۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کشاورزی پایدار، نیاز دنیای آینده
تغییرات جوی راندمان تولید محصولات کشاورزی را پایین آورده است

کشاورزی پایدار، نیاز دنیای آینده

تا سالها قبل همواره در مورد تامین امنیت غذایی در دنیا صحبت می شد ولی به نظر می رسد این دغدغه به پایان رسیده است و هم اکنون مهمترین مساله برای جهانیان کشاورزی پایدار و توجه به بحران تغییرات جوی است.

بازار؛ گروه بین المللاین روزها که تمرکز تمامی دنیا روی مساله  همه گیری کرونا و یافتن راه حلی برای این بحران است، توجه به مسایل زیست محیطی کمتر از قبل شده است ولی کمیسیونر ارشد محیط زیست اتحادیه اروپا بر این باور است که این تغییر رویکرد باید موقتی باشد و دنیا باید توجه به تغییرات زیست محیطی و اصلاح این وضعیت را در دستور کار خود قرار دهد.  

ویرجینیجوس سینکویکو در جلسه ای در کمیسیون کشاورزی پارلمان اروپا به این مساله اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه در سالهای گذشته ما در مورد امنیت غذایی مردم در قاره سبز صحبت می کردیم، ولی بررسی ها نشان داده است با استفاده از پیشرفتهای ایجاد شده در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی وجود خواهد داشت و این تغییرات جوی و پایداری زیست محیطی است که می تواند چالشهای آتی دنیا را تشکیل دهد.»

وی با اشاره به وضعیت کشورهای فقیر قاره افریقا و آسیا گفت: «هنوز کشورهایی وجود دارند که نمی توانند از غذای کافی برخوردار باشند ولی برای حل شدن این معضل هم باید دنیا به مسایل فراتر بنگرد. دنیا نیاز دارد ریشه مشکل را شناسایی کند. تغییرات جوی باعث شده است تا راندمان تولید محصولات کشاورزی به خصوص در کشورهای گرمسیر افریقا کاهش یابد و اگر این بحران ادامه یابد، تولید محصولات کشاورزی در این کشورها کمتر هم می شود. در این وضعیت یک راه حل ارسال مواد غذایی به این کشورها است که سیاستی موقتی است و راه حل دیگر که می توان آن را راه حل اصلی هم دانست سرمایه گذاری روی  توسعه زیر ساختهای کشاورزی در منطقه و سرمایه گذاری روی سیاستهای جهانی در جهت کاهش انتشار کربن است. ما باید در نظر داشته باشیم که رشد پایدار اقتصادی و مقابله با تغییرات جوی منافعی جهانی دارد و هر یک روز عقب نشینی در این زمینه می تواند تبعات طولانی مدت و بسیار زیادی به همراه داشته باشد.»

تغییرات جوی، مساله ای مهم برای کشورهای اروپایی است
او در مصاحبه ای با یورو نیوز در مورد چالشهای مهمی که سیستم غذای اروپا را تهدید می کند هم صحبت کرد و گفت: «هدر رفت مواد غذایی، مصرف بیش از حد، چاقی و افزایش انتشار کربن و بی توجهی به تبعات این مساله، معضلاتی است که اروپا را درگیر خواهد کرد و دیگر تامین امینت غذایی دغدغه ما نیست.»

کمیسیونر اروپا برای تایید سخنانش به تجربه اروپا در جریان همه گیری ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «در اروپا و در اغلب کشورهای دنیا، حتی در روزهای اوج بحران کرونا هم کمبود مواد غذایی وجود نداشت. ولی نمی توان تنها به این تجربه مثبت تکیه کرد. باید واقع بین باشیم و بدانیم که اگر سیستم تامین غذای دنیا تغییری نکند و توجه به تولید پایدار محصولات کشاورزی و حفاظت از محیط زیست افزایش پیدا نکند و ما هر روز شاهد از بین رفتن بخشی از گونه های زیستی در دنیا باشیم، نمی توانیم این امنیت غذایی را برای دوره ای طولانی تجربه کنیم.»

این سیاستمدار اهل لیتوانی تاکید کرد توجه به مسایل زیست محیطی خود می تواند رونق و توسعه اقتصادی را نیز به همراه بیاورد زیرا فرصتهای شغلی تازه و کارهای مطالعاتی جدیدی را در بر خواهد داشت که خود نسل تازه ای از افراد را برای بازار کار آماده می کند.

بهترین زمان برای تغییر سیاست است
یورو نیوز هم در گزارش خود که به پوشش این خبر پرداخته بود به ضرورت اصلاح سیاستها در شرایط فعلی پرداخت و نوشت: «در شرایط فعلی که اروپا با بالاترین نرخ بیکاری روبرو است و نره بهره بانکی هم منفی است، بهترین زمان برای اصلاح سیاستها و تغییر رویکردهای اروپا  است. باید در این زمان سرمایه گذاری روی پروژه هایی مانند  احیای طبیعت، افزایش مناطق حفاظت شده، کشاورزی ارگانیک و ایجاد زیرساختهای سبز افزایش یابد.

یورو نیوز نوشت: « هر تغییر بزرگی هزینه هایی برای اقتصاد دارد ولی این هزینه ها در شرابط فعلی کم تر است زیرا ما در چهارمین انقلاب صنعتی قرار داریم و بسیاری از مشاغل از بین رفته است و فرصتهای تازه ای در حال شکل گیری است. در این وضعیت تغییر سیاستها می تواند فشار اقتصادی پایین تری به کشورهای اروپایی تحمیل کند و آسیب کمتری به اقتصاد برساند.»

در نهایت باید در نظر داشت که تغییرات جوی و گرمایش زمین چالشی بسیار مهم برای اقتصاد این روزهای دنیا است و بی توجهی به آن هر روز معضل را افزایش می دهد.

کد خبر: ۲۷٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha