۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
اتاق یا اتاق‌های بازرگانی خوزستان؛ آیا ۳ اتاق بازرگانی داشتن خوزستان مزیت است
یادداشت؛

اتاق یا اتاق‌های بازرگانی خوزستان؛ آیا ۳ اتاق بازرگانی داشتن خوزستان مزیت است

اهواز- اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خوزستان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ اقدام عملی همراه با خروجی انجام دهند، این مطلب بخشی از یادداشت «محمود نواصر»، خبرنگار اقتصادی است.

محمود نواصر؛ بازار: بستن درهای اتاق بازرگانی به روی مردم، انحصار، حذف نیروهای کارآمد، اعمال نظر شخصی، رفتار احساسی به جای منطقی، باندبازی، استخدام فامیلی و عدم مشورت پذیری فقط بخشی از مواردی است که سبب رسیدن اتاق‌ های بازرگانی استان خوزستان به لبه پرتگاه می‌ شود.

در حال حاضر اتاق های بازرگانی شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر سه اتاق استان خوزستان هستند؛ در واقع هیچ استانی در کشور، دارای سه اتاق بازرگانی نیست و خود این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوعات اقتصادی در خوزستان است.

البته به اعتقاد برخی از فعالان اقتصادی وجود سه اتاق بازرگانی در استان خوزستان ظرفیت تلقی نمی‌شود و بهتر بود یک اتاق، ولی اتاقی در عین حال بسیار فعال و دارای عملکرد مطلوب وجود داشت بنابراین اتاق‌های بازرگانی خوزستان باید با عملکرد مناسب سبب تغییر این تفکر شوند زیرا بسیاری از نقاط کشور در انتظار داشتن اتاق بازرگانی هستند و نباید با فرصت‌ سوزی، موجبات بدبینی فعالان اقتصادی فراهم شود.

مشارکت مردم ابعاد گوناگونی از نظر مالی، فنی، مهارتی و مراحل زنجیره تولید دارد که با توجه در ترکیب شعار و عمق آن، برداشت درست و فهم دقیق حاصل خواهد شد و این مهم زمانی پیامدهای مثبت دارد که اتاق های بازرگانی فضا را برای حضور مردم باز کنند.

اتاق های بازرگانی متعلق به افراد خاص نیست بلکه متشکل از خرد جمعی است و اگر بنا بود محلی برای حضور فقط برخی افراد خاص شود، به جای اتاق بازرگانی نام (اتاق افراد خاص) را برای آن انتخاب می کردند

اتاق های بازرگانی متعلق به افراد خاص نیست بلکه متشکل از خرد جمعی است و اگر بنا بود محلی برای حضور فقط برخی افراد خاص شود، به جای اتاق بازرگانی نام (اتاق افراد خاص) را برای آن انتخاب می کردند.

اتاق های بازرگانی در زمینه آموزش فعال شوند

واحدهای آموزش و مراکز پژوهشی اتاق های بازرگانی باید توجه جدی به آموزش مردم به ویژه جوانان داشته باشند. توسعه تولید در هر کشور دارای چهار مولفه اصلی شامل سرمایه، فناوری، نیروی انسانی و بازار است و توسعه تولید مستلزم توسعه این چهار عنصر زیر بنایی است.

امروزه دانش بشری و نظریه‌ های جدید نشان داده است که عامل اساسی در تولید و توسعه اقتصادی، نیروی انسانی و آماده سازی او برای ایفای نقش اساسی در توسعه اقتصادی است.

در واقع نیروی انسانی می‌ تواند نقش اساسی در تحرک منابع تولید و ایجاد ثروت به همراه داشته باشد. نیروی انسانی با کسب دانش، نگرش و مهارت می‌ تواند بهره وری عوامل تولید را افزایش داده و به شیوه بهینه از آنها استفاده کند و با ایجاد جهش تولید موجبات توسعه اقتصادی جامعه را فراهم آورد.

توجه به خواسته‌ های بخش‌ های مختلف اقتصادی یعنی صنایع، کشاورزی و خدمات و همچنین ارائه آموزش‌ های کاربردی برای جهش تولید باید در دستور کار ویژه اتاق های بازرگانی استان خوزستان قرار بگیرد.

کمیسیون های صنایع و انرژی اتاق های بازرگانی استان خوزستان باید در سال ۱۴۰۳ فعال تر از گذشته باشند و فقط جلسه تشکیل ندهند بلکه با حضور میدانی به رفع مشکلات تولید کمک کنند

کمیسیون های صنایع و انرژی اتاق های بازرگانی استان خوزستان باید در سال ۱۴۰۳ فعال تر از گذشته باشند و فقط جلسه تشکیل ندهند بلکه با حضور میدانی به رفع مشکلات تولید کمک کنند.

ضرورت وجود نگاه متوازن

کسب و کارهای کوچکی در شهرک های صنعتی وجود دارند که درگیر مشکلات کوچک و قابل رفع هستند که انتظار می رود اتاق های بازرگانی به همه کسب و کارهای تولیدمحور نگاهی متوازن داشته باشند تا چرخه اقتصاد با یک درک درست بر روی مدار قرار گیرد.

اتاق های بازرگانی استان خوزستان باید از اقدامات کلیشه ای پرهیز کرده و با ابتکار عمل به تولیدات این استان کمک کنند. خوزستان یکی از استان های مهم تولیدکننده در کشور است و اکنون فضایی برای اتاق های بازرگانی فراهم است که با به رخ کشیدن توانمندی خود، الگویی ویژه برای سایر کشور باشند.

رسانه کشوری بازار ذره بین خود را بر روی عملکرد اتاق‌ های بازرگانی در خصوص تحقق شعار سال، قرار داده است.

کد خبر: ۲۸۰٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha