۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
طرح موضوع رشد ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس| وزیر راه: هنوز میزان افزایش مشخص نیست
«بازار» گزارش می دهد

طرح موضوع رشد ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس| وزیر راه: هنوز میزان افزایش مشخص نیست

در حالی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس را مطرح و بر آن تاکید دارد که ناوگان اتوبوسرانی و اتحادیه تعاونی‌های مسافربری بر رشد قیمت به میزان نرخ تورم عمومی اصرار دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: موضوع افزایش نرخ بلیت اتوبوس از آنجایی به چالش کشیده شد که در جلسه تعیین قیمت بلیت اتوبوس در سازمان راهداری مسئولان اتحادیه شرکت های تعاونی مسافری حضور نداشتند. اگر چه در این جلسه مقرر شد تا پایان سال نرخ ها تغییر نکند اما تصمیم بر این شد تا از ابتدای سال ۱۴۰۳ نرخ های جدید تعیین و ابلاغ شود.

رشد ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس؟ | وزیر راه: هنوز میزان افزایش مشخص نیست

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم «چشم در راهیم» سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه نتیجه افزایش قیمت بلیت اتوبوس به کجا رسید؟ گفت: چند روزی باید صبر کنیم تا نتایج حاصل شود و ابلاغیه های مورد نظر بابت میزان افزایش قیمت بلیت اتوبوس صادر شود.

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی: تصمیم بر این است تا نرخ بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۵ درصد به شرط یک سر خالی افزایش یابد

این اظهارات از سوی بالاترین مقام وزارت راه و شهرسازی در حالی صورت گرفت که یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار خبرگزاری «بازار» در خصوص بهای بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۳ اینطور گفت: تصمیم بر این است تا نرخ بلیت اتوبوس در سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۵ درصد افزایش یابد. هر چند این میزان افزایش نیز شاید نتواند کفاف هزینه های رانندگان را بدهد.

رشد ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس؟ | وزیر راه: هنوز میزان افزایش مشخص نیست

چندی پیش احمد رضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری با اشاره به اینکه در جلسه تعیین قیمت بلیت اتوبوس سازمان راهداری غایب بود گفت: با توجه به نرخ پایین بلیت حمل و نقل جاده‌ای رانندگان و مالکان اتوبوس‌ها در انتظار افزایش این نرخ هستند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا میزان ۲۵ درصد رشد بهای بلیت می تواند هزینه های رانندگان را پوشش دهد؟ گفت: قیمت‌های پایین بلیت ‏‏‏و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری باعث شده بسیاری از مالکان، اتوبوس‌های خود را از چرخه حمل و نقل جاده‌ای خارج کنند. این افزایش، دردی از مشکلات رانندگان و صاحبان اتوبوس‌ها را دوا نمی‌کند.

عامری: نرخ مصوب دولت برای هر نفر - کیلومتر سفر اتوبوسی ۴۰۰ تومان است که طبق نظر کارشناسان، هزینه سفر برای هر نفر - کیلومتر در بخش اتوبوس‌های ویژه موسوم به وی آی پی، ۱۸۵۰ تومان و برای اتوبوس‌های معمولی ۱۶۰۰ تومان است

وی افزود: نرخ مصوب دولت برای هر نفر - کیلومتر سفر اتوبوسی ۴۰۰ تومان است که طبق نظر کارشناسان، هزینه سفر برای هر نفر - کیلومتر در بخش اتوبوس‌های ویژه موسوم به وی آی پی، ۱۸۵۰ تومان و برای اتوبوس‌های معمولی ۱۶۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه کمبود اتوبوس باعث نشده تا مسافرت مردم دچار اختلال شود، ادامه داد: ۷۸ درصد جابجایی مسافرانی که از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند با اتوبوس است و بیشترین فشار در شرایط فعلی برای جابجایی مسافر روی دوش رانندگان است و لازم است مسؤولان اقدامی برای رفاه این قشر داشته باشند.

عامری افزود: ۹۰۰ هزار صندلی برای جابجایی مسافران موجود است که کافی نیست و نیازمند افزایش آن هستیم و همانطور که عرض کردم نرخ کارشناسی شده هر نفر - کیلومتر در اتوبوس‌های ویژه (VIP) ۱۸۵۰ و در اتوبوس‌های ویژه ۱,۶۰۰ تومان تعیین شده است، اما در حال حاضر این نرخ کمتر از ۴۰۰ تومان است.

در چند روز اخیر بیشترین سفرها به سمت شیراز، اصفهان، مشهد و شهرهای شمالی کشور بوده است

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور در پاسخ به این پرسش که بیشترین سفرها در طول ایام نوروز به کدام مناطق کشور بوده است؟ گفت: در چند روز اخیر بیشترین سفرها به سمت شیراز، اصفهان، مشهد و شهرهای شمالی کشور بوده است. و باز هم تاکید می کنم که میزان صنلی و اتوبوس های موجود کفاف تقاضا برای سفرها را نمی دهد و باید دولت و مجلس فکری برای ورود اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی کنند.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، امکان واردات ۵۰۰۰ اتوبوس وجود داشت اما فقط ۵۰ اتوبوس وارد کشور شد

به نظر می رسد تنها راه مقابله با خروج رانندگان از چرخه حمل و نقل جاده ای واردات اتوبوس و تولید بالای اتوبوس است. چرا که طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، امکان واردات ۵۰۰۰ اتوبوس وجود داشت اما فقط ۵۰ اتوبوس وارد کشور شد؛ آن هم در حالی‌که وزیر راه و شهرسازی معتقد است با توجه‌به ضرورت توسعه ناوگان، هرجا توان داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی انجام شود.

رشد ۲۵ درصدی بهای بلیت اتوبوس؟ | وزیر راه: هنوز میزان افزایش مشخص نیست

یکی از تاکیدات مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- توسعه ناوگان است. او با تاکید بر ضرورت استفاده از توان داخل برای توسعه ناوگان، معتقد است که اگر تولید داخل جوابگوی نیاز صنعت حمل‌ونقل نیست، باید از ظرفیت واردات استفاده کرد.

بذرپاش همچنین در آخرین روزهای ۱۴۰۲، بار دیگر به موضوع واردات اتوبوس اشاره کرد و گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای از سیاست های اصلی است و هر سیاست فرعی در مقابل آن قرار دارد و نباید مانع آن باشد. اگر تولید داخل جوابگو نباشد، باید واردات بدون معطلی انجام شود. البته در این خصوص قدری گرفتار بروکراسی‌ها هستیم که رفع خواهد شد و بخشی هم تامین منابع است که باید تجهیز بهتری برای سال بعد داشته باشیم.

به نظر می رسد امسال با توجه به نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم اگر چنانچه واردات اتوبوس دچار مشکل شود بتوان با تولید مناسب پاسخگوی تقاضا بود.

کد خبر: ۲۸۰٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha