۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
«خوراک دام» گرفتار در دام ارز؛ خراسان رضوی با کمبود نهاده روبرو است
بازار گزارش می‌دهد؛

«خوراک دام» گرفتار در دام ارز؛ خراسان رضوی با کمبود نهاده روبرو است

مشهد- تولید گوشت قرمز و سفید رابطه مستقیمی با تأمین نهاده‌های دام و طیور دارد لذا از ابتدای امسال کاهش ۱۲ درصدی واردات نهاده‌ها و افزایش قیمت ارز و از همه مهم‌تر جولان دلالان در این بازار از عوامل مهم در کمبود خوراک و از طرفی افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی چند ماه گذشته نوسان ارز، مشکلات حمل‌ونقل و ماندگاری نهاده‌های دام و طیور در بندرهای جنوبی و از همه مهتر جولان برخی از افراد فرصت‌طلب موجب شد تا تأمین نهاده‌های مورد مصرف در خراسان رضوی با مشکل روبرو شود و لذا این موضوع مسئولان را بر آن داشت تا موضع جدیدی در برابر تأمین و توزیع این نهاده‌ها اتخاذ کنند.

شیوه جدید بهره‌وری نهاده دامی
در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی به بازار گفت: باهدف بهبود تولیدات دامی، افزایش بهره‌وری، اصلاح نحوه تولید نهاده و عدالت در توزیع آن، کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها لذا نسبت به تنظیم و اجرای شیوه‌نامه‌ای جدید در این راستا اقدام شده است.

علی رسولیان با اشاره به اینکه دونرخی بودن ارز، نظارت بر بازار را دشوار کرده افزود: در همین راستا شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی استان تدوین‌شده است.

وی توضیح داد: در این راستا شیوه جدیدی با عنوان تولید کنسانتره نهاده دامی در این استان اتخاذشده است و لذا در این طرح قراردادی بین تشکل و کارخانه مربوطه با هماهنگی کمیته کنترل کمی و کیفی خوراک دام در هر شهرستان منعقد  و اتحادیه‌های مباشر نهاده را برای کارخانه خریداری می‌کنند و آن را از طریق سامانه بازار گاه نهاده‌های کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: کارخانه با فرمولی که شامل اختلاط چهار نهاده سبوس، جو، سویا و ذرت و تولید کنسانتره از آن است و از سوی سازمان جهاد کشاورزی در اختیارش گذاشته می‌شود کنسانتره‌ای از نهاده‌های دامی تولید کرده و به‌عنوان خوراک دام عرضه می‌کند.

هدف بهبود تولیدات دامی، افزایش بهره‌وری، اصلاح نحوه تولید نهاده و عدالت در توزیع آن، کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها لذا نسبت به تنظیم و اجرای شیوه‌نامه‌ای جدید در این راستا اقدام شده است

رسولیان گفت: تاکنون فقط سبوس به کارخانه‌های خوراک دام تحویل می‌شد و کارخانه‌ها قادر به تولید کنسانتره نبودند اما اکنون هر چهار نهاده لازم برای تولید کنسانتره در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.

نیاز خراسان رضوی
نیاز وارداتی خوراک دام و طیور خراسان رضوی بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به‌صورت روزانه پنج هزار و ۲۰۳ تن  است که در همین راستا و در طول سال یک‌میلیون و ۸۹۹ هزار و ۱۱۱ تن خوراک وارد این استان می‌شود.

محمدرضا اورانی به بازار گفت: نیاز خراسان رضوی به دان طیور ۹۴۷ هزار و ۲۳۲ تن، علوفه دستی دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۷۷ تن، علوفه مراتع یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۷۲ تن، خوراک دام چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۶۱۰ تن، خوراک طیور ۹۴۷ هزار و ۲۳۲ تن و کنسانتره دامی یک‌میلیون و ۵۹۵ هزار و ۸۰ تن در سال است.

بنا بر گفته وی ازآنجاکه در این استان ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۹۸۴ واحد دامی با اشتغال ۲۲۰ هزار و ۴۱۹ نفر وجود دارد لذا نقش تأمین نهاده‌های دامی بسیاری حائز اهمیت است و این در حالی است که بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند در سال جاری اختصاص نهاده‌های اولیه و تأمین خوراک دام به کارخانه‌ها نیاز این استان را برآورده نمی‌سازد.

ارز سد راه تأمین به‌موقع نهاده
درحالی‌که بسیاری از مسئولان تدوین شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی استان را راهکار حل کمبود تأمین نهاده‌های دامی می‌دانند اما مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی سهمیه این استان را به‌هیچ‌وجه تأمین‌کننده نیاز خراسان رضوی نمی‌داند.

فریدون کافی در نشست دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: درگذشته، واردکننده نهاده دامی با تشکل‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و با یکدیگر به توافق می‌رسیدند و درنهایت کالا ترخیص می‌شد اما اکنون‌که پای دولت در ورود نهاده‌ها در میان است، به مشکل تأمین ارز برخورده‌ایم و حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بنادر معطل ترخیص مانده است.

تمام واردکنندگان نهاده‌های دامی باید کالای وارداتی خود را در سامانه بازار گاه به ثبت رسانده و از طریق این سامانه به فروش برسانند که این امر از یک‌سو آنان را به‌شدت درگیر کرده و از سوی دیگر قیمت برخی محصولات از قبیل جو و ذرت در این سامانه افزایش‌یافته است

وی ادامه داد: تمام واردکنندگان نهاده‌های دامی باید کالای وارداتی خود را در سامانه بازار گاه به ثبت رسانده و از طریق این سامانه به فروش برسانند که این امر از یک‌سو آنان را به‌شدت درگیر کرده و از سوی دیگر قیمت برخی محصولات از قبیل جو و ذرت در این سامانه افزایش‌یافته است.

سهمیه خراسان رضوی پاسخ‌گو نیست
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی گفت: واردکنندگان همچنین در تأمین ارز دچار مشکل هستند و اغلب تا سه یا چهار ماه در نوبت دریافت ارز باقی می‌مانند.

کافی بیان کرد: سهمیه این استان از نهاده‌های دامی وارداتی معادل ۱۵ درصد نیاز کارخانجات خوراک دام استان است که کفاف نیاز آن‌ها را نمی‌دهد.

وی افزود: این استان ظرفیت بسیار در تولید خوراک دام دارد و با برخورداری از افزون بر ۷۰ کارخانه خوراک دام با ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تن و اشتغال مستقیم پنج هزار نفر در این حوزه، عملکرد مطلوبی به ثبت رسانده است اما از ابتدای امسال این کارخانه‌ها دچار مشکل شده‌اند.

سهمیه نصف و نیمه
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی ادامه داد: جلساتی در این زمینه با مسئولان استانی برگزار و مقرر شد واردکننده، بار نهاده خود را در استان بفروشد اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و بار استان خراسان رضوی به دیگر استان‌ها می‌رود.

کافی درباره قیمت نهاده‌های دامی در بازار نیز گفت: هم‌اکنون قیمت جو از هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ ریال به ۲۵ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم ذرت به بیش از ۲۷ هزار ریال رسیده است اما سویا به‌ندرت و به قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال یافت می‌شود.

وی افزود: امروز برای تولید ۳۵ هزار تن کنسانتره نهاده دامی در کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی به ۶۵ هزار تن مواد اولیه نیاز است اما کل سهمیه‌ای که مقررشده به این استان تخصیص یابد، نصف این مقدار است.

وی ادامه داد: کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی هنوز نتوانسته‌اند حقوق اسفند و فروردین کارگران خود را پرداخت کنند.

برای تولید ۳۵ هزار تن کنسانتره نهاده دامی در کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی به ۶۵ هزار تن مواد اولیه نیاز است اما کل سهمیه‌ای که مقررشده به این استان تخصیص یابد، نصف این مقدار است

کافی گفت: سهمیه‌بندی نهاده‌های دامی باید به‌نوعی باشد که هر واردکننده نهاده را در استان خود بفروشد و شرایطی فراهم شود تا بتوان برای واردکننده ارز را زودتر از موعد دریافت کرد تا آنان بتوانند نهاده خود را از گمرک ترخیص کنند و به ما تحویل دهند.

تجدیدنظر در اختصاص سهمیه
در همین راستا مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: میزان نهاده دامی که در خردادماه به این استان تخصیص یافت، ۴۴ هزار و ۷۰۰ تن بود که ۷۰ درصد آن مربوط به بخش طیور و ۳۰ درصد مربوط به بخش دام است.

احمد داوطلب اظهار کرد: براین اساس، حدود ۱۳ هزار تن نهاده به بخش دام اختصاص می‌یابد که اگر همه آن را به کارخانجات تخصیص دهیم، بازهم کفاف نیاز استان را نمی‌دهد.

وی بابیان اینکه کارخانجات خوراک دام این استان باید در سطح ملی دیده شوند و به‌طور مستقیم بتوانند نهاده را از واردکننده خریداری کنند، اظهار کرد: این شیوه در سامانه بازار گاه قابل‌اعمال است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرفیت تولید کارخانجات خوراک دام استان برای کشور در نظر گرفته‌شده و چون ظرفیت زیاد برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده، باید بر همان اساس نهاده را به استان اختصاص دهند و نه بر اساس ظرفیت دامی خراسان رضوی.

کد خبر: ۲۷٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha