۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
کاهش مشتریان قالیشویی ها| «خانه تکانی» عید هم گران تمام شد
بازار گزارش می دهد؛ 

کاهش مشتریان قالیشویی ها| «خانه تکانی» عید هم گران تمام شد

گرگان- در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت شوینده ها و هزینه کارگری، نرخ قالیشویی ها هم به صورت صعودی رشد داشته که سبب شده پرداخت هزینه این خدمات هم از توان مردم خارج شود.

بازار؛ گروه استان ها: خانه تکانی در آستانه نوروز یکی از سنت های ایرانیان است که با گذشت نسل ها همچنان همه خانواده ها در روزهای پایانی اسفند ماه درگیر آن هستند. شستشوی وسایلی از جمله پتو، فرش و پرده بخش مهم این سنت است.

در گذشته خانواده ها فرش های خود را در حیاط خانه ها می شستند اما امروزه با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و همچنین کمبود آب این کار نه امکانپذیر است و نه صحیح؛ لذا عموما این قسمت مهم خانه تکانی به شرکت های قالیشویی سپرده می شود، هرچند بسیاری هنوز شستشوی فرش هایشان را به همان روش قدیمی ترجیح می دهند.

در ایام پایانی سال خانواده ها متحمل هزینه های مختلف برای خرید پوشاک، نونوار کردن خانه، خرید خوراکی های عید، میوه و شیرینی می شوند؛ با تورم کالا اکنون هزینه قالیشویی هم بر این هزینه ها افزون شده تاجایی که در سال های اخیر با توجه به افزایش نرخ مواد شوینده و هزینه کارگری، پرداخت این هزینه برای خانواده ها دشوار شده است.

این امر سبب شده تا حجم قابل توجهی از مشتریان نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند و قالیشویی‌ها رونق سال های گذشته را نداشته باشند. شست و شوی فرش هزینه‌های جانبی دارد که از جمله آنها می توان به هزینه سرویس رفت و آمد، هزینه کاور پلاستیکی و بسته بندی اشاره کرد.

یکی از شهروندان گرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اواسط اسفند به یکی از قالیشویی های گرگان تماس گرفتم که نرخ ۳۰۰ هزار تومان را برای شستشوی یک قالی ۱۲ متری به من اعلام کرد. زمانی که پرسنل قالیشویی به درب منزل آمدند اعلام کردند که باید کرایه ۹۰ هزار تومانی و حدود ۲۰ هزار تومان هم برای اجرت حمل بپردازم.

برای شستشوی یک قالی ۱۲ متری باید حدود ۴۱۰ هزار تومان می پرداختم و اگر قرار بود فرش های بیشتری برای شستشو تحویل قالیشویی بدهم عملا هزینه ای را باید متقبل می شدم که در توان من نبود

رضا رسولی ادامه داد: با توجه به اینکه من تصور می کردم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به همراه کرایه محاسبه شده است و به دلیل نحوه نرخ دهی این شرکت و اینکه این مبالغ تلفنی به من اعلام نشده بود، از تحویل فرش خود به این قالیشویی امتناع کردم. برای شستشوی یک قالی ۱۲ متری باید حدود ۴۱۰ هزار تومان می پرداختم و اگر قرار بود فرش های بیشتری برای شستشو تحویل قالیشویی بدهم عملا هزینه ای را باید متقبل می شدم که در توان من نبود.

وی افزود: به ناچار صرفا یک فرش خود را به شرکت قالیشویی دیگری با مجموع هزینه ۳۷۰ هزار تومان برای شستشو تحویل دادم.

کاهش مشتریان قالیشویی ها| هزینه «خانه تکانی» خارج از توان مردم است

تاثیر افزایش قیمت مواد شوینده بر نرخ قالیشویی ها

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت و حِرَف مشابه استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه قیمت همه اجناس رشد صعودی دارد و نمی توان گفت چرا نرخ قالیشویی ها افزایش یافته است، اظهار کرد: مواد شوینده نرخ فزاینده ای داشته که بر روی نرخ قالیشویی ها اثر گذار است.

توان مالی مردم کاهش یافته و باید این موضوع را مورد توجه قرار داد زیرا درآمد مردم آنقدر کم است که نمی توانند هزینه خدمات مورد نیاز و ضروری خود را بپردازند

یوسف گوکلانی با بیان اینکه هر سال توسط چند نهاد و انجمن نرخ گذاری انجام می شود، گفت: توان مالی مردم کاهش یافته و باید این موضوع را مورد توجه قرار داد زیرا درآمد مردم آنقدر کم است که نمی توانند هزینه خدمات مورد نیاز و ضروری خود را بپردازند. البته نرخ نامه در تمام قالیشویی ها نصب شده و همچنین نرخ حمل و نقل و تعداد طبقاتی که باید کارگر بالا برود هم مشخص است.

وی با بیان اینکه اصناف هیچ نقشی در افزایش قیمت ها ندارند، افزود: قیمت اجناس بالا رفته و هزینه خدمات هم به ناچار افزایش می یابد؛ تمام کسبه در تمام اصناف در حال تعطیلی هستند و گاه به ناچار کسب و کار خود را کنار می گذارند و به مشاغل دیگر و کارگری روی می آورند.

آغاز نظارت بر مراکز خدماتی و بازار شب عید از ۱۵ اسفند

سرپرست تعزیرات حکومتی گلستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه طرح ویژه نظارتی تا ۲۱ فروردین در گلستان اجرا می شود، اظهار کرد: تیم بازرسی مشترک تعزیرات با همکاری اتاق اصناف، مرکز بهداشت، جهاد کشاورزی و پلیس امنیت اقتصادی استان از ۱۵ اسفند ماه سال جاری نظارت بر بازار شب عید را آغاز کرده است.

رضا قشلاقی افزود: از ۱۵ اسفند ماه طرح ویژه نظارتی عید و ماه مبارک رمضان آغاز و تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نحوه ارائه کالا و خدمات در خصوص مایحتاج و کالا های اساسی مورد نظارت قرار دارد، بیان کرد: میادین تره بار، فروشگاه های خشکبار، قالیشویی ها، آرایشگاه ها، رستوران ها و امکان تفریحی و تفرجی جامعه هدف این طرح نظارتی هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در این ایام شهروندان با مراجعه حضوری و هم تماس با سامانه ۱۳۵ می توانند شکایات خود را گزارش دهند تا در اسرع وقت توسط این سازمان رسیدگی انجام شود.

به گزارش بازار، قطعا افزایش هزینه ها در بخش خدمات نشئت گرفته از رشد قیمت مواد اولیه و غیره است، چنانچه درآمد مردم به حد قابل قبولی برسد توان پرداخت آنها در دریافت خدمات و خرید کالاهای مورد نیاز نیز افزایش می یابد. مسئولان به جای تمرکز روی قیمت ها باید توان خود را روی تولید و افزایش درآمد مردم بگذارند.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha