۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
پیش‌بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال جاری
رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد

پیش‌بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال جاری

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود صادرات ایران به سوریه در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

به گزارش بازار، مهدی ضیغمی در مورد تجارت خارجی کشور و برنامه‌های پیش رو، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های تجاری در سال جاری برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت امسال با عنوان اکسپو ۲۰۲۴ است. در واقع ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در سال جاری برگزار می‌شود اما با توجه به ابعاد این نمایشگاه، نمایشگاه امسال دومین نمایشگاه بزرگ توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران بعد از نمایشگاه سال گذشته به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۰ تاکنون برگزار می‌شود و سال گذشته پنجمین دوره آن در ابعاد بسیار بزرگی برگزار شد، به طوری که حدود هزار و ۳۰۰ تاجر از هفتاد کشور دنیا از این نمایشگاه بازدید کردند.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده از هزار و ۳۰۰ نفر تاجری که از کشورهای مختلف در نمایشگاه سال گذشته حضور داشتند، ۱۵۰ نفر قرارداد تجاری با شرکت‌های ایرانی منعقد کردند که برآورد ما از ارزش این قراردادها حدود یک میلیارد دلار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: البته ۱۳ درصد از این ۱۵۰ نفر حاضر شدند که قراردادهای خود را آشکار کنند و با بررسی‌های انجام شده، ارزش این قراردادها به ۴۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

ضیغمی با بیان اینکه برای نمایشگاه سال گذشته حدود یک میلیون دلار هزینه شد، گفت: در سال جاری ۸۰۰ شرکت داخلی در نمایشگاه شرکت می‌کنند و از ۲ هزار و ۵۰۰ تاجر از کشورهای مختلف و بخصوص کشورهایی از پتانسیل تجاری با ما در آینده برخوردارند دعوت کرده‌ایم. به عنوان مثال از تجار و مقامات مسئول کشورهای آفریقایی، کشورهای شرق آسیا و آمریکای جنوبی برای بازدید در این نمایشگاه دعوت شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود، در سال جاری حدود ۲ میلیارد دلار قرارداد بین تجار خارجی و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه منعقد شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عضویت ایران در سازمان کشورهای عضو شانگهای و گروه بریکس و ظرفیت‌های تجاری حاصل از این عضویت‌ها، گفت: رویکرد تجاری بریکس نسبت به شانگهای بسیار قوی‌تر است در واقع سازمان همکاری‌های شانگهای بیشتر به یک پیمان منطقه‌ای دفاعی شبیه است اما گروه بریکس بیشتر اهداف تجاری را دنبال می‌کند، لذا ما از عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای از ظرفیت کشورها استفاده می‌کنیم و با کشورهای عضو شانگهای نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در بریکس نیز به لحاظ اقتصادی فعال‌تر هستیم و از آنجا که بریکس برنامه‌هایی مانند نظام تعرفه‌ای واحد و ارز واحد و ساختار تهاتر را دنبال می‌کند این برنامه‌ها برای ما فرصت مغتنمی است. ضیغمی بیان داشت: البته این موضوعات هنوز محقق و اجرایی نشده، اما پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ نظام ارزی واحد بین کشورهای عضو بریکس شکل بگیرد. در واقع این موضوع از طرف چند کشور عضو مطرح و در حال بررسی است اما تحقق آن زمان بر است. در زمینه نظام تهاتر تقریباً توافقاتی صورت گرفته است.

ضیغمی در مورد تجارت با سوریه، گفت: ۱۳ سال پیش توافق نامه تجارت آزاد با سوریه امضا شد اما هنوز این توافق نامه اجرا نشده است و در حال احیای آن هستیم که اجرایی شدن آن می‌تواند تجارت بین دو کشور را افزایش دهد. ضیغمی با بیان اینکه ایران حدود ۱۰ درصد بازار سوریه را در اختیار دارد، گفت: پیش بینی می‌شود، صادرات ما به سوریه در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

کد خبر: ۲۸۰٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha