۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰
ظرفیت افزایش ۴۰ درصدی صادرات تولیدات تجهیزات بیمارستانی؛ ‌راه توسعه تولیدات داخلی را باز کنید
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده تجهیزات بیمارستانی:

ظرفیت افزایش ۴۰ درصدی صادرات تولیدات تجهیزات بیمارستانی؛ ‌راه توسعه تولیدات داخلی را باز کنید

اندیکلایی مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده تجهیزات بیمارستانی به بازار گفت: بیش از ۳۵ محصول تولید می کنیم و به بیشتر کشورهای همسایه صادرات داریم اما مهمترین مشکل مان در حوزه نقل و انتقالات مالی است.

بازار؛ گروه صنعت: دیوار تحریم ها پیش روی تولیدکنندگان آنقدر بلند هست که ادامه فعالیت هایشان همواره با فراز و نشیب همراه باشد و نتوانند با خیال راحت نیازهای تولید شان را تامین کنند. بنابراین عجیب نیست که تولیدکنندگان چندان توان تاب آوری در مقابل چالش های دیگری از جمله پرداخت دیرهنگام مجموعه های دولتی را نداشته باشند، موضوعی که این روزها صنایع بسیاری را در حوزه های داروسازی، تجهیزات پزشکی و حتی تولیدکنندگان تجهیزات بیمارستانی درگیر کرده است.

در این رابطه قاسم اندیکلایی مدیر فروش گروه صنعتی آب ‌بند ضمن صحبت درباره توانمندی های مجموعه خود و برنامه های توسعه ای در دست اقدام دارند در گفت و گو با بازار درباره چالش هایی در پیش رویشان است توضیح می دهد:

* درباره تولیدات تان برایمان بگویید که چه محصولاتی را با چه کیفیتی تولید می کنید؟

خوشبختانه امروز سبد محصولی مان به بیش از ۳۵ کالای متفاوت افزایش یافته است که شامل دیگ های بخار، ‌آب گرم، چگالشی، روغن داغ و تجهیزات تصفیه خانه همچون فیلتر شنی و غیره می شود. همچنین در حوزه خانگی هم رادیاتور های آلومینیومی، ‌ پانلی و پکیج های دیواری تولید می کنیم.

تمامی محصولات تولیدی مان در حال صادرات به کشورهای مختلف است که همین موضوع نشان دهنده کیفیت بالای تولیدات ملی مان است

درباره بخش دوم سوال تان نیز باید بگویم که در بحث کیفیت نیز تمامی محصولات با بالاترین کیفیت ممکن و با استانداردهای روز دنیا تولید می شوند. همچنین تمامی محصولات تولیدی مان در حال صادرات به کشورهای مختلف است که همین موضوع نشان دهنده کیفیت بالای تولیدات ملی مان است.

* درباره استاندارد هایی که تاکنون توانسته اید دریافت کنید و بگویید تولیداتی که دارید چه درجه کیفی ای را پاس کرده اند؟

در تمامی محصولات طیف گسترده ای از استانداردها را دریافت کرده ایم که شاید نخستین استاندارد همان استاندارد ملی و اجباری باشد، علاوه بر آن تولیدات مان از استانداردهای سی ای اروپا، توف اتریش و غیره برخوردار هستند. استانداردهای ایزو نیز اغلب برای تولید دریافت می شود و مفتخر هستیم که همواره محصولات مان به روز ترین استانداردهای دنیا را دارند.

علاوه بر این در بحث کنترل کیفیت نیز همکاران ما تمام تلاش شان را می کنند که بتوانند به روز ترین مباحث کنترل کیفیت را در تولیدات داشته باشند.

* در بخشی از صحبت هایتان به صادرات تولیدات تان اشاره کردید بفرمایید در حال حاضر چقدر صادرات دارید و چقدر ظرفیت در مجموعه تان می بینید تا این صادرات را افزایش دهید؟

در بحث بروکراسی اداری این اجازه را ندارم که عدد مشخصی در حوزه صادرات اعلام کنم اما از صادرات خوبی برخوردار هستیم به خصوص به کشور حوزه سی آی اس (ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان) و کشورهای همسایه ایران صادرات داریم. حداقل این را هم می توانم بگویم که اگر در بخش نقل و انتقالات مالی بتوانیم کارهایمان را تسهیل کنیم این ظرفیت وجود دارد که ظرفیت ارز آوری از صادرات تولیدات مان را تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

* با این تفاسیر چه مانعی پیش روی خود می بینید تا بر ظرفیت صادرات تان بی افزاید؟

یکی از مشکلاتی که مشتریان ما در خارج از ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند، بحث نقل و انتقال پول به ایران است که مشکلات عدیده ای را برای ما و آن ها ایجاد کرده است. کما اینکه سعی کرده ایم با ایجاد دفاتر متعدد در کشورهای همسایه قدری از این مشکلات کاهش دهیم اما این موضوع همچنان در روند صادرات تاثیرگذار است.

* علاوه بر بحث نقل و انتقالات مالی چه چالش های دیگری دارید؟

هرچند در بحث تامین مواد اولیه، ‌ نیازمان به مواد اولیه مکانیکال را می توانیم از داخل تامین کنیم و مشکلی از این جهت نیست اما بیشترین مشکلی که با آن دست و پنجه نرمی می کنیم در بحث واردات مواد اولیه در بخش الکتریکال است.‌

باید مسیرهای غیرعادی ای را طی کنیم تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را تامین کنیم

به خصوص که با توجه به اینکه از مجموعه های خوبی همچون زیمنس و غیره نسبت به واردات مواد اولیه اقدام می کنیم تا کیفیت در بالاترین سطح باشد، قدری تامین نیازمان همراه با مشکل است. بنابراین این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده می شود؛ به خصوص که باید مسیرهای غیرعادی ای را طی کنیم تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را تامین کنیم.

* با توجه به اینکه بخشی از بازار تولیدات تان در حوزه تجهیز بیمارستانی است بفرمایید در مواجه با دولت و دریافت مطالبات تان نیز دچار مشکل هستید؟ یا حداقل در این بخش مطالبات تان را به موقع دریافت می کنید و چالشی به لحاظ کمبود نقدینگی ندارید؟

ما هم همچون همکاران دیگر که با حوزه های دولتی همکاری می کنند با چالش های زیادی مواجه هستیم؛ چرا که بازپرداخت طولانی مدت پروژه های دولتی در روند کار ما خیلی زمان بر است و در بخش سرمایه در گردش تاثیرات منفی بر مجموعه ما می گذارد.

بنابراین امیدواریم مسئولان با تدابیری که دارند در بخش تامین نقدینگی طرح ها بتوانند مشکلات را تا حد ممکن کاهش دهند تا بخش ما به عنوان خصوصی بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم.

* با همه این تفاسیر آیا اکنون ظرفیت اجرای برنامه های توسعه ای هم در مجموعه تان دارید؟ چه چشم اندازی برای فعالیت خود دیده اید؟

۱۰۰ درصد برنامه توسعه ای داریم و یکی از سیاست گذاری های مجموعه ما از بدو تاسیس اجرای طرح های توسعه ای بوده است و این سیاست را در پیش گرفته ایم و قصد داریم هر سال بتوانیم یک محصول جدید را به سبد تولیدات مان اضافه کنیم.

این روزها نیز طرح توسعه احداث کارخانه های جدید را در جوار کارخانه قدیمی مان به مساحت بیش از ۴۰ هزار متر مربع در دست اقدام داریم. بنابراین هر چقدر که توان داشته باشیم و بتوانیم ادامه دهیم دست از توسعه بر نمی داریم و تمام تلاش خودمان را می کنیم. همچنین در این مسیر از مسئولان درخواست داریم که که کمک مان کنند تا بتوانیم برای ایران عزیزمان افتخار آفرین باشیم.

کد خبر: ۲۷۹٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha