۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
بیکاری ۳۵۰ کارگر، نابودی سرمایه سهامداران و بی توجهی مدیران شرکت فارسیت درود!
تحلیل بنیادی و تکنیکال سفارود

بیکاری ۳۵۰ کارگر، نابودی سرمایه سهامداران و بی توجهی مدیران شرکت فارسیت درود!

با تعطیلی کارخانه فارسیت درود، سهام بی ارزش را خرید و فروش میکنیم و ۳۵۰ کارگر بیکار شده اند و سرمایه سهامداران ارزش خود را از دست می دهد بدون هیچ فعالیت اقتصادی!

هادی بهرامی؛ بازار: سیمان یا بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در جهان است و سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد. برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و حدود سه سال زمان نیاز است. قبول داریم که صنعت سیمان یکی از گروه های تولیدی کوچک در اقتصاد کشور است؛ اما در ارتباط زنجیره ای میان شرکت ها دخالت مستقیم و اثر گذاری دارد که میتواند گردش نقدینگی را در برهه زمانی های مختلف به سمت خود سوق دهد. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام سفارود متعلق به شرکت فارسیت درود خواهیم پرداخت؛ تا سرمایه گذاران به وضعیت نابسامان شرکت پی برده و در خرید سهام آن محتاطانه تر عمل کنند.


معرفی شرکت
شرکت در صنعت آزبست سیمان فعالیت و انواع مصالح ساختمانی، محصولات بتنی و محصولات آزبستی را تولید میکند. سفارود بدلیل ممنوعیت ورود مواد اولیه به کشور از طرف سازمان محیط زیست و کاهش تقاضا برای محصولات لوله ومانشون و قبل از این موارد، بی توجهی مدیران، حقوقی ها و ناظران، طی سالهای اخیر عملکرد بسیار منفی داشته و میتوان گفت که تقریبا خوابیده است و سهام آن بدون ارزش واقعی خرید و فروش میشود! ارزش بازار شرکت فارسیت درود در بورس، مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲۷۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد که رقم بسیار کمی به حساب می آید. رتبه سهام شرکت در میان همگروهی های خود ۲۵ و در کل بازار ۸۶۰ است.


خلاصه تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۲۲۴ میلیون تومان شده است که ۱۰۰ میلیون تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۷.۲ میلیارد تومان بوده است! جمع درآمد های شرکت ۱۳۰۰ درصد، هزینه مستقیم مواد ۱۱۷ درصد و هزینه های عمومی و اداری ۲۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است که برتری رشد نرخ هزینه ها و به خصوص دستمزد ها را نشان میدهد که نشانه خوبی برای سود سازی نیست. زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۸.۴ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اس ۳۷ درصد کاهش و نسبت به دو سال گذشته اش ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. زیان انباشته به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان میباشد که نشانگر وضعیت بحرانی شرکت است؛ البته همین الان هم شرکت تقریبا به طور کامل خوابیده است و تولید و فروش ندارد و هیچ کس هم پاسخگوی این وضعیت نابسامان به سهامداران نیست!!

زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۸.۴ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته اس ۳۷ درصد کاهش و نسبت به دو سال گذشته اش ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. زیان انباشته به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان میباشد که نشانگر وضعیت بحرانی شرکت است؛ البته همین الان هم شرکت تقریبا به طور کامل خوابیده است و تولید و فروش ندارد و هیچ کس هم پاسخگوی این وضعیت نابسامان به سهامداران نیست!!


نسبت قیمت به درآمد
سفارود در پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم منفی ۳۴ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۲۱.۶ کرده است. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۹ مبلغ منفی ۱۱۰ تومان، در سال ۱۴۰۰ مبلغ منفی ۳۴ تومان و در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۳۹ تومان است. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده است که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود و چون صورت های مالی جدیدی از شرکت در دسترس نیست و فعالیت شرکت متوقف شده است، میتوان زیان خالص را صرفا از طریق شاخص سازی نرخ رشد سالانه پیش بینی کرد؛ گرچه در نهایت ورشکستگی و زیان سنگین شرکت برای سهامداران توجیه نخواهد شد.


وضعیت اشتغال شرکت
با توجه به تصمیم مدیران قبلی و مسئولین شهرستان و هلدینگ فارس و خوزستان مبنی بر انتقال نیرو های انسانی به شرکت های تابعه، در سال ۱۴۰۰ این شرکت فاقد نیرو بوده است. تعدادی از کارگران سابق کارخانه تعطیل شده فارسیت درود خواستار احیاء و بازگشایی این کارخانه قدیمی شدند. یکی از کارگران سابق کارخانه فارسیت درود گفت: شرکت «فارسیت» بزرگترین کارخانه و یکی از معروف ‌ترین برند های تولید کننده ورق و لوله‌ های سیمانی ازبست بود که سالهاست فعالیتش با ۳۵۰ کارگر، متوقف شده است. او با بیان اینکه مدیران وقت این کارخانه که باید برای نجات کارخانه و کارگران به فکر استفاده از مواد جایگزین در تولیدات خود میبودند، اقدامی نکردند.


آینده شرکت
آن زمان کارگرانی که مشمول شرایط بازنشستگی و بازخریدی بودند بازنشسته و بازخرید شدند و عده‌ ای هم در سایر شرکت‌ ها مشغول به کار شدند و فقط تعداد کمی کارگر باقی مانده ‌اند که مسئولیت حفاظت از کارخانه و نگهداری از ماشین آلات آن را برعهده گرفته ‌اند. چون کارخانه فارسیت در محیط شهری قرار دارد باید تولیدی داشته باشد که مشکلات زیست محیطی برای مردم ایجاد نکند بنابراین مالک کارخانه باید آنرا تغییر کاربری دهد. به گفته یکی از کارگزان شرکت، مدیران و صاحبان شرکت با گذشت حدود هشت سال هنوز هیچ طرح و برنامه جایگزنی برای راه‌ اندازی مجدد آن ندارند و اگر قرار باشد مسئولان دست روی دست بگذارند هرگز این کارخانه تعیین تکلیف نمیشود. هیچ راهکاری برای نجات این کارخانه جز تغییر کاربری وجود ندارد که متاسفانه عزمی برای آن وجود ندارد اما اگر اقدامی انجام نشود به مرور شاهد از بین رفتن ساختمان و ماشین آلات این کارخانه قدیمی خواهیم بود.


تحلیل تکنیکال
قیمت در اسفند ماه ۱۳۹۵ شروع به افزایش ۷۶۰۰ درصدی کرد و از کف ۲۵ تومان به سقف تاریخی ۲۰۴۰ تومان رسید که یک رالی بسیار بزرگ برای سهام به حساب می آید و پس از آن وارد یه سقوط عمیق ۷۱ درصدی کرد که در آبان ماه ۱۴۰۱ مجددا ۲۵۰ درصد رشد کرد و به سقف تاریخی رسید. در حال حاضر در محدوده ۱۲۹۰ تومان معامله میشود که در نزدیکی حمایت معتبر ۱۰۷۰ تومان قرار دارد و این حمایت تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود. با عبور از مقاومت سنگین ۲۰۴۰ تومان میتوان اهداف بزرگتری برای قیمت سهم متصور بود که البته این ارقام قیمتی و تحلیل های تکنیکالی ربطی به وضعیت بنیادی شرکت ندارد و تا وقتی که سهام قابل خرید و فروش است و نمودار دارد میتوان تکنیکالی تحلیل کرد.

بیکاری 350 کارگر، نابودی سرمایه سهامداران و بی توجهی مدیران شرکت فارسیت درود!

در حال حاضر قیمت سهام سفارود در محدوده ۱۲۹۰ تومان معامله میشود که در نزدیکی حمایت معتبر ۱۰۷۰ تومان قرار دارد و این حمایت تحت هیچ شرایطی نباید از دست برود. وضعیت تکنیکالی قیمت سهام شرکت قابل توجیه است، اما بنیادی اصلا. در واقع ما با تعطیلی کارخانه سهام بی ارزش را خرید و فروش میکنیم و ۳۵۰ کارگر بیکار شده اند و سرمایه سهامداران ارزش خود را از دست میدهد بدون هیچ فعالیت اقتصادی!


ترکیب سهامداران
شرکت ارزش گستران رهام با مالکیت ۲۰.۶ میلون سهم و با ۱۷ درصد بزرگ ترین سهامدار فارسیت درود است. پس از آن، یک شخص حقیقی با مالکیت ۵.۷ میلیون سهم و با ۴.۷ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که اخیرا ۶۱۶ هزار سهم سفارود به پرتفوی بورسی خود اضافه کرده است. مابقی سهامداران اصلی نیز حقیقی بوده و به اصطلاح دست های پشت پرده ماجرای خوابیدن شرکت فارسیت درود هستند.


سخن پایانی
همنطور که میدانید صنعت سیمانی مانند صنعت قند و شکر برای تداوم فعالیت ها نیاز به برق رسانی مستمر دارد که متاسفانه در فصل تابستان فعالیت ها کاهش میابد و سود سازی شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد. پس با این اوصاف رفتار فصلی برای شرکت های این گروه امری طبیعی است و نباید با کاهش تولید در یک ماه خاص نگران وضعیت عملکردی شرکت باشیم. اما شرکت فارسیت درود توجیه خاصی برای زیان ده بودنش ندارد و سهامداران از عملکرد مدیران و حقوقی های شرکت بسیار ناراضی هستند که سالهاست شرکت نمیتواند سود سازی کافی داشته باشد و این وضعیت نابسامان با نهایت بی توجهی اصلاح نمیشود؛ یعنی در واقع ما با تعطیلی کارخانه سهام بی ارزش را خرید و فروش میکنیم و ۳۵۰ کارگر بیکار شده اند و سرمایه سهامداران ارزش خود را از دست میدهد بدون هیچ فعالیت اقتصادی!

کد خبر: ۲۸۰٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha