۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱
۲۸۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم| قیمت تمام شده CNG بیش از ۱۵۰۰تومان
رییس انجمن CNG تهران در گفتگو با بازار:

۲۸۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم| قیمت تمام شده CNG بیش از ۱۵۰۰تومان

دادرس رییس انجمن صنفی CNG تهران و صنایع وابسته از طلب ۲۸۰۰ میلیارد تومان صنعت سی ان جی از دولت دوازدهم خبر داد و گفت: هزینه های ما ۱۵۰ درصد بیشتر شده اما کارمزدمان تنها ۶۰ درصد افزایش یافت.

بازار؛ گروه آب و انرژی:با وجود شرایط بحرانی و ناترازی شدید بنزین اما خبری از توسعه و حمایت از صنعت سی ان جی نیست. صنعتی که زیر ساخت های آن ایجاد شده بیشتر از هر زمانی با بی مهری مواجه شده و حدود نیمی از ظرفیت آن بلااستفاده باقی مانده است. در این میان نه تنها خبری از حمایت نیست بلکه معوقات فعالین این صنعت هم به موقع پرداخت نمی شود.

اردشیر دادرس رییس انجمن صنفی CNG تهران و صنایع وابسته در گفتگو با بازار با بیان اینکه ما حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان از دولت دوازدهم طلب داریم، گفت: این طلبی است که از سال ۹۴ تا حالا پرداخت نشده و همین مساله بسیاری از فعالین صنعت سی ان جی را با مشکل مواجه کرده است.

هزینه ها ۱۵۰ درصد بیشتر شد، درآمد ۶۰ درصد

او با بیان اینکه هزینه های ما در سال جاری چیزی حدود ۱۵۰ درصد بیشتر شده است، گفت: این رشد هزینه ها در حالی است که کارمزدهای ما تنها ۶۰ درصد افزایش یافت.

رییس انجمن صنفی CNG تهران و صنایع وابسته، با اشاره هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری گفت: بسیاری از قطعات و تجهیزات مصرفی در این صنعت واردات بوده و تحت تاثیر قیمت دلار به شدت افزایش یافته است.

او همچنین هزینه تمام شده هر مترمکعب سی ان جی را بیش از ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: مقدار دریافتی در جایگاه ها نصف این مقدار است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد خودروهای دوگانه سوز در کشورهایی است که قیمت سی ان جی در آن معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین است

رییس انجمن صنفی سی ان جی و صنایع وابسته تهران با بیان اینکه قیمت سی ان جی باید معادل۲۵ درصد متوسط قیمت بنزین در کشور تعیین شود، ادامه داد: مقدار مصرف سی ان جی ارتباط مستقیمی به نسبت آن به قیمت بنزین دارد. برای درک بهتر این مساله باید بدانید که بررسی های انجام شده نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد خودروهای دوگانه سوز در کشورهایی است که قیمت سی ان جی در آن معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین است.

او افزود: ما همچنین پیشنهاد دادیم که به جای پرداخت یارانه نقدی به ۴.۵ میلیون دارنده خودرو سی ان جی به آنها کارت خرید سوخت انرژی داده شود. در واقع با این کار به جای پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می توان یک کارت سوخت اعتباری گاز طبیعی به میزان ۲۰۰ مترمکعب داده شود که معادل مصرف ۲۰۰ لیتر بنزین در ماه صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

ارتقا کیفیت خودروهای گاز سو یکی دیگر از پنج محور اصلی بسته حمایتی صنعت سی ان جی در ایران بود که دادرس در مورد آن گفت: برای افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز می توان تسهیلات ویژه ای را برای ورود خودروهای گاز سوز با استانداردهای جهانی در نظر گرفت. ضمن اینکه متناسب با ظرفیت موجود در کشور باید نسبت به تولید و شماره گذاری خودروهای دوگانه سوز اقدام کرد.

این فعال صنعت سی ان جی اصلاح وضعیت جایگاه های CNG را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: کارمزدهای فعالین این صنعت از سال ۹۴ معوق مانده و خواسته ما این است که این معوقات طبق مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پرداخت شود.

او همچنین خواهان اصلاح نظام کارمزد به حق العمل کاری در جایگاه های سوخت گیری شد و افزود: دولت برای افزایش تعداد جایگاه های سوخت باید شرایط و تسهیلات مناسبی در نظر بگیرد تا شرایط دسترسی به جایگاه های سی ان جی در کشور مساعد شود.

معمولا در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه صاحبان خودروهای دوگانه سوز ۲ الی ۵ کیلومتر مسیر را باید طی کنند تا بتوانند به جایگاه های سی ان جی دست پیدا کنند. این در حالی است که این مساافت در کشور ما به طور متوسط ۱۳.۴ کیلومتر اعلام شده است

به گفته دادرس، معمولا در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه صاحبان خودروهای دوگانه سوز ۲ الی ۵ کیلومتر مسیر را باید طی کنند تا بتوانند به جایگاه های سی ان جی دست پیدا کنند. این در حالی است که این مساافت در کشور ما به طور متوسط ۱۳.۴ کیلومتر اعلام شده است.

رییس انجمن صنفی سی ان جی و صنایع وابسته تهران اهمیت ارتقای ایمنی CNG را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم کرد که سی ان جی به عنوان سوخت پاک سهمش از سبد انرژی کشور افزایش پیدا کند. در این راستا باید به دنبال جایگزینی حداکثری خودروهای عمومی و اتوبوس های گاز سوز با استانداردهای روز دنیا در سیستم حمل و نقل کشور باشیم.

توسعه CNG متوقف شد

او معتقد است که در طی دو دهه اخیر، با وجود آنکه سیاست اصلی توسعه صنعت CNG بود، سیاست های حمایتی از این صنعت صورت نپذیرفته، به صورت مستمر ادامه نیافته و منجر به ایجاد شرایط غیره اقتصادی برای فعالان این صنعت و وقفه در توسعه آن شده است.

باید متولی این صنعت در امور سیاست گذاری مشخص شود و مدیریت و نظارت در امور ایستگاهیف خودرویی و بازرسی را مرجع اصلی صنعتی CNG را شرکت ملی پخش بر عهده گیرد

او همچنین خواهان ایجاد یک متولی واحد برای صنعت سی ان جی در کشور شد و ادامه داد: باید متولی این صنعت در امور سیاست گذاری مشخص شود و مدیریت و نظارت در امور ایستگاهیف خودرویی و بازرسی را مرجع اصلی صنعتی CNG را شرکت ملی پخش بر عهده گیرد.

دادرس با بیان اینکه اگر اقدامی در جهت حمایت از این صنعت صورت نگیرد تا ۶ ماه آینده اغلب جایگاه‌های سی. ان. جی تعطیل خواهند شد، ادامه داد: می توانیم بدون هزینه و سرمایه گذاری مجدد و فقط با فراهم کردن شرایط سیاست گذاری در این بخش، مشکل ناترازی بنزین را به راحتی حل کنیم اما به نظر می رسد عده ای در کشور به دنبال رفع مشکل ناترازی بنزین نیستند و آدرس غلط به جامعه می دهند.

رییس انجمن صنفی سی ان جی و صنایع وابسته تهران ادامه داد: صنعتی که می تواند راهکار کوتاه مدت و اجرایی برای حل مسئله ناترازی بنزین باشد، اما با بی‌مهری از سوی مسئولان مواجه است و امروز همه فعالان صنعت CNG و به ویژه جایگاه داران در بدترین شرایط اقتصادی قرار گرفته‌اند که در صورت عدم اقدام عاجل برای رفع مشکلات، ظرفیت فعلی عرضه CNG را از دست خواهیم داد.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha