۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
اتمام حفاری نخستین چاه میدان گازی توس
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مطرح کرد

اتمام حفاری نخستین چاه میدان گازی توس

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: با تغییر تمرکز شرکت ملی نفت از­میدان گازی پارس جنوبی بر میادین بخش خشکی کشور، عملیات حفاری در میدان گازی توس آغاز شده است.

به گزارش بازار، مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، با اشاره به قطع گاز در برخی مناطق شمال شرق کشور در سال ۱۴۰۱ در اثر اُفت فشار گاز گفت: برای تولید هر یک میلیون مترمکعب گاز بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است؛ یعنی افزایش تولید ۱۲ میلیون مترمکعب گاز که امسال در شرکت نفت مناطق مرکزی رقم خورد، نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشته است.

وی افزود: تولید گاز با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شود؛ نیاز است که در مصرف آن دقت کنیم، اما برای افزایش تولید در شمال شرق کشور، خوشبختانه چاه‌های ۷۶ و ۷۸ به تولید اضافه شدند و به طور ویژه‌ای در بحث ذخیره سازی کار کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در چاه‌های ۷۶ و ۷۸ در کمتر از چهار ماه، سه میلیون مترمکعب به افزایش تولید گاز اضافه شد و ذخیره سازی بیش از ۳.۲ میلیارد مترمکعب گاز در میادین شوریجه D در شمال شرق و سراجه در نزدیکی پایتخت، از اقدامات بی نظیری بود که در این مدت انجام شد.

وی اضافه کرد: ذخیره سازی یک میلیارد مترمکعب گاز در سراجه، به رفع ناترازی ایام سرد سال در پایتخت و شمال مرکزی ایران کمک کرد. در شمال شرق نیز با ذخیره سازی بیش از ۲.۲ میلیارد مترمکعب، می‌توانیم روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب عرضه گاز را این بخش داشته باشیم.

حیدری گفت: به طور کلی توانستیم نسبت به پارسال ۶ میلیون مترمکعب افزایش تولید در شمال شرق کشور داشته باشیم و هر یک میلیون مترمکعب تولید گاز، باعث جلوگیری از خرید یک میلیون لیتر گازوئیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت ملی نفت تصمیم به تمرکز بر افزایش تولید گاز از میادینی به جز میدان گازی پارس جنوبی گرفته؟، گفت: همه متخصصان مهندسی و تولید از مخازن نفت مطلع هستند که تولید از مخازن به مرور زمان، خواه یا ناخواه دچار کاهش می‌شود و مسئله‌ای طبیعی است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی اضافه کرد: همه تلاش‌ها بر این است که شدت افت فشار کم شود و در بازه زمانی طولانی تری از مخازن تولید کنیم و هچنین با توسعه میادین جدید، بتوانیم تولید گاز را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که مسئولیت تولید گاز بر عهده شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه و شرکت نفت مناطق مرکزی در بیش از ۱۵ استان کشور است، ادامه داد: اولویت شرکت ملی نفت تا سال‌ها توسعه میادین مشترک و تمرکز بر میدان گازی پارس جنوبی بود، اما اکنون با توجه به تکمیل این میدان، تمرکز روی فلات مرکزی و خشکی ایران قرار گرفته است.

حیدری همچنین گفت: طرح ضربتی توسعه ۱۵ میدان با بیش از ۳.۶ میلیارد دلار به همین علت به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شد و از سرمایه گذاران برای توسعه این میادین دعوت می‌کنیم که همکاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سوآپ گازی میان ترکمنستان و ارمنستان از مسیر ایران گفت: تغییرات در روابط بین المللی این کشورها در مسئله سوآپ گازی، تأثیری در برنامه ما برای افزایش تولید گاز نداشته و تمرکز ما بر توسعه میادین جدید در شمال شرق کشور است.

این مقام مسئول تأکید کرد: علاوه بر میدان خانگیران، برنامه توسعه میادین توس و چشمه شور هم مشخص است و می‌تواند به رفع کمبود گاز در شمال شرق کشور کمک کند؛ البته مسئله تأمین گاز شمال شرق کشور، بیشتر به بحث ناترازی کلان گاز مرتبط نمی‌شود و متصل نبودن زنجیره جنوب به شمال شرق کشور از عوامل مهمی است که بر تأمین گاز این مناطق اثر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: این متصل نبودن زنجیره باعث شد که تمرکز خود را بر توسعه میادین جدید در این منطقه قرار دهیم تا در انتهای خط به شبکه گازرسانی کمک کنیم که بهترین حالت از نظر مهندسی و تولید است.

این مقام مسئول درباره توسعه میادینی به جز خانگیران در شمال شرق کشور هم گفت: در طرح توسعه میدان توس برای چهار حلقه چاه برنامه ریزی کردیم که چاه اول به اتمام رسیده و عملیات حفاری چاه‌های بعدی نیز در حال انجام است. خط لوله‌ای به طول ۴۰ کیلومتر نیز از توس تا خانگیران منتقل می‌شود که عملیات اجرایی آن نیز در حال انجام است تا در زمستان آینده به بحث ناترازی گاز کمک کند.

وی درباره میدان چشمه شور نیز بیان کرد: عملیات اکتشافی میدان چشمه شور به اتمام رسیده و مشخص شده که ظرفیت خوبی برای افزایش تولید گاز از این میدان وجود دارد. در حال استقرار اولین دکل برای آغاز عملیات حفاری در این میدان هستیم.

حیدری در ادامه گفت: میدان خانگیران روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که با بهره برداری از دو حلقه چاه جدید، ظرفیت تولید از آن به ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته؛ همه این اتفاقات در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رخ داده است.

بر اساس قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف شده بود که با تشکیل حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور، به اکتشاف یا توسعه میادین جدید نفت و گاز بپردازد.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha