کردن موضوع تاخیر در اخذ اشتراک که مورد گلایه سازندگان است ساز و کار در نظر گرفته و موضوع به گوش توانیر رسید اما با منافات روبرو شد.

شهرام شاهی ادامه داد: توانیر قول مساعدت داده که از ابتدای سال جدید منابعی را بدین منظور در اختیار شرکت توزیع قرار دهد. شرکت توانیر وعده داد برای تامین برق متقاضیان تزریق مالی داشته باشند که امیدواریم با تحقق این وعده تامین برق ساختمان ها سرعت بیشتری بگیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به اینکه یکی از سیاست های کلان دولت تولید مسکن بوده باید دستگاه های مختلف در راستای تحقق این سیاست یک صدا باشند و سازندگان که تولید کنندگان مسکن به شمار می آیند را در این مسیر همراهی کنند.

کد خبر: ۲۸۰٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha