۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
تکمیل ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار|  هیچگونه وقفه ای در صادرات نفت نداشتیم
وزیر نفت مطرح کرد

تکمیل ۱۳۰ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار| هیچگونه وقفه ای در صادرات نفت نداشتیم

اوجی وزیر نفت با بیان اینکه ۱۳۰ پروژه نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را به اتمام رسانده و ۵۰ پروژه جدید را آغاز کردیم، گفت: هیچگونه وقفه ای در صادرات طی سال ۱۴۰۲ نداشتیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد اوجی وزیر نفت امروز در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی با تاکید بر اینکه اعتقاد ما به ساخت داخل است، ادامه داد: علی رغم سختی‌هایی که در تجارت داشتیم اما با پیدا کردن بازارهای جدید هیچگونه وقفه‌ای در صادرات نفت اتفاق نیفتاد. هم در بحث تولید و هم در صادرات نفت و میعانات توانستیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم.

به گفته او، نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و ۵۰ پروژه جدید را نیز آغاز کردیم و به دنبال پروژه هایی رفتیم که دستاوردهای خوبی را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ناترازی گاز اتفاقات خوبی رقم خورد و ظرفیت تولید بنزین نیز به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید درحالی که این عدد ابتدای دولت ۹۷ میلیون لیتر بود.

وزیر نفت به اتصال حدود ۶۴۰۰ روستا، ۵۰ شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

وی با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از ۹۷ میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۱۵ میلیون لیتر، تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره‌برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸ میلیون تن اضافه می‌کند.

امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید نزدیک ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود

اوجی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید نزدیک ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا شد که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود.

وزیر نفت تأکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آتی نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت با از روز نخست آغاز به کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ها نشد، تصریح کرد: صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تأمین کالا و تجهیزات داشته است؛ واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و از توان سازندگان داخلی استفاده شده است.

او با اشاره به اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

اوجی به عملکرد مثبت وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه مسئولیت‌اجتماعی اشاره کرد که در هیچ دوره‌ای به این اندازه نبوده است، ادامه داد: این وزارتخانه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است.

وی تأکید کرد: با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وزیر نفت در پایان از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و کارکنان این شرکت، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها برای ورود به اجرای طرح‌های صنعت نفت قدردانی کرد و گفت: طرح‌هایی نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در بخش بالادست و پایین‌دست رونمایی خواهند شد.

کد خبر: ۲۷۹٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha