۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
شاخص های بورس کِی به سهامداران خوش آمد می گویند؟| اعداد چه زمانی ورود سهامداران را توصیه می کنند
تحلیل وضعیت ناخوشایند بورس در سالی که گذشت

شاخص های بورس کِی به سهامداران خوش آمد می گویند؟| اعداد چه زمانی ورود سهامداران را توصیه می کنند

بازار بورس ایران در سال ۱۴۰۲ وضعیت خوبی نداشت و با افت پیاپی قیمت سهام و رنج منفی خسته کننده، سبب فرار نقدینگی و سلب اعتماد سرمایه گذاران شد.

هادی بهرامی؛ بازار: بورس در یک نمای کلی بر اساس داده های رسمی در سالی که گذشت چگونه بود و از نگاه تکنیکال بر اساس داده هایی کلی بورس چه زمانی باید برای ورود به بورس ورود کرد؟ گزارش زیر سعی در پاسخ گویی به این سئوال است. زیرا پاسخ به این سئوال و تجزیه و تحلیل بازارهای موازی می تواند تقریبا نگاهی به افق آینده را روشن کند. بدیهی است این تحلیل بیشتر تکنیکال بوده و « بازار» از جنبه فاندامنتال مطالب زیادی در این باره تقدیم خوانندگان کرده است. آمادگی برای سرمایه گذاری و ورود در کدام نقطه توصیه می شود؟

تعریف شاخص کل و هم وزن
پیش از پرداختن به اعداد و ارقام و تحلیل آن لازم است چند واژه را تعریف و کاربرد و اهمیت آن را بدانیم. شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار که به اختصار آن را شاخص کل میگویند، نشان‌ دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ ها در کل بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار را بیان میکند. در شاخص کل هم ‌وزن، تمامی سهام به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص اثرگذار هستند و میتواند نمای کلی از روند سهام در روز را نشان بدهد. عدد شاخص قیمت هم ‌وزن در بورس میتواند معیاری برای سنجش میزان بازدهی و یا افول بازار باشد. شاخص هم وزن معمولا سهم های کوچک را هم در نظر میگیرد که برای تحلیل روند دقیق تر بازار بهتر است این شاخص را مد نظر قرار دهیم؛ زیرا اکثر سهم های بازار کوچک هستند و در شاخص هم وزن جا می گیرند که بهتر است در تحلیل ها حتما مد نظر داشته باشیم. نگارنده در تحلیل کلیت بازار و فیلتر انتخاب سهم، به تحلیل شاخص هم وزن بسیار اهمیت می دهد.


تحرکات شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در فروردین ماه ۱۴۰۲ با رشد ۳۳ درصدی، از محدوده ۱ میلیون و ۹۸۴ هزار واحد به سقف تاریخی ۲ میلیون و ۵۳۴ هزار واحد رسید و پس از ثبت یک قله جدید (ATH) وارد فاز نزولی شد و با ۲۴.۴ درصد افت، تا محدوده ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد ریزش کرد. در حالت کلی پس از واکنش مثبت به این ناحیه، چندین فراز و نشیب را تجربه کرد؛ اما تا پایان سال نتوانست از سقف استاتیک ماژور ۲۱۰ روزه که تحلیلگران به آن فاز انباشت و انتهای دوران کاپیتولاسیون میگویند، عبور کند.

در سال جدید (۱۴۰۳) اگر شاخص کل بورس بتواند مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را شکسته و با قدرت بالای آن تثبیت دهد، هدف های ۲.۵ و در نهایت ۴ میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود. تحت هیچ شرایطی حمایت بلند مدت ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار واحد نباید از دست برود و با برخورد به این کف معتبر و یا شکست پر قدرت مقاومت گفته شده می توان بررسی بیشتری جهت سرمایه گذاری انجام داد.

شاخص های بورس کِی به سهامداران خوش آمد می گویند؟| اعداد چه زمانی ورود سهامداران را توصیه می کنند


جریانات نقدینگی بازار
ارزش کل بازار بورس با تمام نمادها و صندوق های وابسته در فروردین ماه ۱۴۰۲ به میزان ۹۸۰۹ همت بود که همزمان با رشد بازار به ۱۲۴۶۸ همت رسید و پس از نزول های پیاپی به ۱۰۰۷۶ همت رسیده است؛ یعنی در واقع فقط کمی از پایین ترین کف خود فاصله دارد. نکته جالب این است که امسال صندوق های سهامی بیشترین خروج پول و صندوق های درآمد ثابت بیشترین ورود پول را تجربه کردند که نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران به سهام و روی آورد آنها به اوراق و پشتوانه کم ریسک است؛ حتی اگر توانایی مقابله با نرخ تورم را هم نداشته باشد! ارزش بازار صندوق های سهامی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به مبلغ ۴۲۴ همت بود که با افت بسیار، به ۳۰۰ همت رسیده است. در مقابل، ارزش بازار صندوق های درآمد ثابت که به سود ۲۵ درصدی سالانه معروف هستند در فروردین ماه ۱۴۰۲ به میزان ۱۵۰ همت بود که با رشد پیاپی به ۲۲۶ همت رسیده است و همین مورد، اتفاق بسیار منفی برای بورس به حساب می آید.

در سال جدید (۱۴۰۳) اگر شاخص کل بورس بتواند مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را شکسته و با قدرت بالای آن تثبیت دهد، هدف های ۲.۵ و در نهایت ۴ میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود. اگر شاخص کل هم وزن هم بتواند مقاومت ۷۷۶ هزار واحد را شکسته و با قدرت بالای آن تثبیت دهد، تارگت های ۸۷۲ هزار، ۱ و ۱.۵ میلیون واحد در دسترس خواهد بود. نکته جالب این است که امسال صندوق های سهامی بیشترین خروج پول و صندوق های درآمد ثابت بیشترین ورود پول را تجربه کردند که نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران به سهام و روی آوردن آنها به اوراق و پشتوانه کم ریسک است


تحرکات شاخص هم وزن بورس
شاخص کل بورس در فروردین ماه ۱۴۰۲ با رشد ۴۹ درصدی، از محدوده ۵۸۵ هزار واحد به سقف تاریخی ۸۷۲ هزار واحد رسید و پس از ثبت یک قله جدید (ATH) همانند شاخص کل وارد فاز نزولی شد و با ۲۵ درصد افت، تا محدوده ۶۵۳ هزار واحد ریزش کرد. در حالت کلی پس از واکنش مثبت به این ناحیه، با یک صعود ۱۸ درصدی مواجه شد که نشانگر قوت گرفتن اکثر سهم های کوچک میباشد و پس از کمی افت، سال ۱۴۰۲ را در محدوده ۷۴۲ هزار و ۵۶۰ واحد به پایان رساند. در سال جدید (۱۴۰۳) اگر شاخص کل هم وزن بورس بتواند مقاومت ۷۷۶ هزار واحد را شکسته و با قدرت بالای آن تثبیت دهد، تارگت های ۸۷۲ هزار، ۱ و ۱.۵ میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود. تحت هیچ شرایطی حمایت بلند مدت ۶۶۰ هزار واحد نباید از دست برود و با برخورد به این کف معتبر و یا شکست پر قدرت مقاومت گفته شده می توان بررسی بیشتری جهت سرمایه گذاری انجام داد.

شاخص های بورس کِی به سهامداران خوش آمد می گویند؟| اعداد چه زمانی ورود سهامداران را توصیه می کنند


مقایسه بازدهی صنایع
با توجه به شاخص ROR یا نرخ بازده بر مبنای قیمت فعلی، از فروردین ماه سال ۱۴۰۲ تا پایان سال، نرخ بازده شاخص صنعت چوب ۱۰۸ درصد، صنعت محصولات چرمی ۸۱ درصد، صنعت لاستیک ۷۷ درصد، صنعت انبوه سازی ۶۵ درصد، صنعت انتشار و چاپ ۵۶ درصد، صنعت قند و شکر ۴۴ درصد، صنعت سیمان ۴۲ درصد، صنعت حمل و نقل ۳۲ درصد، صنعت وسایل ارتباطی ۳۰ درصد و شاخص صنعت کانی غیرفلزی ۲۵ درصد می باشد. در مقابل، شاخص صنعت فرآورده نفتی منفی ۸۸ درصد، صنعت اطلاعات و ارتباطات منفی ۱۵ درصد، صنعت محصولات کاغذی منفی ۱۲ درصد، صنعت کانی فلزی منفی ۱۰ درصد و صنعت فنی مهندسی منفی ۸ درصد بازدهی منفی را در سال ۱۴۰۲ به ثبت رساندند. بنظر می آید صنایع انبوه سازی، قند و شکر و سیمان به دلیل تقاضای محصولات و نرخ بالای فروش، بازدهی و عملکرد مالی خوبی را نسبت به سایر صنایع بازار در سال ۱۴۰۲ داشتند. به نظر می آید به علت افزایش فروش و اهمیت مسکن باعث شده است تا صنعت ساختمانی در وضعیت بنیادی خوبی قرار بگیرد و در بورس نیز بازدهی بیشتری داشته باشد. از شرکت های بزرگ ساختمانی میتوان به ثامید، ثمسکن و ثغرب اشاره کرد. در ادامه به تحلیل تکنیکال شاخص گروه انبوه سازی و بررسی وضعیت بورسی آن خواهیم پرداخت تا کمک دیدگاهی جهت سرمایه گذاری و سایر تصمیمات مالی سرمایه گذاران باشد.


تحلیل تکنیکال شاخص صنعت انبوه سازی
شاخص ۱۷ هزار واحدی گروه ساخت و ساز بر روی حمایت خوبی قرار دارد و از همین نواحی میتواند سال جدید را با رشد های خوبی سپری کند. کف معتبر شاخص ۱۲ هزار و ۲۰۰ هست که در بلند مدت امکان تاچ شدن دارد؛ اما در حالت کلی، شاخص در محدوده کم ریسک و ارزنده ای معامله میشود که میتوان در جابجایی سهم پرتفوی و یا خرید و فروش لحاظ کرد. چارت به سقف ۲۱ هزار و ۲۰۰ اشاره میکند که در صورت شکست قوی صعود خوبی خواهد داشت. اندیکاتور و اوسیلاتور ها نیز سیگنال مثبتی صادر کردند و به لحاظ بنیادی هم این گروه وضعیت خیلی بهتری نسبت به صنایع دیگه دارد. افزایش فروش، نرخ سودسازی و طرح های دولتی، صنعت انبوه سازی را جذاب کرده و نقدینگی خوبی را در این شرایط آشفته بازار به خود جذب میکند.

شاخص های بورس کِی به سهامداران خوش آمد می گویند؟| اعداد چه زمانی ورود سهامداران را توصیه می کنند


وضعیت اسف بار مدیریتی
با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر میرسد نسبت نرخ واقعی تورم که برخی ان را تا ۱۱۰ درصد هم برآورد کرده اند، افزایش حقوق ۲۰ درصدی و افزایش مالیات ۵۰ درصدی با یکدیگر ناترازی بودجه را به شکل واضح نشان می دهد و خبر خوبی برای اقتصاد نیست. سلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش فروش و سود سازی برخی شرکت ها، پذیرش روز افزون صندوق ها به بازار و به دنبال آن ایجاد معاملات الگوریتمی و کاهش ارزش معاملات در بازار نیز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمایه شده است. لذا برای رونق بورس باید خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها عملیاتی شود و در کنار اخبار مثبت، دولت و حقوقی ها نیز از بازار حمایت کنند تا با افزایش گردش نقدینگی و ورود پول به بازار، از تولید و کسب و کار نیز حمایت شود.

در حال حاضر صنایع بورسی p/e ttm بسیار خوبی دارند که اگر فقط سودسازی خود شرکت ها را روانه بازار بورس کنند، وضعیت نقدینگی و حتی کسب کار ها بهتر خواهد شد و در نهایت اعتماد از دست رفته سهامداران نیز باز می گردد. اگر پذیرش بیشتر صندوق های سرمایه گذاری با الگوریتم های فعالیتی مختلف و با دارایی های متنوع در بورس می تواند به عنوان اهرم قوی عمل کرده و جذب سرمایه خوبی برای بازار داشته باشد. متاسفانه افت بی دلیل قیمت سهام، سودسازی شرکت ها را بی اثر می کند و ساختار حرکتی بازار را به هم می ریزد که اگر سود شرکت ها به درستی مدیریت و به سهام نیز تزریق شود طبیعتا قیمت ها بسیار رشد می کند و بازار بورس هم رونق می گیرد.


حرف آخر
بورس تهران در سالی که گذشت نتوانست انتظارات را برآورده سازد و در سالی که همچنان تورم رسمی بیش از 40 درصدی در کشور برقرار بود و در برهه ‌های مختلف انتظارات تورمی، اقتصاد کشور را در معرض تهدید قرار داد بازار سهام نتوانست بازدهی متناسب با ریسک تحمیل ‌شده را برای سهامداران به ‌ارمغان بیاورد که منجر به ضعف مالی شرکت ها، نهاد های مالی و از دست رفتن اعتماد سرمایه گذاران شد. باید دید در سال ۱۴۰۳ نهاد های نظارتی و اقتصادی دولت در راستای حمایت از بازار بورس و سیاست های مالی بین سهامدار و شرکت ها چه خواهند کرد!

کد خبر: ۲۷۹٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • habib IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 0
      سلام با این قیمت ها هر کسی نمیتونه خرید کنه همه چی دیگه برای پولدارها شده ، درست که پولمون دیگه ارزشی نداره ولی بدست اوردن همین پول بی ارزش هم سخته