۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
دولت بزرگترین چالش صنعت در سال ۱۴۰۲بود؛ برای تامین کسری بودجه چشم به سرمایه فولادی ها دارند
عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگو با بازار:

دولت بزرگترین چالش صنعت در سال ۱۴۰۲بود؛ برای تامین کسری بودجه چشم به سرمایه فولادی ها دارند

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه دولت چالش بزرگ صنعت است گفت: دولت با شاخص قرار دادن فولاد مبارکه تصور میکند کل صنعت آنچنان سود میکند و برای تامین بودجه به روشهای مختلف برای بردن سرمایه فولاد دست می زند.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع مختلف در فرایند تولید و عرضه محصولات خود غالبا ا یکسری موانع و چالش ها مواجه هستند که بر روان بودن شرایط تولید و بازار آنها اثرگذار است. صنعت فولاد کشو نیز از جمله صنایعی است که افت و خیزهای بسیاری دارد. این در حالی است که کالاهای تولیدی این صنعت ماده اولیه برخی صنایع پایین دستی محسوب می شود و لذا هر گونه تغییر و تحولی در این صنعت به طور غیر مستقیم بر دیگر صنایع هرچند جزئی اثیر می گذارد. با این وجود به نظر می رسد بحث بحران انرژی از عمده ترین مسائل پیش روی فعالان این بخش باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: در سال ۱۴۰۲ بزرگترین چالش صنعت فولاد کشور بی برنامگی، خصومت و دشمنی و همچنین طمع انگاری از سوی دیگر سه نگاه وحشتناک دولت نسبت به صنعت بوده است

احمد دنیانور عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص عمده چالش های صمعت فولاد کشور در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۲ بزرگترین چالش صنعت فولاد کشور بی برنامگی، خصومت و دشمنی و همچنین طمع انگاری از سوی دیگر سه نگاه وحشتناک دولت نسبت به صنعت بوده است. متاسفانه دولت با ناآگاهی نسبت به مسائل صنعت و تولید و با یک رفتار پوپولیستی یک هجمه کاملا سازماندهی شده بر علیه صنعت فولاد به راه انداختند.

افزایش ۸ تا ۱۱ برابری هزینه حامل های انرژی ظرف یک سال

این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: متاسفانه از سال ۱۴۰۱ تا الان کلیه هزینه های مرتبط با حامل های انرژی شامل هزینه برق، آب و گاز را به طور میانگین بین ۸ تا ۱۱ برابر افزایش دادند که با هیچ عقل سلیمی انطباق ندارد.

دنیانور خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که دولت با شاخص قرار دادن یک واحد تولیدی (فولاد مبارکه) بر این باور است که کل صنعت فولاد در قسمت های مختلف چرخه دارای سودی آنچنان هستند و لذا برای تامین بودجه خود به روش های مختلفی برای بردن سرمایه فولاد کشور دست زدند.

با وضع عوارض صادرات بالغ بر ۲۰ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: ضمن اینکه دولت در آخرین اقدامات خود در شش ماهه دوم با وضع عوارض صادرات که یک خیانت بزرگ اقتصادی است و فقط در دنیا به جز ما دو کشور سودان و زیمباوه هستند که عوارض صادراتی دارند، با وضع عوارض صادراتی صادرات فولاد را تحت خطر قرار دادند و به شدت کاهش دادند.

این فعال صنعت فولاد همچنین در پاسخ به این سوال که وضع عوارض صادراتی چند درصد کاهش صادرات را در پی داشته است گفت: هنوز سال تمام نشده و آمار اعلام نشده اما تا جایی که ما در انجمن فولاد بر اساس آمارهای موجود فعلی می دانیم بالغ بر ۲۰ درصد کاهش صادرات داشته ایم.

گفتنی است چندی پیش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اعلام کرد در ۱۱ماهه سال جاری صادرات فولاد ایران رشدی ۵.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است. به طوری که بر اساس داده های آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ۱۱ ماهه سال جاری تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۲۹ میلیون و ۳۳۴ هزار تن رسید. همچنین در این گزارش آمده است: در بخش فولاد میانی، ۱۸ میلیون و ۴۵۲ هزار تن سهم تولید بیلت و بلوم و ۱۰ میلیون و ۸۸۲ هزار تن سهم تولید اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم افزایش ۹.۲ درصدی داشته و تولید اسلب هم ۰.۷ درصد افزایش داشته است. در گزارش آماری انجمن فولاد، رشد تولید مقاطع تخت فولادی منفی ۰.۱ درصد و رشد تولید مقاطع طویل هم فولادی منفی ۱.۹ درصد اعلام شده است.

این گزارش همچنین حاکی از این است که در مدت نامبرده، تولید مقاطع تخت ۸ میلیون و ۳۲۷ هزار تن بوده که ۷ میلیون و ۸۹۸ هزار تن سهم ورق گرم، ۲ میلیون ۱۶۶ هزار تن هزار تن سهم ورق سرد و ۱ میلیون ۵۳۹ هزار تن سهم ورق پوشش دار بوده است. تولید ورق گرم کاهش ۱.۸ درصدی، تولید ورق سرد کاهش ۱.۹ درصدی و تولید ورق پوشش دار افزایش ۸.۸ درصدی داشته است.

واحدهای پیشین در توسعه و رشد تولید و صادرات همه عقب هستند

با این وجود این عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد کاهش صادرات امسال رقم خورده است در خصوص این اختلاف آمارهای می گوید: در اینجا یکی بحث رشد تولید است و یکی رشد صادرات است و این دو ابزاری برای دولت است که به اصطلاح آدرس غلط دهد و از آن سو استفاده می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران : الان حدود ۲۰ روز است کارخانه های فولادهای خوزستان، صبا، کاوه، هرمزگان همه به دلیل بی برق تعطیل هستند، لذا وقتی می گوییم تولید افزایش یافته به این معنا است که واحدهای جدید آمده به خط تولید اضافه شده است

دنیانور افزود: مساله مهم اینجا است که ما در طول سال یک تعداد واحدهای تولیدی را داریم که وارد تولید می شوند یعنی پروژه در حال اجرا است به بهره برداری می رسد این موجب می شود افزایش تولید داشته باشیم. ضمن اینکه این واحد که ایجاد شده از قبل یک برنامه صادراتی داشته است بنابراین ما فکر می کنیم افزایش صادرات داشته ایم در حالی که واحدهای پیشین در توسعه و رشد تولید و صادرات همه عقب هستند. به نحوی الان حدود ۲۰ روز است کارخانه های فولادهای خوزستان، صبا، کاوه، هرمزگان همه به دلیل بی برق تعطیل هستند. لذا وقتی می گوییم تولید افزایش یافته به این معنا است که واحدهای جدید آمده به خط تولید اضافه شده است.

کد خبر: ۲۷۸٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha