۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
اعلام آمادگی قاره سیاه برای استفاده از ظرفیت های معدنی ایران به جای کشورهای غربی
معاون وزیر صمت در گفتگو با بازار:

اعلام آمادگی قاره سیاه برای استفاده از ظرفیت های معدنی ایران به جای کشورهای غربی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه امکان ساخت کارخانجات پایین دستی در برخی کشورهای آفریقایی مهیا است گفت: نمایندگان آفریقا برای استفاده از ظرفیتهای معدنی ایران به جای کشورهای غربی اعلام آمادگی کرده اند.

یاسمن بلوردی؛ بازار: ششمین دوره نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در حالی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است که به گفته مجریان نمایشگاه از ۱۰۳ کشور بیش از ۳۵۰۰ نفر برای حضور در این رویداد ثبت نام کردند و با توجه به ظرفیت های موجود برآورد می شود بیش از ۲هزار نفر تاجر از ۸۰ تا ۸۵ کشور در این نمایشگاه حضور یابند.

بالا بردن تراز تجاری؛ یکی از اهداف اکسپو ۲۰۲۴
مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: الان محدودیت اصلی ما فقط ظرفیت زیرساخت های شهری است وگرنه ما خیلی از ثبت نامی ها را رد کردیم چون ظرفیت نداشتیم، با این وجود کل پهنه نمایشگاه ۵۰ هزار متر مربع پر شده و بیش از ۴۰۰ شرکت الان حضور دارند.

معاون وزیر صمت: با توجه به اینکه هدف نمایشگاه ایران اکسپو رسیدن به تراز تجاری بالاتر و صادرات است امیدواریم از دل این نمایشگاه حداقل ۲ میلیارد یورو صادرات را ظرف یک مدت زمان ۲ تا ۳ سال بتوانیم داشته باشیم



ضیغمی با اشاره به برنامه B۲B که در اکسپو ۲۰۲۴ برگزار می شود، افزود: با توجه به اینکه هدف نمایشگاه رسیدن به تراز تجاری بالاتر و صادرات است امیدواریم از دل این نمایشگاه حداقل ۲ میلیارد یورو صادرات را ظرف یک مدت زمان ۲ تا ۳ سال بتوانیم داشته باشیم کنیم.



برنامه ریزی وزارت صمت و ایمیدور برای بهره برداری از پتانسیل معادن کشورهای آفریقایی
معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به سوال بازار مبنی بر برنامه های وزارت خانه از پتانسیل معادن کشورهای آفریقایی که به طور گسترده در این رویداد حضور دارند نیز گفت: با بسیاری از کشورها از جمله «الجزایر» در بحث معادن ارتباط داریم و در برخی کشورها قبلا هیات های معدنی فرستاده ایم و در این نمایشگاه الان برای عقد قرارداد آمده اند.
ضیغمی تاکید کرد: در حقیقت برنامه استفاده از ظرفیت های معدنی کشورها در دستور کار بخش معدنِ وزارت صنعت و ایمیدور قرار گرفته است و اتفاقات خوبی در این حوزه در حال رقم خوردن است. به طوری که نمایندگان بورکینافاسو اعلام کردند آمادگی دارند از ظرفیت های معدنی ایران به جای کشورهای غربی استفاده کنند. بسیاری از کشورهای افریقایی پتانسیل بالایی دارند و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت و حوزه خدماتی که ما داریم و توانمندی که داریم برای حداکثر بهره برداری دوطرفه و بُرد بُرد از این معادن استفاده کنیم.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز برای اینکه بتوانیم حداکثر بهره وری را از این موقعیت داشته باشیم چیست، گفت: ما مشکل زیرساخت و همچنین مشکل فنی مهندسی نداریم و در واقع اصل بحث تعامل در بهره برداری است که بشود هم سود را برای آن کشور به ارمغان آورد و هم اینکه بتواند برای کشور ما هم سودآور باشد.

امکان ساخت کارخانجات پایین دستی در برخی کشورهای آفریقایی مهیا است
ضیغمی خاطر نشان کرد: در برخی کشورهای آفریقایی امکان ساخت کارخانجات صنایع پایین دستی هم وجود دارد اما یک غفلتی در دهه های گذشته در این حوزه شده است و الان باید تلاش کنیم جبران کنیم. آن هم در شرایطی که بسیاری از این کشورها علاقمند هستند به جای کشورهای غربی، ایران بتواند این کار را انجام بدهد برای اینکه ایران دید استثماری به این کشورها ندارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای آفریقایی از این منظر تمایل دارند ایران را جایگزین کشورهای غربی کنند که ایران می تواند هم کمک کند آن معادن توسعه پیدا کنند و هم از ظرفیت اش برای توسعه کشور آنها هم استفاده شود. از ظرفی هم برای کشور ما در برخی حوزه ها که صنایع پایین دستی یا مواد اولیه داریم می تواند کمک کننده باشد.

کد خبر: ۲۸۴٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha