۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
۲۲ بنای تاریخی استان سمنان مرمت شد | پذیرایی از مسافران نوروزی با آغوش باز
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۲۲ بنای تاریخی استان سمنان مرمت شد | پذیرایی از مسافران نوروزی با آغوش باز

سمنان- اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در سال گذشته علاوه بر موفقیت ثبت جهانی شش کاروانسرای استان در فهرست یونسکو توانسته ۲۲ اثر تاریخی را نیز مرمت کند.

بازار، گروه استان‌ها؛ امسال و همزمان با ایام نوروز باتوجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن عید سعید فطر، تمامی دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر استان سمنان تا پایان عید فطر در حال آماده باش خواهند بود.

دستگاه های خدمات رسان از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی و … در مکان نوروزگاه و مبادی شهرها، استقرار جمعی دارند تا دسترسی آسان مسافران به خدمات میسر شود در کنار این مسائل موضوع گردشگری و فضاهای مرتبط با میراث فرهنگی استان سمنان نیز وجود دارد در نتیجه با امیر کرم زاده دبیر ستاد خدمات سفر و مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به گفتگو نشستیم تا درباره آمادگی این استان و همچنین اقدامات انجام شده در مجموعه میراث فرهنگی اطلاعاتی کسب کنیم.

*مختصر درباره خدمات سفرهای نوروزی و آمادگی استان سمنان بگویید تا به اقدامات میراث فرهنگی نیز بپردازیم

اتفاق خوبی که امسال در ایام نوروز ۱۴۰۳ رخ داد این بود که کاروانسرای شاه عباسی سمنان،پس از چندین دهه برای اولین بار به نوروزگاه تبدیل شد و مورد استقبال مسافران هم قرار گرفت. ایام نوروز سال جاری باتوجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان و پیش رو بودن عید سعید فطر آمادگی ستاد خدمات سفر عملا تا پایان فروردین خواهد بود و در نتیجه اقداماتی با حضور دستگاه های عضو در استان صورت گرفته که مختصرا بیان می شود.

آماده سازی مبلمان شهری، نظافت پارک ها،رنگ آمیری جداول و گل کاری، تشدید نظارت بر قیمت کالاها ،خدمات و برخورد با گران فروشی و همچنین نظارت بر فعالیت جایگاه های عرضه سوخت،ترمینال های مسافربری، ارائه خدمات مجتمع های خدماتی در ایام نوروز با اعزام گشت های مشترک از دیگر اقدامات است.

آماده سازی مساجد و زائر سراهای واقع در محور های مواصلاتی در استان سمنان از جمله اقدامات صورت گرفته است

برنامه ریزی و اقدام لازم برای کاهش حوادث جاده ای با ایجاد بازارچه های صنایع دستی، استقرار ماشین ها با چراغ گردان در نزدیکی و ورودی شهر ها و روستاهای نزدیک به محور مواصلاتی با کمک پلیس راه،فرمانداری ها، راهداری، دفتر امور روستایی و اداره کل میراث فرهنگی در دست انجام است.

۲۲ بنای تاریخی استان سمنان مرمت شد | پذیرایی از مسافران نوروزی با آغوش باز

* در کنار مدارس برای اسکان و همچنین پیرامون نوروزگاه ها هم توضیح دهید

آماده سازی مساجد و زائر سراهای واقع در محور های مواصلاتی به منظور ارائه خدمات در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه، دهیاران و اداره کل تبلیغات اسلامی قرار گرفته است انجام هماهنگی های لازم برای اسکان مسافران و زائران نوروزی در مدارس و آمادگی مساجد، حسینه ها و سالن های ورزشی برای اقامت اضطراری و مواقع بحران با همکاری فرمانداران، شهرداران، اداره کل‌ های اموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه،تبلیغات اسلامی ومیراث فرهنگی از دیگر اقدامات است.

معرفی نرم افزار جامع گردشگری استان سمنان به نام پارکوپلو از طریق کیوآرکد و دریافت ان از پلتفرم کافه بازار بعنوان یک همراه کاملا حرفه‌ایی برای سفر یا گردش در استان برای مسافران و زائران که علاوه بر آشنایی با جاذبه های گردشگری، ظرفیت و پتانسل‌های استان، تامین تمامی نیازها و خدمات ضروری در طول سفر از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی،نانوایی ها، داروخانه‌ها، تعمیرگاه خودرو و … را با قابلیت جستجو و دستیابی مکانی ارائه می‌دهد از دیگر خدمات خواهد بود. همچنین ایجاد نوروزگاه ها در تمامی شهرستان های استان، برنامه هایی از جمله برگزاری جشنواره ها، برنامه های آئینی و محلی، پذیرایی افطار و برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در محل نوروز گاه ها از جمله دیگر اقداماتی است که مورد استقبال مردم و مسافران قرار دارد.

* به سوالات حوزه میراث فرهنگی بپردازیم شما در سال قبل چقدر مرمت بنای تاریخی استان سمنان داشتید؟

مرمت و ساماندهی بیش از ۲۲ بنا، بافت و محوطه های تاریخی نیازمند مرمت و احیاء صورت گرفت برای مثال در سال ۱۴۰۲ مرمت و ساماندهی خانه معتمدی آرادان و مرمت و ساماندهی بازار آرادان در دستور کار قرار گرفت.

مرمت وساماندهی بافت تاریخی بیابانک، بافت تاریخی سمنان، خانه تاریخی ادب سمنان مرمت بازار بزرگ سمنان، مسجد امام خمینی(ره) سمنان، مسجد جامع سمنان، مرمت و ساماندهی جداره سازی بافت تاریخی سمنان در کنار مرمت و ساماندهی بافت شهمیرزاد و شیرقلعه شهمیرزاد از دیگر اقدامات است.

مرمت و ساماندهی بافت دامغان، مرمت و ساماندهی بافت تاریخی شاهرود، مرمت بام تکمیل سنگ فرش بازار تاریخی شاهرود، مسجد شیخ علی اکبر شاهرود، برج و باروی تاریخی بسطام، مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان، مرمت و ساماندهی بافت و حریم درجه یک مسجد جامع فرومد، مرمت مسجد جامع فرومد، مرمت و ساماندهی بافت تاریخی شهر میامی، کاروانسرای سنگی شریف آباد میامی و انجام پروژه های مرمت، حفاظت و ساماندهی پایگاه های میراث ملی از جمله این اقدامات است.

در مثال دیگر باید گفت در پایگاه ملی بسطام و خرقان مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان شامل: استحکام بخشی و مقاوم سازی بستر آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، خرید مصالح مزار بایزید بسطامی، میانسرای مسجد جامع بسطام، مرمت برج کاشانه بسطام انجام شد.

واگذاری عمارت ابراهیم خان (کاخ ملاده) مهدیشهربه بخش خصوصی از اقدامات میراث فرهنگی در سال قبل بوده است

یا در پایگاه ملی بافت تاریخی شهر سمنان جداره سازی محور کهنه دژ و مرمت و ساماندهی خانه ادب سمنان، ساماندهی و مرمت اشیاء فرهنگی، تاریخی مرمت بیش از ۸۰شیء از جمله فسیل و شهاب سنگ، نسخ خطی، صندوق چوبی و گل مهرهای دوره ساسانی ساماندهی و حفاظت از ۶۶۰ شیء فرهنگی تاریخی در سطح موزه های استان صورت گرفت.

* و البته برخی هم که در دست برنامه ریزی قرار دارد

بله؛ تهیه ۱۶ طرح مطالعاتی مرمت، ساماندهی و احیاء بناها و بافت هاو محوطه های در سال های قبل از دیگر اقداماتی است که ما صورت داده ایم برای مثال طرح مطالعاتی مرمت، حفاظت بافت تاریخی روستای جوین شهرستان سرخه، طرح مطالعاتی مرمت و ساماندهی شیرقلعه شهمیرزاد و تهیه طرح مطالعاتی امکان سنجی روش های اصلاح اثرات عبور خط ریلی از محدوده تاریخی تپه حصار دامغان از جمله این طرح ها است.

مطالعات و پژوهش آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی، مطالعات و تعیین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر امیریه، بافت تاریخی شهر سمنان، بافت شهر آرادان، محدوده بافت تاریخی شهرمیامی، بافت تاریخی روستای کلاته خیج، بافت تاریخی شهر بسطام، مطالعات و مستندنگاری قلعه تاریخی پاچنارسمنان، مطالعات و مستندنگاری قلعه دولت آباد دامغان و مطالعات و مستندنگاری کاروانسرای شاه عباسی سمنان از جمله اقدامات بوده است. در سال قبل و سال ۱۴۰۱ همچنین مطالعات و مستندنگاری حفاظت از جاده سنگفرش گرمسار، مطالعات و تعیین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی دیباج دامغان صورت گرفته است.

۲۲ بنای تاریخی استان سمنان مرمت شد | پذیرایی از مسافران نوروزی با آغوش باز

* و در زمینه ثبت ملی

تهیه پرونده و ثبت ملی ۱۸ اثر فرهنگی و تاریخی شامل خانه منشی الاطباء سمنان، خانه نائب الصدر سمنان، خانه حاج ناصر سمنان، خانه ملاغلام حسین هراتی سمنان، گاراژ کلانتری سمنان، حمام شترخان سمنان، حمام شهر رویان، میل کوره آجرپزی شاهرود، خانه نادعلیان شهمیرزاد، خانه صفا سرخه، عمارت اربابی( مهر و ماه ) روشتای چهار قشلاق شهرستان گرمسار، تکیه روستای سبحان شهرستان دامغان و دو اثر میراث طبیعی شامل درخت کهن سال گردو شهمیرزاد و درخت کهن سال ارس شهمیرزاد ثبت شدند.

سال قبل چهار اثر میراث ناملموس شامل آیین عزاداری کمر به کمر روستای قلعه نوخرقان شهرستان شاهرود، مهارت پخت خورشت زردآلو جوش شهرستان شاهرود، مهارت دوخت کلاه پشمی در شهرستان شاهرود و منبر خانه و آیین های زنانه در شهرستان شاهرود نیز ثبت شد.

صدور ۱۶ مورد موافقت اصولی با حجم سرمایه گذاری حدود شش هزار میلیارد ریال در استان سمنان

ثبت شش کاروانسرای استان سمنان در فهرست سازمان یونسکو شامل کاروانسرای سنگی آهوان، کاروانسرای آجری آهوان، کاروانسرای شاه عباسی میامی، کاروانسرای عباس آباد میامی، کاروانسرای میاندشت، کاروانسرای قصر بهرام از دیگر افتخارات ما در سال ۱۴۰۲ در استان بود.

* آیا واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی نیز داشتید؟

بله؛ واگذاری عمارت ابراهیم خان (کاخ ملاده) مهدیشهربه بخش خصوصی، تهیه گزارش تصمیم به واگذاری عمارت میرآخورلی گرمسار، تهیه گزارش تصمیم به واگذاری کاروانسرای شاه عباسی سمنان از جمله اقدامات اداره کل میرث فرهنگی استان سمنان بوده است. از سوی دیگر احداث موزه بزرگ سمنان و صدور مجوز پارک موزه دفاع مقدس سمنان در کنار ارسال پرونده موزه یادگاری های صد دروازه دامغان جهت دریافت مجوز از اقدامات ما بوده است.

* به حوزه گردشگری بپردازیم مهمترین اقدامات شما چه بوده است؟

صدور ۱۶ مورد موافقت اصولی با حجم سرمایه گذاری حدود شش هزار میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال ۳۴۱ نفر در کنار صدور هشت مجوز ایجاد با حجم سرمایه گذاری حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال حدود ۱۸۰ نفر در کنار ۳۳ پروژه در حال ساخت به میزان ۱۸ هزار میلیارد ریال و پیش بینی حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی و افزایش ظرفیت اقامتی به تعداد یک هزار و ۴۹۰ تخت با بهره برداری پروژه ها از مهمترین اقدامات در این حوزه است.

تخصیص حدود ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای زیرساختهای گردشگری در سطح استان با تاکید بر محورهای گردشگری، روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری، اعطای ۹۳۰ میلیارد تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی که ۵۰ درصد بیش از مبلغ مصوب بوده، در کنار تهیه و تدوین حدود ۸۰ بسته و فرصت سرمایه گذاری و اخذ هشت مورد موافقت اولیه بی نام از دیگر اقدامات حوزه گردشگری است.

بررسی و حل مشکل هشت پروژه گردشگری در ستاد مذکور اعم از امهال و اعطای تسهیلات، صدور مجوزهای لازم، ثبت اشتغال ۴۶۰ نفر در سامانه که بیش از تعهد استانی به میزان ۱۵۴ درصد و کشوری به میزان ۲۳۰ درصد، برگزاری سه دوره آزمون جامع و دوره های آموزشی برای مسئولان تأسیسات و فعالان حوزه گردشگری به میزان شش هزار نفر ساعت و صدور ۴۲ عدد کارت برای راهنمایان گردشگری در کنار تشکیل کمیته گردشگری سلامت و جلسات مستمر و مصوبات از جمله اقدامات دیگر ما بوده است.

اخذ سه مجوز IPD (پذیرش بیماران بین الملل) برای بیمارستانهای استان سمنان، پیگیری برای صدور مجوز اجرای تور در مناطق چهارگانه زیستی از سوی واجا، ثبت ۱۹ مورد رویداد(جشنواره گردشگری) در تقویم گردشگری استان سمنان در تقویم گردشگری کشور، برگزاری بیش از ۲۶ جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر با حدود ۴۰۰ مصوبه، بهسازی و تجهیز سرویس های بهداشتی در سطح استان به میزان اعتبار ۱۰ میلیارد ریال و عضویت سمنان در اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم از جمله موفقیت های چشم گیر دیگر ما در استان سمنان بوده است.

حضور در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، راه اندازی نرم افزار جامع گردشگری پارکوپلو و حضور اینفلوئنسرهای کشور چین در استان با هدف معرفی استان در کشور چین را نیز در سال ۱۴۰۲ در سراسر استان سمنان و در حوزه گردشگری شاهد بودیم.

۲۲ بنای تاریخی استان سمنان مرمت شد | پذیرایی از مسافران نوروزی با آغوش باز

* به حوزه صنایع دستی نیز بپردازیم شما در این ارتباط چه کردید؟

اعطای تسهیلات معرفی ۹۷ طرح به مبلغ حدود ۲۵۰ میلیارد ریال جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۸، پرداخت حدود ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به ۲۶۲ طرح ، پرداخت ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ به ۵۰ طرح و برگزاری دوره های آموزشی در کنار برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و عمومی صنایع دستی با شرکت ۲۵۰ هنرمند صنایع دستی سراسر استان سمنان از جمله اقدامات صورت گرفته است.

برگزاری دوره‌های آموزش صنایع‌دستی در زندان‌های استان سمنان، برگزاری ورکشاپ های رایگان در زمینه چرم دست دوز و چاپ قلمکار، برگزاری و شرکت در نمایشگاه و بازارچه موقت، برگزاری بازارچه نوروزی، بهاره و تابستانه و ... به تعداد ۳۴ بازارچه و شرکت هنرمندان در نمایشگاه سایر استانها به تعداد ۱۰ نمایشگاه، معرفی بیش از ۱۲۰ هنرمند جهت بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیش از ۱۱۰ نفر از هنرمندان بر اساس پیگیری و مذاکره با بیمه روستائیان و عشایر از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته است.

برای نخستین بار برگزاری هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی با حضور ۴ استان به میزبانی استان سمنان در شهرستان شاهرود را نیز در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم. در سال قبل همچنین ۳۳ اثر هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان موفق به دریافت مهر اصالت ملی شد و در نتیجه تعداد آثار دارای مهر اصالت ملی استان به ۸۶ اثر افزایش یافت.

کسب بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ رقم خورد

کسب سه رتبه برتر و شایسته تقدیر کشوری در پیوند طراحان و تولید گنندگان منسوجات سنتی (رویداد سه گام) در رشته های سوزن دوزی سنتی سنگسر و چرم دست دور سنتی و انتخاب هنرمند صنایع دستی استان درجشنواره کارآفرینان نمونه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به عنوان کارآفرین نمونه کشوری در کنار تجلیل از شش هنرمند صنایع‌دستی به عنوان کارآفرین برتر استان سمنان و کسب عنوان غرفه برتر استان سمنان در هفدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی زنجان از جمله اقدامات صورت گرفته دیگر بوده است.

* شما در میراث فرهنگی در زمینه اشتغال چه موفقیت هایی را کسب کردید؟

کسب بیشترین میزان اشتغال ایجاد شده اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ رقم خورد. صدور ۴۴۸ مجوز مشاغل خانگی، صدور و تمدید ۵۹۱ مجوز پروانه تولید انفرادی، کارگاهی، کارت شناسایی و جواز تاسیس و صدور پنج مجور فروشگاه های صنایع دستی از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته است.

از اقدامات ویژه نیز باید به رفع مشکل بیمه کارفرما کارگاه های صنایع دستی استان و حمایت از هنرمندان و تجلیل از استادان پیشکسوت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سمنان، معرفی پوشاک سنتی استان در نشست تخصصی پوشاک اقوام ایرانی در شیراز و پیگیری ثبت ملی روستای ابرسج، تجلیل از استاد محمدمهدی قان بیگی پیشکسوت صنایع‌دستی استان سمنان در جشنواره پیشکسوتان سرزمین من
برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی بسیج استان سمنان و برگزاری اولین رویداد خلاق و مسابقه آزاد مهارت چرم دست‌دوز استان سمنان اشاره کرد.

کد خبر: ۲۸۰٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha