۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
مصرف بنزین صعودی شد، سی ان جی نزولی | دولت چقدر برای واردات سوخت هزینه می کند؟
ناترازی سوخت هر روز عمیق تر می شود

مصرف بنزین صعودی شد، سی ان جی نزولی | دولت چقدر برای واردات سوخت هزینه می کند؟

در شرایطی که رکورد مصرف بنزین در حال جابه جا شدن است، مصرف CNG دچار نوعی عقب گرد شده؛ فعالین این صنعت می گویند دولت حداقل ۱۰ درصد از هزینه ای که برای واردات بنزین می کند را صرف توسعه این صنعت کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصرف بنزین در شرایط نگران کننده ای قرار دارد و رکورد مصرف آن هر روز شکسته می شود. مسئولین پیش بینی می کنند که مصرف در ایام پیک نوروز رکورد ۱۵۰ میلیون لیتر را هم بشکند. البته با توجه به شکسته شدن رکورد ۱۳۳ میلیون لیتری بنزین در روزهای که هنوز مسافرت های پایانی سال شروع نشده، نشان می دهد که رکورد مصرف بنزین در ایام نوروز خیلی بیشتر از این حرف ها خواهد بود.

اما در حالی مصرف بنزین به طور فزاینده ای در حال افزایش است که تغییری در مصرف سی ان جی ایجاد نشده است. اردشیر دادرس رییس انجمن صنفی CNG تهران و صنایع وابسته می گوید که رییس انجمن صنفی CNG تهران و صنایع وابسته مصرف سی ان جی هم اکنون بین ۲۱ الی ۲۲ میلیون مترمکعب است که تغییری نسبت به گذشته نداشته است.

به گفته او، هم اکنون ظرفیت صنعت سی ان جی چیزی حدود ۴۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۵۰ الی ۵۵ درصد آن یعنی بین ۲۱ الی ۲۲ میلیون مترمکعب آن استفاده می شود.

نگاهی به مصرف بنزین در سال های گذشته

در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ کنترل مصرفی ایجاد شد که ناشی از مدیریت بهینه نبود بلکه به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضای سفر صورت گرفت. بلافاصله بعد از فروکش کردن کرونا جهش مصرف نیز اتفاق افتاد. در ۲ سال گذشته ۴۰ درصد به مصرف بنزین کشور اضافه شده است. قبل از کرونا ۸۰ میلیون لیتر در روز مصرف داشتیم. در دوران کرونا مصرف در این سطح تثبیت شده بود. البته در سال ۱۳۹۸ که دوباره سهمیه‌بندی سوخت اجرا شد و قیمت‌ها افزایش یافت، یک شوک کنترلی ایجاد شد و در ۲ سال بعد هم مصرف ثابت ماند. اما از سال ۱۴۰۰ مجدداً روند رشد ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که امروز متوسط مصرف روزانه بنزین به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

بر اساس آمار اعلامی روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود که با احتساب قیمت یک دلار برای هر لیتر می توان گفت که روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرف واردات بنزین می کنیم. این حجم از بنزین در شرایطی وارد کشور می شود که حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد ظرفیت صنعت سی ان جی کشور بلااستفاده باقی مانده است

ناترازی که هر روز عمیق تر می شود

ناترازی‌ بنزین هر روز عمیق‌تر می‌شود. بر اساس آمار اعلامی روزانه تنها ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود. حال آنکه متوسط مصرف بنزین ۱۲۰ میلیون لیتر بوده و رکورد مصرف از ۱۳۳ میلیون لیتر هم گذر کرده است. بالا رفتن مصرف بنزین چاره ای جز واردات برای دولت باقی نگذاشته است. بنزینی که واردات هر لیتر آن حدود ۶۰ هزار تومان تمام می شود را دولت لیتری ۳ هزار تومان می فروشد.

رییس انجمن صنفی سی ان جی تهران و صنایع وابسته که ثابت ماندن مصرف سی ان جی را نوعی درجا زدن و عقب گرد می داند، ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود که با احتساب قیمت یک دلار برای هر لیتر می توان گفت که روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرف واردات بنزین می کنیم. این حجم از بنزین در شرایطی وارد کشور می شود که حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد ظرفیت صنعت سی ان جی کشور بلااستفاده باقی مانده است.

در شرایط عادی ماهانه چیزی حدود ۴.۵ میلیارد دلار یا همان ۲۷۰ همت (با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی) صرف واردات بنزین می کند. درآمد دولت از این حجم واردات بنزین تنها ۳۰ میلیارد تومان است

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که در شرایط عادی ماهانه چیزی حدود ۴.۵ میلیارد دلار یا همان ۲۷۰ همت (با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی) صرف واردات بنزین می کند. درآمد دولت از این حجم واردات بنزین تنها ۳۰ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت در این حوزه با یک کسری وحشتناک به بزرگی ۲۶۹.۹۷ همت مواجه است.

فعالین صنعت سی ان جی می گویند دولت اگر ۱۰ درصد این رقم یعنی ۴۵۰ میلیون دلار صرف توسعه این صنعت بکند شرایط در مصرف و واردات بنزین خیلی بهتر از این حرف ها می شود و رقم ناترازی تا این اندازه بزرگ نمی شود.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha