۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
سفره های «افطار» هر سال کوچک تر از پارسال| همواره دولت ها در زمینه تنظیم بازار شکست خورده اند
بازار گزارش می‌دهد؛

سفره های «افطار» هر سال کوچک تر از پارسال| همواره دولت ها در زمینه تنظیم بازار شکست خورده اند

اصفهان- تقارن ماه رمضان با نوروز، گرچه برای مردم اصفهان خوشایند است اما آنچه که این شیرینی را تلخ کرده است قیمت های خوراکی ها است که باعث شده سفره های افطار اصفهانی ها با قیچی گرانی کوتاه شود.

عارف اصفهانی؛ بازار: رشد بین ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت کالاها، این روزها موجب شده که شادی آمدن بهار به کام مصرف کنندگان تلخ شود و بسیاری از شهروندان طبقه متوسط که تاب و توان تحمل این گرانی ها را ندارند نتوانند از پس آن برآیند.

از یک طرف نوسانات ارزی که بر قیمت همه اقلام خوراکی غیر مستقیم تأثیر داشته تا هزینه هایی که به طور ملموس گریبان خانواده ها را گرفته باعث شده که سفره های افطار کوچکتر از هر سال پهن شود.

رشد پلکانی قیمت ها البته از ماه ها پیش آغاز شده و با جیب مصرف کنندگان همخوانی چندانی نداشته است و به گفته شهروندان اصفهانی این وضعیت باعث شده که نتوانند آن طور که باید و شاید از میهمانان ماه مبارک و عید نوروز پذیرایی کنند.

به گفته یکی از شهروندان اصفهانی، سفره افطار برای شهروندان اصفهانی مهم است اما به دلیل ناهمخوانی گرانی ها با جیب مردم؛ میزبانی ها آنطور که باید و شاید دلچسب نبوده است؛ این موضوع به خصوص در رابطه با اقلام خوراکی که معمولاً در سفره ماه رمضان قرار می گیرد ملموس تر است.

زولبیا و بامیه در سکوی اول گرانی

این موضوع در رابطه با دو شیرینی مخصوص ماه رمضان یعنی زولبیا و بامیه و خرما به شکل چشمگیری مشخص است به این خاطر که به واسطه تقارن ماه رمضان و نوروز اکنون زولبیا و بامیه جای شیرینی های عید را گرفته است.

نگاه میدانی به بازار شیرینی در اصفهان نشان می دهد که هرکیلوگرم زولبیا و بامیه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان قیمت خورده است.

این موضوع در رابطه با انواع شیرینی های دیگر نیز سیر صعودی را نشان می دهد تا جایی که هر کیلوگرم شیرینی زبان ۱۴۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، کشمشی ۱۲۵تا ۲۱۰ هزار تومان، نارگیلی ۱۸۵ تا ۲۴۰ هزار تومان، ساق عروس ۱۹۵ تا ۲۳۰هزار تومان و لطیفه ۱۹۵ تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر مخلوط در قنادی‌های اصفهان ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است. با این وجود دولت قیمت مصوبی برای شیرینی در آستانه سال ۱۴۰۳ تعیین نکرده و تنها فردی که در این رابطه اظهار نظر کرده رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی پایتخت است که علت این موضوع را آزادسازی نرخ کالاهای اساسی مانند آرد و افزایش قیمت سایر مواد اولیه کیک و شیرینی عنوان کرده است.

سفره های «افطار» هر سال کوچک تر از پارسال| همواره دولت ها در زمینه تنظیم بازار شکست خورده اند

از این رو هیچ گونه قیمت ‌گذاری برای شیرینی شب عید و ایام نوروز سال ۱۴۰۳ وجود ندارد و انواع شیرینی با توجه به درجه کیفی آن‌ها به فروش می‌رسد، تا جایی که در بازار اصفهان هم این موضوع به خوبی مشخص است و با وجود قیمت هایی که مشخص است در مناطق مختلف شهر و به خصوص در مناطق جنوبی شهر اصفهان این قیمت ها تا ۱۸۰ و ۲۰۰ هزار تومان در هر کیلو زولبیا و بامیه فراتر رفته است.

به گفته شهروندان اصفهانی تا قبل از ماه رمضان هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی تا ۳۰۰ و یا ۴۰۰ هزار تومان آب می خورد، حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد

همین موضوع دلیلی شده که قیمت ها سر به فلک بکشد و قدرت خرید را از مردم بگیرد، تا جایی که باعث شده که بسیاری عطای خرید برخی خوراکی ها را به لقایش ببخشند و تنها در حد یک نوبت یا دو نوبت اقدام به خرید کنند.

به گفته شهروندان اصفهانی تا قبل از ماه رمضان هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی تا ۳۰۰ و یا ۴۰۰ هزار تومان آب می خورد، حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد.

منصور اسلامی که یک واحد شیرینی فروشی در اصفهان دارد، می‌گوید: سال گذشته که هنوز تا این حد گرانی وجود نداشت ما فروش چندانی نداشتیم حتی همان زولبیا و بامیه را نتوانستیم آن گونه که انتظار داشتیم بفروشیم.

وی ادامه می‌دهد: حالا امسال با این وضعیت که قیمت شکر تا این حد بالا رفته و بقیه اقلام هم رشد قیمت داشته‌اند اصلا نمی‌توان روی فروش حساب کرد چرا که قیمت تمام شده زولبیا و بامیه آن قدر بالا است که طبیعی است تعداد زیادی از مردم نتوانند آن را خریداری کنند و برای همین هم ما تولید زیادی نداریم.

اصغر هم یکی از شهروندان اصفهانی است که با اشاره به گذشت روزهای ماه مبارک رمضان می‌گوید: قبل از آمدن این ماه هم وضعیت بازار بسیار نامناسب و قیمت‌ها سر به فلک کشیده بود به گونه‌ای که یک خرید عادی از یک میوه فروشی برای‌مان تا ۳۰۰ هزار تومان آب می خورد، حالا دیگر اصلا نمی‌توان به مغازه‌ها نزدیک شد.

خرما هم به جرگه گرانی ها پیوست

در کنار گرانی شیرینی اصلی ماه مبارک رمضان، طی چند سال اخیر فصل برداشت خرما با ماه رمضان مقارن نبوده و تقاضای خرما برای این ماه پرمصرف از محل ذخیره سال گذشته تامین شده است و ماه رمضان امسال هم شرایط سال‌های اخیر را داشته است و به دلیل افزایش هزینه نگهداری برای عرضه خرمای یک ساله، قیمت این محصول نیز افزایش یافته تا جایی که اکنون قیمت خرمای مرغوب پیارم در بازارهای اصفهان تا ۳۵۰ هزار تومان در یک کیلو هم رسیده است.

سفره های «افطار» هر سال کوچک تر از پارسال| همواره دولت ها در زمینه تنظیم بازار شکست خورده اند

خرماهای معمولی تر از جعبه ای ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت می خورد. این در حالی است که با وجود اینکه همواره از اهرم فشار برای تنظیم بازار استفاده می شود اما در بسیاری از مواقع به این موضوع توجه نمی شود و این موضوع به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

اسکندری: نحوه توزیع محصولات در استان بر مبنای طرح تشدید نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی متشکل از شش اکیپ در شهرستان اصفهان و بالغ بر ۴۲ اکیپ در سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود

در این رابطه معاون بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این سوال که با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان نحوه نظارت ها بر گران فروشی ها به چه شکل است؛ اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۸ اکیپ در استان اصفهان در حال رصد بازار هستند و در زمینه نحوه توزیع محصولات کشاورزی، غذایی و کالاهای اساسی پر مصرف دقت لازم را دارند.

جمشید اسکندری افزود: رصد نحوه توزیع محصولات در استان بر مبنای طرح تشدید نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی متشکل از شش اکیپ در شهرستان اصفهان و بالغ بر ۴۲ اکیپ در سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن ماه رمضان و نزدیک شدن به عید نوروز و نیاز مردم به مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و برای ایجاد آرامش و امنیت غذایی، مدیریت و نظارت بر زنجیره تولید تا توزیع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی ضروری است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: این امر سبب جلوگیری از کمبود کالا، احتکار و افزایش قیمت کالاها و محصولات اساسی مورد نیاز مردم می‌شود.

آن طور که اسکندری می گوید: این اکیپ‌ها تا ۱۷ فروردین سال آینده فعال خواهند بود تا آرامش حداکثری در بازار ایجاد شود.

سوغات اصفهان، در بسته گرانی

با این وجود گرانی است که امپراطوری بازار اصفهان را به دست گرفته تا جایی که ارزان‌ترین بسته‌های ۴۵۰ گرمی گز در اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر انتخاب شما یک گز با کیفیت و پرمغز پسته یا مخلوط باشد، قیمت آن به بیش از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد و این بها برای گزهای مرغوب با جعبه شکیل به حوالی ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این وجود تقاضا برای گز در اصفهان در آستانه سال نو بالا نیست.

ادیب: گرانی است که امپراطوری بازار اصفهان را به دست گرفته تا جایی که ارزان‌ترین بسته‌های ۴۵۰ گرمی گز در اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد؛ با این شرایط ذتقاضا برای گز در اصفهان در آستانه سال نو بالا نیست

محمد ادیب، کارشناس اقتصاد، در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تنظیم بازار از جمله واژه هایی است که همواره در سیاست های دولت گنجانده شده و همواره در مورد آن اظهار نظر شده اما در زمینه رسیدن به نقطه واقعی آن توفیق چندانی حاصل نشده است، اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه همواره از اهرم فشار برای تنظیم بازار استفاده می شود اما در بسیاری از مواقع به این موضوع توجه نمی شود و این موضوع به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که تنظیم بازار، مجموعه ای از سیاست‌هایی است که با استفاده از ابزارها و سیاست‌ها قابل اجرا است که آن ابزارها می تواند واردات، صادرات، قیمت گذاری و ابزارهای یارانه ای و غیره برای کاهش قیمت تولیدکننده یا کاهش قیمت مصرف کننده باشد.

اما نبود وحدت رویه در بین مسئولان در زمینه جلوگیری از گرانی ها و گرانفروشی ها باعث شده که در برخی مواقع با وجود نظارت های زیادی که وجود دارد برخی از فروشندگان از تقاضای بازار استفاده کنند و اقدام به گران فروشی در اقلام اساسی کنند. موضوعی که به خصوص در زمینه گوشت قرمز، میوه، شیرینی و اقلامی که در این روزها مصرف کننده بیشتری دارد به خوبی دیده می شود.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha