۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
نگرانی جامعه کارگری از حقوق سال جدید | سقوط سبد معیشت از ناترازی دخل و خرج کارگران
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نگرانی جامعه کارگری از حقوق سال جدید | سقوط سبد معیشت از ناترازی دخل و خرج کارگران

گرگان- گرچه چانه زنی ها برای افزایش حقوق کارگران همچنان ادامه دارد اما آنگونه که پیداست سفره و سبد معیشت کارگران در سال جدید به دلیل ناترازی دخل و خرج، بیش از گذشته کوچک خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: روزهای پایانی سال تب و تاب جلسات افزایش حقوق کارگران بالا گرفته و نمایندگان کارگری که از نحوه و افزایش دستمزد سال گذشته ناراضی و آن را خلاف قانون و نظر جامعه کارگری می دانند و بر این باور هستند که باید حقوق کارگر متناسب با تورم افزایش یاید.

سال گذشته حقوق کارگران افزایش ۲۷ درصدی داشت در حالی که تورم در آن سال بیش از ۴۰ درصد بود و دولت به جامعه کارگری قول داد که برای سال آینده کنترل تورم را داشته باشد تا اینگونه لطمه ای نیز به جامعه کارگری وارد نشود.

اما متاسفانه بر خلاف وعده دولت، تورم باز هم از ۴۰ درصد گذشت و کارگران وضعیت معیشتی سختی را در ۱۴۰۲ تجربه کردند. در این میان هر چه اتحادیه های کارگری تلاش کردند تا اواسط سال بتوانند حقوق کارگران را اضافه کنند اما دولت با این مساله موافقت نکرد چرا که افزایش حقوق کارگر را عاملی بر افزایش تورم می دانست.

خبرگزاری بازار برای بررسی وضعیت کارگران در گلستان گفت و گوی با «غلامرضا طالبا» دبیر خانه کارگر گلستان داشته است.

* شرایط معیشتی کارگران در گلستان چگونه است؟

با تورم افسار گسیخته ای که الان در کشور داریم و با توجه به تحریم ها، بیشترین ضرر و صدمه به کارگران و بازنشستگان وارد می شود چرا که ۸۵ درصد کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر هستند.

در ماده ۴۱ قانون کار دو مولفه تاثیر زیادی بر افزایش حقوق کارگران دارد یک نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود و دوم سبد معیشت کارگران است.

ماده ۴۱ قانون کار پیش بینی کرده براساس استعلام رسمی بانک مرکزی شورای عالی کار هر سال حداقل یک بار براساس نرخ تورم حقوق کارگر افزایش پیدا کند.

امسال سبد معیشت کارگران حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان تعیین شده و براساس نرخ بهمن ماه مرکز آمار تورم ۴۷ درصد است.

* چرا سال گذشته افزایش حقوق کارگر متناسب با تورم نبود؟

متاسفانه سال گذشته دولت سیاست انقباضی داشت و به بهانه اینکه پول به جامعه تزریق نشود حقوق کارگر نسبت به تورمی که در سالی که گذشته بود کمتر تعیین شد؛ به همین دلیل فقط ۲۷ درصد برای حداقل بگیرها افزایش دستمزد را داشتیم.

هر سال حقوق کارگران با توجه به تورم سال گذشته برای یک سال آینده تعیین می شود که با توجه به افزایش تورم هر روز شرایط معیشتی کارگران سخت تر از گذشته می شود

هر سال حقوق کارگران با توجه به تورم سال گذشته برای یک سال آینده تعیین می شود که با توجه به افزایش تورم هر روز شرایط معیشتی کارگران سخت تر از گذشته می شود.

این مساله باعث می شود که جامعه حداقل بگیر و بازنشستگان در جامعه ما فشار زیادی را تحمل کنند.

نگرانی جامعه کارگری از حقوق سال جدید | سقوط سبد معیشت از ناترازی دخل و خرج کارگران

* انتظار شما از دولت چیست؟

ما از وزارت کار به عنوان ناظر بر قوانین بین کارگر و کارفرما، انتظار داریم که با بی طرفی در این مساله نقش ایفا کند تا کارگران و کارفرمایان با چانه زنی های که انجام می دهند به رقم مورد نظر برسند و نماینده دولت با در نظر گرفتن میانگین نرخ تورم تصمیمی بگیرد که به کارگر و کارفرما احجاف نشود.

واقعا کارگران در هر اتفاقی که در جامعه بیفتد صف اول خسارت دیدگان هستند در هشت سال دفاع مقدس کارگران در جنگ اقتصادی دو شیفت کار کردند و هیچ گاه بهانه دست معاند و دشمن ندادند.

انتظار این است با توجه به ترکیب شورای عالی کار بتواند براساس نرخ تورم افزایش حقوق داشته باشیم، هرچند عقب افتادگی سال های گذشته را هم داریم.

* دلایل شکاف دستمزد کارگران با نرخ تورم جامعه چیست؟

در هشت سال دفاع مقدس ریالی حقوق کارگر اضافه نشد و در سال های قبل نیز اگر حقوق کارگر اضافه شد هشت تا ۱۵ درصد از نرخ تورم کمتر بوده است.

سال گذشته تورم ۴۷ درصد اما افزایش حقوق ۲۷ درصد بود و در کل در این چند سال یک فاصله و شکاف بسیاری بین حداقل دستمزد و هزینه سبد خانوار وجود دارد

سال گذشته تورم ۴۷ درصد اما افزایش حقوق ۲۷ درصد بود و در کل در این چند سال یک فاصله و شکاف بسیاری بین حداقل دستمزد و هزینه سبد خانوار وجود دارد.

حقوق مصوبه سال آینده را براساس تورم اسفند ۱۴۰۲ برنامه ریزی می کنند در حالی که تورم در فروردین ماه سال آینده نسبت به اسفند ماه ۱۴۰۲ متفاوت خواهد بود و این هم ناحقی دیگری در حق کارگر است و انتظار ما از شورای عالی کار این است فاصله ایجاد شده را به حداقل برسانند.

* یکی از گلایه های کارفرمایان، کارگران غیر متخصص است. برای آموزش های کارگران و ارتقاء توان فنی آن ها چه تدابیری لحاظ کرده اید؟

آموزش ها به دو صورت مجازی و حضوری ارائه می شود که ۳۵۰ رشته آنلاین است؛ آموزش های حضوری در زمینه های خیاطی، گلدوزی، شیرینی پزی و دیگر موارد است.

برای آموزش های بلند مدت نیز دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر را داریم که بزرگترین دانشگاه علمی کاربری شمال کشور است و خانواده های کارگران می توانند با تخفیف ویژه از آن بهره مند شوند.

برای ورود افراد آموزش دیده به بازار کار در همان دانشگاه موسسات کاریابی داریم تا افراد بعد از پایان تحصیلات جذب و به بازار کار معرفی می شوند.

در بحث حقوقی نیز-خدمات رایگان برای اعضا در نظر گرفته شده و وکیل های مجرب و پایه یک قرار داد داریم که در خانه کارگر مشاوره رایگان به اعضا می دهند و در محاکم قضایی نیز اگر کارگران مشکل داشته باشند با ۵۰ درصد تخفیف می توانید از وکیل استفاده کنند.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha