۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
گردشگری کرمان زیر سایه کرونا؛ بازار صنایع دستی کساد شد
تبعات اقتصادی یک ویروس؛

گردشگری کرمان زیر سایه کرونا؛ بازار صنایع دستی کساد شد

کرمان- شیوع ویروس کرونا بر مشاغل و صنایع زیادی تاثیر منفی گذاشت اما در این میان شاید صنعت گردشگری از مواردی باشد که بیشترین تأثیر را از تعطیلی طولانی مدت و کاهش سفرها دیده باشد.

بازار؛ گروه استان ها: ویروس کرونا با تاثیر بر صنعت گردشگری کشور، خسارت‌های زیادی به این حوزه وارد کرد و سبب شد صنعت گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد، دچار تعطیلی و خسارات‌های فراوانی بشود. کاهش پروازهای داخلی و خارجی و ممانعت از سفر به شهرها و استان‌های کشور، صنعت گردشگری و به دنبال آن صنایع دستی را به شدت با آسیب مواجه کرد.

شیوع کرونا و ضرورت ایجاد محدودیت‌ در همه فعالیت‌ها از جمله سفر و اقامت در حالی رقم خورد که آغاز سال نو و عید نوروز به عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های سفر در ایران و البته کرمان محسوب می‌شد، اما کسادی بازار و عدم حضور گردشگران حال و روز خوشی برای صنعت گردشگری کرمان و فعالان این حوزه رقم نزده است.

بازار کساد فروش صنایع دستی در کرمان
یک فروشنده صنایع دستی در گفتگو با بازار با اشاره به کم شدن میزان سفرها و کاهش حضور گردشگران در کرمان، گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا گردشگر و مسافری به شهر کرمان سفر نمی‌کند و تورم و نبود قیمت ثابت هم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

حدود پنج ماه است به دلیل نبود گردشگر و مسافر فروش ما حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است

وی ادامه داد: به میراث فرهنگی هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند پیگیری کردیم و در دست اقدام است اما هنوز وام و تسهیلاتی شامل حال ما نشده است.

خانمی که ۱۰ سال است در حوزه تولید و فروش صنایع دستی فعالیت می‌کند نیز در گفتگو با بازار با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و تعداد کم مسافر و گردشگر در کرمان با کسادی بازار مواجه هستیم، اظهار کرد: قیمت مواد اولیه تولید چندین برابر شده و به همین دلیل کالایی که تولید می‌شود نیز قیمتش افرایش می‌یابد و این سبب می‌شود خرید صنایع دستی برای مصرف‌کننده مقداری غیرضروری باشد.

وی افزود: تلاش کردیم کالای صنایع دستی را از جنبه زینتی خارج کرده و آن را کاربردی کنیم و تا حد زیادی هم موفق بودیم اما کرونا ضربه بسیار سختی به اقتصاد و تولیدکننده داخلی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: حدود پنج ماه است به دلیل نبود گردشگر و مسافر فروش ما حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

رسما هیچ حمایتی از ما صورت نگرفته، معاونت سازمان صنایع دستی کشور اعلام کرد که یکسری تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی پرداخت می‌کنند و یکسری بیمه‌ها را حمایت می‌کنند اما بنده به عنوان تولیدکننده هیچ وامی دریافت نکردم، مراجعه هم می‌کنیم می‌گویند دو میلیون به شما تعلق می‌گیرد که این مبلغ هیچ کمکی به ما نمی‌کند

این فعال حوزه صنایع دستی درباره حمایت‌های دولت، بیان کرد: رسما هیچ حمایتی از ما صورت نگرفته، معاونت سازمان صنایع دستی کشور اعلام کرد که یکسری تسهیلات به تولیدکنندگان صنایع دستی پرداخت می‌کنند و یکسری بیمه‌ها را حمایت می‌کنند اما بنده به عنوان تولیدکننده هیچ وامی دریافت نکردم، مراجعه هم می‌کنیم می‌گویند دو میلیون به شما تعلق می‌گیرد که این مبلغ هیچ کمکی به ما نمی‌کند.

همزمانی شیوع کرونا و پیک سفرهای نوروزی به کرمان
رضا بردبار، معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت کرونا به حوزه گردشگری و صنایع دستی استان، گفت: همراه با دیگر رسته‌های شغلی، تاسیسات گردشگری نیز به دلیل شیوع کرونا ضرر و زیان زیادی متحمل شدند.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی‌های خاصی در ستاد تسهیلات نوروزی داشتیم، برنامه‌های بسیار ویژه‌ای را تدارک دیده بودیم که میزبانی خاصی از میهمان‌های نورزی داشته باشیم اما شیوع بیماری کرونا این اجازه را به ما نداد تا برنامه‌ها را اجرا کنیم.

بردبار اظهار کرد: پیک سفرها در استان کرمان یک زمان خاص دارد که تقریبا از اواخر اسفند ماه شروع می‌شود و تا فروردین و اردیبهشت ادامه دارد و دقیقا این زمان با شیوع کرونا همراه بود و بسیاری از تاسیسات گردشگری ما را درگیر کرد.

وی ادامه داد: وقتی که یک گردشگر نتواند به استان ما سفر کند سبب می‌شود مجموعه‌های زیادی با مشکل مواجه شوند، در این شرایط هم مراکز اقامتی ما دچار مشکل شدند و هم مراکز خدماتی و صنایع‌دستی درگیر شدند.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ضریب اشغال هتل‌ها، مراکز بومگردی، اقامتگاه‌های سنتی و سایر مراکز اقامتی تقریبا به صفر رسید و هنوز هم اگر چه ستاد مقابله با کرونا اجازه‌ بازگشایی را صادر کرده اما پروتکل‌هایی که تاسیسات گردشگری باید داشته باشند اجازه‌ بازگشایی را به بسیاری از اماکن بومگردی نداده است.

وی بیان کرد: وضعیت به گونه‌ای است که حتی اگر هتل باز هم باشد مسافر خاصی وجود ندارد، پروازهای خارجی انجام نمی‌شود و میزبان گردشگران خارجی نیستیم، گردشگری داخلی هم تقریبا به صفر رسیده است.

پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان گردشگری
بردبار در خصوص حمایت از فعالان مختلف حوزه‌ گردشگری و صنایع دستی گفت: در ابتدای شیوع کرونا، وزارتخانه میراث فرهنگی اقدام به ثبت یک سامانه جامع اطلاعات آماری از تاسیسات گردشگری کرد و تمام تاسیسات گردشگری که از کرونا متضرر شده بودند در سامانه myst.mcth.ir ثبت‌نام کردند.

وی افزود: کسانی که ثبت‌نام کردند بعد از تایید شدن در میراث فرهنگی به سامانه کرونا که برگرفته شده از همان سامانه تسهیلات کارا بود ارجاع داده می‌شوند و به آن‌ها به ازای هر نیروی بیمه شده ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد تعلق می‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان با بیان این‌که ۱۴ رسته مشمول دریافت تسهیلات کرونا اعلام شده بود، توضیح داد: سه رسته از موارد اعلام شده با وزاتخانه میراث در ارتباط بود، بخش اول مراکز اقامتی بودند، بخش دوم دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی و بخش سوم نیز مراکز تولید و توزیع صنایع دستی بودند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۳۳ نفر را برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی کردیم، ادامه داد: متقاضیان دریافت وام می‌توانند به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند و ما آن‌ها را به بانک‌های عاملی که مد نظر خودشان است، معرفی می‌کنیم.

تمام کسانی که مجوز فعالیت از میراث فرهنگی داشته باشند، به ازای هر بیمه شده در مجموعه فعالیتشان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند

بردبار درباره شرایط معرفی فعالان این حوزه به بانک، توضیح داد: تمام کسانی که مجوز فعالیت از میراث فرهنگی داشته باشند، به ازای هر بیمه شده در مجموعه فعالیتشان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: سود تسهیلات همه جا ۱۸ درصد و یا بالاتر است اما سود تسهیلات کرونا ۱۲ درصد تعیین شده که سود متعادلی می‌تواند برای این شرایط باشد.

بردبار د پاسخ به این دغدغه خبرنگار بازار که یک کارگاه صنایع دستی کوچک ممکن است با این تسهیلات بتواند خسارت خود را جبران کند اما برای هتل‌ها ممکن است این تسهیلات چاره‌ساز نباشد؛ گفت: تسهیلات به ازای هر بیمه شده در مجموعه گردشگری یا صنایع دستی پرداخت می‌شود و هتل تعداد بیمه شده‌های بیشتری نسبت به کارگاه صنایع دستی و یا بومگردی دارد.

وی همچنین با اشاره به همراهی بانک‌ها برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: از اواخر اسفند که جریان شیوع کرونا شروع شد تا دو ماه اول سال‌جاری، برای کسانی که تسهیلات دریافت کرده بودند امهال تسهیلات داشتیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان افزود: در حال حاضر نیز به دنبال این هستیم که سه ما آینده را هم بتوانیم برای وام های قبلی امهال بگیریم و با یکی از صندوق‌ها هم به این تفاهم رسیده‌ایم که سه ماه اخیر هم اهمال را مجددا داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در ستاد مقابله با کرونا نیز اسماعیلی رئیس اداره کار استان و دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا، به بانک‌ها ابلاغ کرد که شرایط سخت و خاصی را برای دریافت تسهیلات از ۱۴ رسته خسارت دیده نداشته باشند.

حمایت ویژه از بومگردی‌ها
وی در ادامه از برگزاری کلاس‌های آموزشی گردشگری در استان کرمان خبر داد و گفت: در خرداد ماه ۵ دوره‌ی آموزشی را برگزار کردیم، برای راهنمایان کلاس‌های آموزشی گذاشتیم و حتی برای دهیاران هم کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم.

بردبار با بیان این‌که حداقل تا سال آینده درگیر کرونا خواهیم بود، افزود: باید قبول کنیم شرایط در حال تغییر است. باید به فکر برگزاری تورهای مجازی باشیم که در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنیم و زیرساخت‌هایی که فراهم می‌کنیم به آن می‌پردازیم.

سعی می‌کنیم کمک ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران حوزه‌ بومگردی داشته باشیم زیرا شرایط بومگردی‌های ما بسیار خاص‌تر است

وی با بیان این‌که امیدوارم و مطمئن هستم پس از پشت سر گذاشتن این شرایط سخت، وضعیت گردشگری به خصوص بومگردی‌ها دوباره جایگاه خود را به دست خواهد آورد، گفت: سعی می‌کنیم کمک ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران حوزه‌ بومگردی داشته باشیم زیرا شرایط بومگردی‌های ما بسیار خاص‌تر است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: ما علاوه بر این میزانی که در سامانه‌ کرونا برای بومگردی‌ها در نظر گرفتیم تسهیلات خاصی را هم از طریق تبصره ۱۸ بند «الف» و «ب» برای آن‌ها در نظر گرفتیم تا بتوانیم خسارتی که به بخش بومگردی وارد شده را پوشش بدهیم.

وی تاکید کرد: البته هنوز این را به بانک‌ها ابلاغ نکرده‌اند یعنی مرحله پنجم رتبه عشایری را به آن‌ها ابلاغ نکردند و امیدوارم که به زودی در ماه جاری به آن‌ها ابلاغ شود و بتوانیم خسارت دوستان بومگردی را از این طریق جبران کنیم.

خسارت ۲۱۸ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری کرمان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت کرونا به حوزه گردشگری استان کرمان اظهار کرد: بر اساس برآورد انجام شده شیوع ویروس کرونا بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان به حوزه گردشگری استان کرمان از جمله دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، صنایع دستی و ... خسارت وارد کرده است.

فریدون فعالی با بیان این‌که میزان خسارت به حوزه گردشگری استان را به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم. ، افزود: ما در تعطیلی مراکز گردشگری و فعالیت این اماکن، تابع سیاست‌های ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا بودیم.

وی گفت: در حال حاضر فعالیت تورهای گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده و هتل‌ها اگرچه تعطیل نبودند، اما فعالیت خود را شروع کردند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

بر اساس برخی نظریه‌ها ممکن است کرونا دائم با ما باشد بنابراین باید یاد بگیریم با آن، حتی در حوزه گردشگری کار و زندگی کنیم زیرا بیشترین آسیب ناشی از شیوع این ویروس را بخش گردشگری هم در کشور و هم در دنیا دید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: باید تلاش کنیم شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم تا دوران پساکرونا به خوبی طی شود.

وی ادامه داد: بر اساس برخی نظریه‌ها ممکن است کرونا دائم با ما باشد بنابراین باید یاد بگیریم با آن، حتی در حوزه گردشگری کار و زندگی کنیم زیرا بیشترین آسیب ناشی از شیوع این ویروس را بخش گردشگری هم در کشور و هم در دنیا دید.

فعالی با بیان این‌که گردشگری نیاز به توجه و حمایت بیشتر از سوی دولت و برنامه‌ریزان دارد، اظهار کرد: پیشنهادات زیادی برای جبران خسارت وارده شده به بخش گردشگری به وزارتخانه ارائه دادیم اما سلامت مردم برای ما مهم است، نمی‌توانیم جدا از بهداشت پیش برویم و باید متناسب با پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم.

در حالی کرونا بر بخش گردشگری سایه انداخته و اقتصاد این حوزه را دچار خسارت زیادی کرده است که به نظر نمی رسد به  این زودی ها شرایط به روال قبل برگردد پس باید اندیشه ای جدید و نوآوری به فکر فعال کردن حوزه های گردشگری و صنایع دستی در شرایط فعلی باشیم.

کد خبر: ۲۷٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha