۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
دلیل  گرانی خودرو را از رییس جمهور بپرسید!
در گفتگو با یک کارشناس صنعت خودرو مطرح شد؛

دلیل  گرانی خودرو را از رییس جمهور بپرسید!

امیرحسین عسکریان، مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با بیان این که نرخ گذاری خودرو نباید در حاشیه بازار صورت گیرد، اظهار کرد: قیمت ارز و دلار در بازارهای داخلی و میزان تورم انتظاری در کشور به سرعت در حال افزایش است، بنابراین قیمت خودروی داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش بازار، دیروز سهیل معمار باشی، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در اظهار نظری با بیان این که وزارت صمت خواستار افزایش قیمت خودرو در بازار است، اعلام کرد: برای فصل اول سال و بر مبنای رویه حاکم، قیمت محصولات اعلام شد و خودروسازان علیرغم اعلام چالشهای فرایند قیمت گذاری، طرحهای فروش خود را بر مبنای قیمت های اعلام شده اجرایی کردند. حال اجرای طرح های فروش سه ماهه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمت های جدید می باشد.

وی افزود: بر مبنای تکلیف قانون، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمت گذاری بوده و لازم است اخرین ویراش را در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار داده و بانک مرکزی هم شاخص ها و ضرایب به روز شده بخشی را اعلام کند تا سازمان حمایت قیمت های جدید محصولات را محاسبه و از طریق ستاد تنظیم بازار به خودروسازان اعلام گردد.

معمارباشی تصریح کرد: تاخیر در پیشبرد این فرایند، روند تامین منابع مالی و اجرای برنامه خودروسازان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در چند روز اخیر و برخلاف ادعاهای وزارت صمت قیمت خودرو به سرعت در حال افزایش بوده است به طوری که این افزایش قیمت در برهه‌ای از زمان روند به شدت افزایشی را به خود دید تا جایی که یکباره پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۷۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.

بسیاری از افراد برای خرید خودرو سرمایه گذاری کرده بودند، اما توان خریدشان دیگر به آن قیمت سابق نرسید. طبق مشاهدات میدانی قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به ۲ هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است و هنوز هم روند افزایشی ادامه دارد.

این روزها بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو وجود دارد چرا که نمی‌توان تصمیمی در خصوص خرید یا فروش خودرو گرفت از طرفی مسئولان ادعا کاهش قیمت خودرو را دارند از طرفی برخی می‌گویند قیمت‌ها رو به افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارند.

نبود نرخ پایه در بازار خودرو، آسیب پذیری آن را در مقابله با سوداگران و همچنین نوسانات نرخ ارز بیشتر کرده به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار هستیم.

تورم انتظاری و دلار عامل گرانی است
در همین خصوص امیر حسین عسکریان، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار گفت: درباره دلایل و گرانی خودرو که در حال حاضر بر این صنعت سیطره بسته است را باید ابتدا از رئیس جمهور پیگیری کرد که چرا این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: این گرانی دیگر منوط به خودروسازان نیست و ناشی از این است که قیمت ارز و دلار در بازارهای داخلی و میزان تورم انتظاری در کشور به سرعت در حال افزایش است، بنابراین قیمت خودروی داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح کرد: برخی از قطعات مورد استفاده در خودروهای داخلی ینز وارداتی هستند که طبیعتا با افزایش نرخ دلار گرانتر از قبل می شوند از طرف دیگر بسیاری از مواد اولیه تولید داخل همچون فولاد و آلومینیوم نیز رو به گرانی آورده اند بنابراین این افزایش قیمت خودرو طبیعی است.

عسکریان بیان داشت: مطالبه خودروسازان در خصوص گرانتر شدن خودور کاملا مطالبه به حقی است ولی این نباید مانع از این شود  که کیفیت خودرو داخلی کمتر شود و نرفتن این خودورسازان به سمت توسعه پلتفرم ها را توجیه کنیم.

وی اظهار نمود: قیمت گذاری در حاشیه بازار بدون هیچ شکی در بازار انحصاری خودرو اقدام مناسبی نیست تا زمانی که این بازار رقابتی نشود حداقل خودروسازان کشور با هم رقابت کنند، اگر به دنبال آزاد سازی قیمت خودرو هستیم به عنوان ابتدایی ترین امر تعرفه واردات خودرو را اصلاح کنیم یا خودروسازان را آزاد بگذاریم تا اندکی نیز خودورسازان به خودشان بیایند، البته موافق صد درصدی واردات خودرو نیستم آن هم در بازاری که هر روز قیمت ارز بالا می رود.

کشورها به سمت آزادسازی قیمت خود حرکت کرده اند خودروسازان در بازار رقابتی فعالیت می کنند ولی در ایران بازار خودرو انحصاری است بنابراین باید یک نهاد متولی(چه شورای رقابت باشد چه غیر از آن) بر بازار خودرو احاطه داشته باشد.

کد خبر: ۲۷٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha