۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۲
خسارت کشاورزان اصفهان از بازگشایی دیرهنگام «زاینده رود»|قول نمایندگان اصفهان برای پیگیری موضوعات آبی
بازار گزارش می دهد؛

خسارت کشاورزان اصفهان از بازگشایی دیرهنگام «زاینده رود»|قول نمایندگان اصفهان برای پیگیری موضوعات آبی

اصفهان-بازگشایی دیرهنگام زاینده رود منجر به خسارت کشت کشاورزان اصفهان شده است آن هم در زمانی که نمایندگان اصفهان در جمع کشاورزان قول دادند که یک صدا،پیگیری موضوعات آبی نصف جهان را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، در روزهای گذشته زاینده رود پس از دو بار وعده وزارت نیرو در ارتباط با بازگشایی این رودخانه در سال گذشته به منظور کشت کشاورزان بازگشایی شد، این رهاسازی آب گرچه با اصرار و ابرام کشاورزان اصفهان عملیاتی شد اما به نظر می رسد، به جز جنبه گردشگری که هر ساله مورد توجه قرار می گرد، فایده ای برای اصفهان نداشته باشد.

از یک سو زمان رهاسازی آب دیگر برای آبیاری کشت غله کشاوزران شرق مناسب نیست و از سوی دیگر، ثمری برای محیط زیست و تالاب گاوخونی که در سال گذشته به شکل ۹۸ درصدی خشک شد نیز نخواهد داشت ضمن اینکه باز و بسته شدن مدام رودخانه به عقیده کارشناسان محیط زیست جز ضرر ثمری برای این حوضه آبی ندارد.

در این ارتباط رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان اظهار کرده است: کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تعهدات شرکت آب منطقه‎ای در رهاسازی به‌موقع زاینده‌رود اعتراض دارند چراکه باتوجه‌به عدم تأمین به‌موقع آب، استحصال نهایی کشت کشاورزان شرق اصفهان دچار خسارت شده است.

حسین وحیدا، افزود: طبق صورت‌جلسه شرکت آب منطقه‌ای با اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان، در تاریخ ۲۴ اسفندماه مقرر شد، اگر پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارندگی در شرق اصفهان در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ اسفندماه محقق نشد، این شرکت به‌عنوان نماینده وزارت نیرو در استان اصفهان نسبت به بازگشایی زاینده‌رود در ۲۹ اسفندماه اقدام کند.

وی افزود: متأسفانه پیش‌بینی هواشناسی در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ اسفندماه در شرق اصفهان محقق نشد و شرکت آب منطقه‌ای به تعهد خود نسبت به تأمین دومین آب موردنیاز کشت غله کشاورزان شرق اصفهان عمل نکرد.

وحیدا گفت: با پیگیری اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان و مسئولان استان با تاخیر در بامداد سوم فروردین‌ماه رهاسازی زاینده‌رود انجام پذیرفت.

خسارت جبران‌ناپذیر تاخیر در رهاسازی به‌موقع زاینده‌رود

وی با تأکید بر اینکه تاخیر در رهاسازی به‌موقع زاینده‌رود به کشت غله کشاورزان شرق اصفهان خسارت جبران‌ناپذیری وارد کرده است، تاکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست نسبت به تاخیر در رهاسازی زاینده‌رود و عدم تعهد به صورت جلسه ۲۴ اسفندماه، پاسخگو باشد و کشاورزان شرق اصفهان به‌عنوان حقابه داران زاینده‌رود نسبت به این بدعهدی معترض هستند.

مباحث آبی یکی از چالش های جدی کشوراست و مباحث محیط زیست، منابع طبیعی، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی را تحت شعاع خود قرار می دهد اما متاسفانه طی این سالها فرد متخصصی در این زمینه در کمیسیون کشاورزی وآب و منابع طبیعی در مجلس حضور نداشته است

این نوع بدقولی های وزارت نیرو و عدم تحقق مصوبات قانونی که بارها تکرار شده است، چه در زمینه فروش حق آبه کشارزان اصفهان در طول دهه های گذشته و وعده و وعید جبران آن از طریق طرح های آبی که هیچ گاه محقق نشده است و چه بازگشایی های نامنظم زاینده رود و اعلام ذخیره سدی که متاسفانه طریقه محاسبه آن معلوم نیست و معمولا از سیصد و چندی پا فراتر نمی نهد در کنار برداشت های غیرقانونی بالادست که هر ساله به جای کم شدن اضافه می شود؛ نشان می دهد که باید راهکاری اساسی تر در این زمینه برای احیای زاینده رود و رفع مشکلات آبی اصفهان اندیشیده شود.

آب و کشاورزی از موضوعات مظلوم و مغفول در کشور است

در این ارتباط حامد یزدیان نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مباحث آبی یکی از چالش های جدی کشوراست و مباحث محیط زیست، منابع طبیعی، حوزه کشاورزی و امنیت غذایی را تحت شعاع خود قرار می دهد اما متاسفانه طی این سالها فرد متخصصی در این زمینه در کمیسیون کشاورزی وآب و منابع طبیعی در مجلس حضور نداشته است که نشان دهنده این است که بحث آب وکشاورزی از موضوعات مظلوم درکشور است.

وی با بیان اینکه اصفهان نیز در طول سالهای گذشته با وجود برخورداری از ۹۳ درصد از حق آبه زاینده رود نماینده ای در این کمیسیون نداشته است، ادامه داد: با توجه به دغدغه ای که سالهاست در زمینه آب و زاینده رود داریم، امیدوارم با همیاری دیگر نمایندگان اصفهان و با حضور در این کمیسیون، سیاست گذاریهای لازم را در خصوص آب، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی پیگیری کنیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۰ سال سابقه اجرایی در صنعت آب و آموزش در دانشگاه دارد، بیان کرد: از تمام کشاورزان و صاحب نظران در خواست دارم که در هر یک از این موارد که مهارت، علم، تجربه و یا تخصصی دارند آنها را در راستای نگاشتن قوانین و یا تدوین در بحث نظارت و همچنین در خصوص عملکرد وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی ابراز نمایند.

سالهاست که عدم تحقق و اجرای درست مصوبات حوضه زاینده رود و بدقولی های وزارت نیرو و عدم تحقق وعده های نمایندگان دوره های مختلف برای احیای زاینده رود به کشت کشاورزان اصفهان و محیط زیست ضربه های جبران ناپذیری وارد کرده است

یزدیان با اشاره به حضور نمایندگان اصفهان در جمع کشاورزان شرق بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس ابراز کرد: همه ما مسائل مهم اصفهان به ویژه موضوعات آبی را در اولویت اول قرار خواهیم داد و با یکدیگر هم صدا و پیگیر خواهیم بود تا به فضل الهی شیرینی حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در کام مردم باقی بماند.

رتبه های نخست اصفهان درزمینه تولیدات محصولات دامی و کشاورزی با وجود خشکی زاینده رود

سالهاست که عدم تحقق و اجرای درست مصوبات حوضه زاینده رود و بدقولی های وزارت نیرو و عدم تحقق وعده های نمایندگان دوره های مختلف برای احیای زاینده رود به کشت کشاورزان اصفهان و محیط زیست ضربه های جبران ناپذیری وارد کرده است، این در حالی است که اصفهان با وجود مشکلات ناشی از خشک کردن زاینده رود، هنوز هم بیشترین تولید محصولات دامی و کشاورزی کشور و رتبه های نخست در این راستا را برعهده دارد.

اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم با وجود انتقال آب از دریای عمان و با توجه به هم صدایی نمایندگان این دوره مجلس برای احیای زاینده رود، تا چه میزان این وعده ها به تحقق خواهد رسید شاید به واقع این همه همراهی مردم به نتیجه برسد و شاهد تحقق شعار یک انتخاب درست برای اصفهان باشیم.

کد خبر: ۲۷۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha