۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
دلایل افزایش ارزش و حجم معاملات بورس در سال ۱۴۰۳
آغاز روند صعودی در نوروز

دلایل افزایش ارزش و حجم معاملات بورس در سال ۱۴۰۳

آغاز روند صعودی بورس در نوروز ۱۴۰۳ تحت تاثیر افزایش قیمت ارز آزاد و همچنین سیگنال واگذاری دارایی های دولتی در سال جاری به بازار سهام منجر به افزایش ارزش و حجم معاملات بورس شد.

بازار؛ گروه بورس: در دو روز گذشته پس از حمله تروریستی به مسکو و همچنین حمله هوایی اسرائیل به لبنان قیمت دلار در ایران نزدیک به ۲ هزار تومان افزایش یافت. به طوری که روز یک شنبه ۵ اسفند نخستین روز معاملات قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۶۲ هزار تومان بود. در حالی که در روز پایانی معاملات اسفند قیمت ارز در مرز ۶۰ هزار تومان بود.

اتفاقات اخیر بازار دلار در شرایطی رخ می‌دهد که انتظارات تورمی همچنان بالاست و از طرف دیگر دولت مکلف به بهره‌برداری از منابع خرد مردمی شده است. بنابراین به جای اینکه دولت اجازه دهد که نوسانات نرخ دلار و طلا همچنان نقدینگی را جذب کند با حمایت از بازار سهام می تواند مانع از ورود پول به بازارهای سوداگری شود. عملکرد بازار سهام در روز نخست معاملات روز ۵ فروردین حکایت از این دارد که سیاست امسال در راستای رونق بخش مولد اقتصاد است.

حسن حسین نیا معتقد است که سال جاری شاهد صعود نرم نرخ دلار نیمایی خواهیم بود، در غیر اینصورت شرایط برای سیاست‌گذار خواهد داشت، حتی می توان پیش‌بینی کرد که قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر خواهد کرد و این موضوع به نفع بازار سرمایه خواهد بود


حسن حسین نیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال جاری شاهد صعود نرم نرخ دلار نیمایی خواهیم بود، گفت: در غیر اینصورت شرایط برای سیاست‌گذار خواهد داشت، حتی می توان پیش‌بینی کرد که قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر خواهد کرد و این موضوع به نفع بازار سرمایه خواهد بود.
او با تاکید بر اینکه در صنایع دلاری و خودروسازی در سال ۱۴۰۳ به وقوع خواهد پیوست، افزود: علاوه بر رشد نرخ دلار، موضوع واگذاری دارایی سهامی دولت در گروه خودرو، پالایشی و... اتفاق خواهد افتاد. بنابراین گروه خودرویی می تواند به عنوان لیدر بازار سهام با اجرای سیاست‌هایی مانند واگذاری تودلی ها و همچنین تجدید ارزیابی اتفاق خواهد افتاد.
حسین نیا با اشاره به اینکه نمی توان گفت برنده سال جاری بورس خواهد بود، گفت: در حال حاضر بازار خودرو، بازار طلا و... شرایط صعود دارند و می توانند رقیب بازار سهام باشند، به همین دلیل باید سهامداران در چینش پرتفوی خود دقت کنند.

افزایش سود تورمی نمادهای بازار سهام
بازار سال ۱۴۰۳ را در حالی آغاز کردیم که چند رویداد باعث شده بود فضا مثبت و شرایط معاملات بهتر باشد پایان تسویه اعتبارها و شارژ شدن دوباره لاین اعتباری در اولین روز کاری باعث شد کمی بازار امیدوارتر به روزهای پیش رو نگاه کند و البته با افزایش قیمت دلار فشار خرید نیز بیشتر شده است. از سوی دیگر اگر قرار بود پول نقدی از بازار برداشت شود پایان سال ۱۴۰۳ اقدام کرده است و امروز فروش بازار از این ناحیه نیز کمتر بود.
افزایش نرخ دلار نیما و سرعت گرفتن رشد آن و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار آزاد یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توجه سهامداران بود در کنار آن قیمت‌ها و فضای مناسب و همچنین شرایط خاص فعلی باعث شد تا امروز توجه بازار بیشتر معطوف به شرایط باشد و اوضاع بهبود یابد و البته خبرهای خوب بانکی، خودرویی نیز در این موضوع موثر بود. به خصوص خبر تجدید وبصادر که نشان داد بانکی ها بیکار ننشسته و در مسیر تجدید هستند.

به گفته پویان مظفری رشد آرام نرخ دلار نیمایی را احتمالاً طی روزهای آتی در بانک مرکزی خواهیم دید، هرچند روزهای آینده روزهای سخت و خاصی از این نظر برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران خواهد بود. چرا که احتمالاً حاکمیت تصمیم خود را روی نرخ ارز خواهد گرفت زیرا به نظر انتظارات تورمی ناشی از ارز خود تورمی را ایجاد کرده که در نهایت اثرات خود را به مانند قبل در اقتصاد نشان می‌دهد

از طرف دیگر ابلاغیه بانک مرکزی درباره کاهش ارز مسافرتی نشان می‌دهد که دوباره دست سیاستگذار خالی شده و ارز زودتر از آنچه فکرش را می‌کنیم به سمت واقعی‌تر شدن حرکت می‌کند.
پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به نظر در نرخ ارز موضوع پذیرش این نرخ توسط دولت تا حدودی آغاز شده است، گفت: رشد آرام نرخ دلار نیمایی را احتمالاً طی روزهای آتی در بانک مرکزی خواهیم دید، هرچند روزهای آینده روزهای سخت و خاصی از این نظر برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران خواهد بود. چرا که احتمالاً حاکمیت تصمیم خود را روی نرخ ارز خواهد گرفت زیرا به نظر انتظارات تورمی ناشی از ارز خود تورمی را ایجاد کرده که در نهایت اثرات خود را به مانند قبل در اقتصاد نشان می‌دهد.
او با بیان اینکه در شرایط کنونی برخی نمادها پی بر ایی پایینی با نرخ دلار ۴۰ هزار تومانی دارند، تصریح کرد: نمادهای بازار سهام هم اکنون سود تورمی بالایی ساخته اند و در سال جاری بسیاری از سرمایه‌گذاران از فرصت استفاده می کنند و وارد نمادهایی با ریسک کم می شوند.
به گزارش خبرنگار بازار، سال گذشته سیاستگذار در دخالت در بازار سرمایه و اعتماد زدایی از این بازار فعال بود و امیدوار بود که نرخ سود ۳۰ درصدی بتواند کمی جریان ارز را کنترل کند، اما حالا معاملات بازار نشان داد که سیگنال انتظارات تورمی بسیار قوی تر از برنامه‌های دولت برای کنترل نرخ ارز بوده است.
موضوع خوشبینی به رشد بازار، در نخستین روز معاملات روی تابلو به وضوح مشخص بود همه با دید اینکه می‌توان روزهای آتی شرایط بهتری را شاهد باشیم در بازار حضور پیدا می‌کردند. یک نکته مهم دیگر این است که در روزهای ابتدای فروردین ما شاهد گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستیم که کارنامه ۱۲ ماهه اکثر شرکت‌ها را تکمیل می‌کند و می‌تواند رویداد مهمی برای بازار شود. به نظر هر چه نگاه می‌کنیم بازار هر آنچه نیاز دارد اعم از انگیزه‌های خبری و غیرخبری برای رشد بازار فراهم است منتها همیشه در چنین روزها و چنین ایامی که بازار و سهامداران امیدوار شده‌اند. هرچند خبرهای منفی مانند حمله اسرائیل به لبنان وجود دارد، اما ارزندگی بازار به قدری است که به این اخبار بی توجه است. بنابراین پیش‌بینی می شود در هفته جاری روند صعودی بورس ادامه داشته باشد و در ادامه شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی دو میلیون و چهارصد هزار واحد برسد. بعد از آن انتشار گزارش های سالانه شرکت ها می تواند به ادامه روند صعودی بورس کمک کند.

کد خبر: ۲۷۹٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha