۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
تولید یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن تخم مرغ صنعتی در کشور| آغاز صادرات به روسیه برای اولین بار در ۱۴۰۳
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن مطرح کرد؛

تولید یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن تخم مرغ صنعتی در کشور| آغاز صادرات به روسیه برای اولین بار در ۱۴۰۳

مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه امسال ۱۳۵ هزار تن تخم مرغ به ارزش حدود ۱۷۰ میلیون دلار به کشورهای اطراف صادر شد گفت: سال آینده برای اولین بار به روسیه صادرات تخم مرغ را خواهیم داشت.

بازار؛ گروه کشاورزی: در نشست خبری که امروز دوشنبه ۲۸ اسفند برگزار شد محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: به اولین تشکل ملی صنعت دام و طیور کشور واگذاری امور به صورت رسمی توسط شورای رقابت وظایف غیرحاکمیتی به اتحادیه واگذار شد و به همت تولید کنندگان در سال جاری اقدامات مهمی رقم خورد؛ همانطور که می دانید با شروع دولت جدید با تغییر نرخ ارز بزرگترین هدف بخش کشاورزی و به خصوص طیور بود که تنش هایی را در این بخش در پی داشت. با این وجود امروز مدعی هستیم بخش مرغ تخمم گذار شاید تنها بخشی باشد که تولیدکننده ها با هم مشقت ها و مسایلی که این تغییرات ارزی و اصلاحات اقتصادی کشور به دنبال داشت از اولین حلقه ها پای کار بودند و سرمایه در گردش به ۶برابر افزایش یافت.

صادرات ۱۳۵ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۲

مرادی افزود: ثابت ماندن قیمت مصوب اولین چیزی بود که بعد از اصلاحات به صورت موقت اعلام شد و اخرین قیمت ۴۷۳۰۰ تومان بود، اگرچه ما به اصل عرضه و تقاضا احترام می گذاریم با این وجود افزایش هزینه های تولید را داشتیم و ثابت نگه داشتن قیمت ها فشار را بر تولید کنندگان دو برابر کرد. با این وجود در یک سیر صعودی تولید و بازار از صادرات ۲۰هزار تن در سه سال پیش امسال به ۱۳۵ هزار تن صادرات به ارزش حدود ۱۷۰میلیون دلار رسیدیم که این میزان را به تمام کشورها همسایه و حوزه خلیج فارس صادر کردیم.

امسال به همت تولید کننده ها شاهد افزایش ۱۰۰هزار تنی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم و به این ترتیب در سال ۱۴۰۲ به تولید یک میلیون و ۳۳۰هزار تن تخم مرغ صنعتی نیز رسیدیم



این مقام صنفی خاطر نشان کرد: تلاش داریم برای اولین بار مسیر صادرات تخم مرغ ایران به روسیه باز شود و امیدواریم سال ۱۴۰۳ صادرات به روسیه با موفقیت آغاز گردد.
مرادی افزود: همچنین امسال به همت تولید کننده ها شاهد افزایش ۱۰۰هزار تنی تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم و به این ترتیب در سال ۱۴۰۲ به تولید یک میلیون و ۳۳۰هزار تن تخم مرغ صنعتی رسیدیم. ضمن اینکه امسال رکورد تولید جوجه و جوجه ریزی با میانگین حدود ۵۵ هزارتن جوجه ریزی در سال شکسته شد که این اتفاق مهم قطعا تولید را تضمین می کند.

ارتقای گله های مولد اجداد به ۳ گله در سال ۱۴۰۲

وی اذعان داد: نکته قابل تامل اینکه در گله های مولد در بخش اجداد صرفا دو گله در کشور داشتیم که الان به سه گله ارتقا پیدا کردیم که باز هم این امر پشتوانه تولید را تقویت کرد.

مرادی در ادامه با پرداختن به معضلات که اصولا در رابطه به بحش پوشش بیمه دارند گفت: در حوزه پوشش بیمه ای در این بخش طی، ۶-۷ سال اخیر روند رو به رشدی را طی کردیم و امروز ۱۰۰درصد تولیدی های تخم گذار کشور کامل بیمه هستند.

تعداد استان های صادر کننده تخم مرغ از ۸ استان به  ۱۸ استان افزایش یافت

مدیر عامل اتحادیه مرغ مرغداران میهن همچنین اذعان داشت: از دیگر موضوعاتی که امسال پیگیری کردیم افزایش بهره وری و کاهش هزینه تمام شده بود که با توجه به اینکه تحقق این امر مستلزم توسعه زنجیره ای است لذا در سال ۱۴۰۱ به شش واحد تولید و امروز که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ قرار داریم به ۱۹ شرکت افزایش یافته است و ۳۰درصد تولید تخم مرغ در قالب شرکت های زنجیره ای با بهره وری مطلوب انجام می شود.

مرادی در ادامه به موضوع افزایش صادرات تخم مرغ پرداخت و گفت: در حوزه صادرات بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ بطور میانگین ۸ استان صادر کننده بودند و در ۱۴۰۲تعداد استانهای صادر کننده محصولات طیور تخم گذار به ۱۸ استان ارتقا پیدا کرد. به عبارت دیگر از منظر تعداد صادر کننده ها ما در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ به طور میانگین حدود ۲۲-۳۰ صادر کننده داشتیم و در سال ۱۴۰۲ فعالین این حوزه به ۷۷شرکت تولیدی تخم مرغ رسیده است که صادرات ۱۳۵ هزار تنی تخم مرغ را امسال رقم زدند. این امر موجب شد صادرات از انحصار برخی خارج ودش و یک رشد بالغ بر ۲۰۰درصدی امسال در حوزه صادر کننده ها رقم بخورد.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha