۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
روند افزایشی مهاجرت جامعه پزشکی و داروسازی؛ دستمزد های پایین چشم اندازی برای آینده نمی گذارد
بازار گزارش می دهد

روند افزایشی مهاجرت جامعه پزشکی و داروسازی؛ دستمزد های پایین چشم اندازی برای آینده نمی گذارد

روند مهاجرت پزشکان، داروسازان، پرستاران و سایر بخش های مرتبط با درمان افزایش شده است و این نگرانی را به وجود آورده که مبادا در آینده روند درمان دچار اختلال و حتی کاهش کیفیت شود؟

بازار؛ گروه صنعت: روند مهاجرت پزشکان، داروسازان و پرستاران افزایشی شده است؛ به طوری که نه تنها فقط پزشکان تازه فارغ التحصیل شده به دنبال فراهم کردن شرایط مهاجرت هستند بلکه حتی برخی از آن هایی که سال هاست از فعالیت شان در کشور می گذرد نیز در این راه قدم می گذارند.

در این باره فرهاد شهبازی متخصص ارتوپدی به بازار گفت: مسئولان با این تعرفه ای که سالانه برای درمان مشخص می کنند نه نمی توان هزینه های اجاره مطب و خانه را پرداخت و نه امیدی به پیشرفت و توسعه است.

یک پزشک متخصص چشم پزشکی که نخواست نامی از او منتشر شود نیز به بازار گفت: دوره ای که من و هم دوره ای هایم که پا به عرضه پزشکی گذاشتیم شرایط بهتر بود و می شد مطب و تجهیزات مورد نیاز برای آن را تهیه کرد اما اکنون یک تازه فارغ التحصیل چشم پزشکی نه نقدینگی کافی برای اجاره مطب را دارد و نه اینکه می تواند تجهیزات مورد نیاز را خریداری کند.

وی ادامه داد: با چنین وضعیتی به هیچ محصلی توصیه نمی کنم چشم پزشکی را انتخاب کنند، درباره تخصص های دیگر پزشکی اطلاعی ندارم اما فارغ التحصیلان چشم پزشکی ناامید از فعالیت در داخل با این هزینه ها، به دنبال مهاجرت هستند تا شاید بتوانند در جای دیگری رویای خود را دنبال کنند.

مهدی پیرصالحی عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای انسانی نیز پیش تر به بازار گفته بود که موج مهاجرت در بین داروسازان آغاز شده است و بعضی نیز به صورت گروهی درباره این موضوع تصمیم می گیرند.

روند افزایشی مهاجرت جامعه پزشکی و داروسازی؛ دستمزد های پایین چشم اندازی برای آینده نمی گذارد

افزایش آمار مهاجرت پزشکان

هرچند مسئولان سازمان های مختلفی اعم از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و غیره آمار دقیقی از مهاجرت فعالان عرصه سلامت کشور ارائه نمی دهند اما بر اساس آنچه که گفته می شود سالانه حدود ۲ تا ۳ هزار پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.

در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده اند که این رقم نسبت به سال ۹۷ در حدود ۸ برابر افزایش یافته است

همچنین این آمارها درباره مهاجرت پزشکان نیز افزایشی است؛ به طوری که بر اساس اطلاعات منتشره از سوی گواهی گوداستندینگ در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده اند که این رقم نسبت به سال ۹۷ در حدود ۸ برابر افزایش یافته است.

همچنین منصور جعفری نمین رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور نیز به تازگی اعلام کرده است که در سال قبل بیش از ۸۰۰ ماما از کشور مهاجرت کرده اند که او دلیل اصلی این اتفاقات را در مسائل اقتصادی می بیند.

رضا لاری ‌پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور نیز گفت: هرچند دلیل اصلی مهاجرت پزشکان اقتصادی است اما مسائل دیگری همچون عدم امکان به کارگیری بسیاری از فارغ‌ التحصیلان حرفه پزشکی در مکان مناسب نیز بر انگیزه آن ها برای مهاجرت می افزاید.

ضرورت تایید افزایش تعرفه ۴۶ درصدی درمان

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز با اشاره به نقش مسائل اقتصادی و معیشتی در افزایش تمایل جامعه پزشکی کشور به مهاجرت به بازار گفت: اگر تعرفه ۴۶ درصدی درمان که از سوی سازمان نظام پزشکی پیشنهاد داده شده است شاید قدری جلوی مهاجرت جامعه پزشکی کشور را بگیرد.

فاضل: جامعه دستیاری به جز مشکلات روزمره شان همچون معیشت، رفاه و غیره که زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده، چشم انداز روشنی برای آینده شان ندارند

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در جامعه دستیاری شاهد هستیم که به جز مشکلات روزمره شان همچون معیشت، رفاه و غیره که زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده، چشم انداز روشنی برای آینده شان ندارند. چشم انداز روشن؛ یعنی بعد از فراغت از تحصیل جغرافیایی که خدمت می کنند، تعرفه ای که با آن روش درمان و زندگی و استقرار پیدا کنند را ندارند.

فاضل تاکید کرد: در کنار مسائل فوق، نگاهی که متاسفانه جامعه به تبع تبلیغات سوئی که علیه این ذخیره های علمی مملکت شده و رفتارهایی نابهنجاری که با آن ها وجود دارد باعث شده آن ها به سمت مهاجرت حرکت کنند.

کاهش ذخیره ژنی با افزایش مهاجرت فارغ التحصیلان

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه روند مهاجرت جامعه پزشکی و حتی داروسازی نگران کننده است گفت: اگر مهاجرت همچنان که هست و روز به روز هم افزایش می یابد و بیشتر می شود ادامه یابد و چاره ای برای آن اندیشیده نشود خیلی زود مملکت ذخیره ژنی خود را از دست می دهد. این درحالی است که سلامت در کشور ایران جزو نقاط قوت است.

هر ساله نیز نزدیک به ۹ هزار دانشجوی پزشکی جدید وارد دانشگاه های کشور می شوند که به گفته برخی از کارشناسان شمار قابل توجهی از این تعداد با شیب ملایمی در مسیر مهاجرت و خروج از کشور قرار می گیرند

فاضل در پاسخ به این سوال که چقدر با بحران کمبود پزشک در کشور فاصله داریم؟ افزود: به لحاظ عدد و آماری نمی توانیم اطلاعات دقیقی ارائه دهیم اما امیدواریم که حاکمیت و دولت این هشدارهایی که ما و حتی کارشناسان خودش می دهند را مورد توجه قرار دهد و جدی بگیرد. به هرحال می خواهیم دولت مداری کنیم و بر اقشار متنوع و مختلف مردم حکومت کنیم و نباید بذاریم بخشی از این ها دور از دسترس شوند.

گفتنی است حدود ۱۵ هزار رزیدنت مشغول به خدمت در کشور داریم و هر ساله نیز نزدیک به ۹ هزار دانشجوی پزشکی جدید وارد دانشگاه های کشور می شوند که به گفته برخی از کارشناسان شمار قابل توجهی از این تعداد با شیب ملایمی در مسیر مهاجرت و خروج از کشور قرار می گیرند. بنابراین شاید زمان آن رسیده که نه تنها صدای آن ها شنیده شود بلکه مسئولان با تدابیری نسبت به کاهش هزینه های زندگی و ایجاد فرصت برای شکوفایی آن ها حداقل برای زمان محدودی اقدام کند.

کد خبر: ۲۷۸٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha