۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
بانک مرکزی سوئیس نرخ بهره را کاهش داد
برای اولین بار در جهان پساکرونا؛

بانک مرکزی سوئیس نرخ بهره را کاهش داد

بانک ملی سوئیس با کاهش نرخ بهره، بازارها را غافلگیر کرد و به اولین بانک مرکزی بزرگ جهان تبدیل شد که از زمان شروع مبارزه با افزایش قیمت‌ها پس از همه‌گیری اقدام به کاهش نرخ بهره کرده است.

به گزارش بازار، بانک ملی سوئیس اعلام کرد که هزینه استقراض را به میزان ۰٫۲۵ درصد کاهش می‌دهد زیرا پیش‌بینی‌های خود را برای تورم در سال جاری و سال آینده اصلاح‌کرده است. در این بیانیه آمده است که مبارزه با تورم در ۲ سال و نیم گذشته مؤثر بوده است.

همچنین فشار بر بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره در ۲۰ کشوری که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند در حال افزایش است.

داده‌های منتشرشده در روز پنجشنبه حاکی از آن است که اقتصاد منطقه یورو در ماه مارس عقب‌نشینی کرده است، و این امر باعث شد که احتمال اینکه بانک مرکزی اروپا سنت‌شکنی کند و نرخ‌ها را زودتر از فدرال رزرو آمریکا کاهش دهد را افزایش داد.

شاخص مدیران خرید اروپا در ماه مارس افزایش جزئی نشان داد و به ۴۹٫۹ رسید که ناشی از گسترش بخش خدمات بوده است، اما زیر مرز ۵۰ باقی ماند که انقباض را از رشد جدا می‌کند.

تولیدکنندگان اروپایی بهترین بخش از دو سال گذشته را با هزینه‌های سنگین انرژی که پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت، سپری کرده‌اند. براساس آخرین اعداد PMI، تولید همچنان در انقباض عمیقی فرورفته است.

بااین‌همه تورم سالانه قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو از بالاترین رکورد ۱۰٫۶ درصدی در اکتبر ۲۰۲۲ به ۲٫۶ درصد در فوریه کاهش‌یافته است که خیلی بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا نیست.

این کاهش تورم در نشست ۶ ژوئن بانک مرکزی اروپا باعث سبقت گرفتن از فدرال رزرو خواهد شد. انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس که روز پنجشنبه نرخ بهره را بدون تغییر رها کرد، اولین کاهش خود را در اواخر همان ماه انجام دهد.

کد خبر: ۲۷۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha