۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فصلی در ایام ماه رمضان و نوروز
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فصلی در ایام ماه رمضان و نوروز

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از توزیع کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های فصلی در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز خبر داد.

به گزارش بازار، احمد خانی نوذری در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز، گفت: کالاهای اساسی شامل سه دسته مصرف صنف، صنعت و خانوار است و آنچه که در ایام ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز با آن مواجه‌ایم، عمدتاً نیاز بازار، مصرف خانوار است.

وی با بیان این که تامین مصرف خانوار در وزارت جهاد کشاورزی از دو طریق توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برپایی فروشگاه‌های فصلی انجام می‌شود، بیان کرد: توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در چند مرحله از ابتدای اسفند ماه تدارک آن دیده شده و توسط مباشرین دولتی در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته است. در خصوص برپایی فروشگاه‌های فصلی نیز با ایامی همچون ماه مبارک رمضان با هماهنگی اتاق اصناف، کالا تامین و عرضه می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که میزان نیاز اعلام شده به وزارت جهاد کشاورزی شامل حدود ۳۰ هزار تن شکر، بیش از ۲۰ هزار تن برنج و روغن نیز به میزان نیاز، در اختیار استان‌ها قرار گرفته و در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های فصلی عرضه می‌شود.

وی به عرضه برخی کالاها و نهاده‌های اساسی از جمله شکر صنعتی از طریق سامانه بازارگاه اشاره کرد و افزود: در این سامانه‌ کالاها و نهاده‌های اساسی که ذی‌نفع نهایی آن مشخص است، عرضه می‌شود برای مثال واحدهای تولید دام، بخشی از نهاده‌های دامی برای واحدهای مرغداری ذرت و کنجاله را در بازارگاه عرضه می‌کنند و در این سامانه خریدار و فروشنده کد دارند و عرضه کاملاً شفاف انجام می‌شود.

توزیع سه مرحله‌ای شکر از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران در اسفند ماه
خانی نوذری با بیان این که از ابتدای بهمن ماه توزیع شکر برای صنایع کشور را وارد بازارگاه کردیم، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد شکر ما تولید داخل است و ۳۰ درصد شکر وارداتی است بنابراین نیاز بود که جریان واردات شفاف و ذی‌نفع نهایی مشخص باشد، ما عرضه شکر برای اصناف را در بازارگاه قرار دادیم ولی با توجه به این که در ایام ماه مبارک رمضان بخشی از مصارف تولید شیرینی، زولبیا و بامیه و مصارف این‌چنینی صنف است ما بخشی برش‌های استانی برای عرضه شکر غیربازارگاه برای اصناف هم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه سه مرحله توزیع شکر از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران داشتیم و آخرین مرحله نیز انجام شده و در اختیار اصناف قرار می‌گیرد.

این مقام مسوول قیمت بسته‌بندی اعلامی شکر از سوی سازمان حمایت را ۳۴ هزار تومان و در درب کارخانه ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مصرف خانوار عمدتاً بسته‌بندی‌های یک کیلویی و دو کیلویی است تمام تلاش ما این بوده که شکرهایی که مورد نیاز مصرف خانوار است به شکل بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود برای اصناف استانی هم به ‌شکل فله در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

واردات برنج نصف سال گذشته با افزایش تولید برنج داخلی
خانی نوذری در خصوص برنج نیز گفت: امسال تولید برنج داخلی افزایش یافت و به این دلیل حجم واردات برنج کشور دقیقاً نصف سال گذشته بوده به طوری که کمتر از یک میلیون تن واردات برنج امسال بود که جزو پایین‌ترین میزان واردات در یک دهه اخیر است در حالی‌ که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم.

وی با بیان این که اولویت ما عرضه برنج داخلی است، افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری مبتنی بر افزایش تولید برنج و به میزان کسری نیاز، واردات برنج بود. موجودی خوبی در استان‌های شمالی و استان‌های تولیدکننده برنج وجود دارد برنج خارجی فقط به قدر کفایت در جاهایی که سبد مصرفی‌شان عملا برنج خارجی است و یا نیاز بازار است، عرضه می‌شود.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha