۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
ظرفیت بالای ایران در تامین نیاز بازار ارمنستان؛ ایروان شاه کلید نفوذ ایران در قفقاز
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت بالای ایران در تامین نیاز بازار ارمنستان؛ ایروان شاه کلید نفوذ ایران در قفقاز

استقرار ارمنستان در منطقه استراتژیک قفقاز، بازار قابل دسترسی و سهل الوصول آن برای شرکت های ایرانی و روابط راهبردی تهران و ایروان امتیازات اقتصادی بزرگی برای ایران است که نباید به سادگی از آن چشم پوشید

بازار؛ گروه بین الملل: ایران و ارمنستان طی سه دهه اخیر و از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق روابط آرام و بی تنشی را سپری کرده اند و همواره نگاهی رو به جلو در ابعاد سیاسی و اقتصادی مناسبات دوجانبه با یکدیگر داشته اند که نمونه های اخیر آن عزم دو کشور برای توسعه روابط تجاری تا ۳ میلیارد دلار، افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز و اقداماتی از این دست است.

منطقه قفقاز به دلیل موقعیت استراتژیک خاص همواره مورد توجه ایران بوده‌ است، به‌همین‌ دلیل پس از فروپاشی شوروی، ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌ های منطقه، سیاست خارجی فعالی را نسبت به قفقاز و همکاری با همسایگان شمالی در پیش‌ گرفته است. مجاورت جغرافیایی و مرزی ارمنستان با ایران، روابط سیاسی بسیار نزدیک و باثبات در سه دهه گذشته بین دو کشور، حضور گسترده ارامنه در داخل ایران پس از جنگ نخست قره باغ، عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز قراردادهای تجاری ایروان با اتحادیه اروپا که امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی به طرف‌ های ثالث اوراسیا و اروپا را فراهم می‌ کند، وجود منطقه آزاد تجاری ارس در مجاورت منطقه آزاد مغری ارمنستان و پایانه مرزی و گمرکی نوردوز در استان آذربایجان‌ شرقی از جمله ظرفیت‌ ها و مزیت‌ های شایان‌ توجه ارمنستان از ابعاد اقتصادی و تجاری برای ایران به ‌شمار می‌ رود.

ساخت پل رود ارس برای ارتباط زمینی میان دو کشور، افتتاح خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان در سال ۲۰۰۸، ساخت نیروگاه حرارتی در منطقه پوکشین در سال‌۲۰۰۵، ساخت جاده مغری-داراوان (در مرز ازمنستان با ایران) در سال‌۲۰۰۷ از پروژه های اجرا شده میان دو کشور بوده است.

در راستای توسعه همکاری های عمرانی میان دو کشور چندی پیش قرارداد بازسازی جاده آگاراک- واردانی دزور (حدود ۲۱ کیلومتر) با هدف توسعه کریدر شمال-جنوب چندی میان دو کشور در ایروان به امضا رسید. ساخت این جاده اهمیت بین‌المللی ارمنستان را افزایش می‌دهد و مسیری جدید و قابل اعتماد برای ایران به سمت اروپا و کشورهای اوراسیا ایجاد می‌کند.

بی‌تردید افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز بر توسعه گردشکری از توریست سلامت نیز کمک شایانی خواهد کرد. کنسولگری ارمنستان می‌تواند برای گردشگران ایرانی و ارمنی، و در ارائه اطلاعات و سایر خدمات کنسولی خدمات لازم را ارائه کند.

سالانه بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی تعطیلات خود را در ارمنستان می‌گذرانند، در حالی که ایران به ویژه تبریز با توجه به وجود میراث تاریخی و غنی ارمنی-ایرانی می‌تواند یکی از مقاصد مورد علاقه‌ی گردشگران ارمنی باشد. این امر به انگیزه‌ی جدیدی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری بین دو کشور تبدیل خواهد شد

سالانه بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی تعطیلات خود را در ارمنستان می‌گذرانند، در حالی که ایران به ویژه تبریز با توجه به وجود میراث تاریخی و غنی ارمنی-ایرانی می‌تواند یکی از مقاصد مورد علاقه‌ی گردشگران ارمنی باشد. این امر به انگیزه‌ جدیدی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری بین دو کشور تبدیل خواهد شد. با توجه به رشد علم پزشکی در ایران و وجود مراکز مهم درمانی در تبریز، نقش کنسولگری ارمنستان در تبریز و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کاپان در جذب توریست سلامت چشم گیر خواهد بود. افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز در پاسخ به راه اندازی کنسولگری ایران در قاپان ارمنستان در مهرماه سال گذشته صورت گرفته است.

وضعیت مناسبات اقتصادی تهران و ایروان

متوسط رشد سالانه ارزش صادرات ایران به ارمنستان و واردات از کشور مزبور طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ‌برابر با ۱۸‌درصد و منفی ۱۱/ ۶درصد بوده‌است.

بررسی آمار تجارت فی‌ مابین ایران و ارمنستان طی دو سال‌ اخیر نشان می‌ دهد که صادرات ایران به این کشور از سرعت رشد به‌مراتب بالاتری در مقایسه با واردات ایران از ارمنستان برخوردار بوده به‌ نحوی‌که افزایش مازاد تراز تجاری را نیز به‌دنبال داشته است. تراز تجاری ایران با ارمنستان به لحاظ ارزشی طی ۶ سال‌مورد بررسی همواره به نفع ایران و با مازاد مواجه بوده و در سال‌۱۴۰۱ نیز به حدود ۱/ ۴۵۰‌میلیون دلار رسیده‌ است. طی سال‌۱۴۰۱ ، مقدار وزنی صادرات بدون‌ نفت‌ خام ایران به ارمنستان نسبت به سال‌ پیش از آن ۴/ ۳۹درصد افزایش و واردات ایران از ارمنستان نسبت به سال‌ قبل از حیث وزن تقریبا ثابت بوده‌ است. متوسط رشد سالانه میزان صادرات و واردات کالایی ایران با ارمنستان طی سال‌ های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ‌برابر با ۳/ ۱۳‌درصد و منفی ۱۳/ ۲درصد بوده‌ است. تراز تجاری ایران با ارمنستان به لحاظ وزنی طی ۶ سال‌منتهی به ۱۴۰۱ همواره به نفع ایران و با مازاد مواجه بوده و در سال‌۱۴۰۱ نیز به حدود ۵/ ۱‌میلیون‌ تن رسیده‌است.

باتوجه به آمار و ارقام صادرات کالا به ارمنستان به‌طور میانگین به لحاظ وزنی۲/ ۱۳‌درصد افزایش داشته؛ این در حالی است که از حیث ارزش به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۸‌درصد رشد داشته است، این امر گویای آن است که توام با افزایش میزان صادرات متوسط قیمت صادراتی نیز افزایش یافته‌است، در مقابل واردات ایران از ارمنستان طی این بازه به‌طور میانگین به لحاظ ارزشی ۶/ ۱۱درصد و به لحاظ وزنی ۲/ ۱۳درصد افت داشته است. با وجود زیادبودن تعداد تعرفه صادراتی ایران به ارمنستان، تمرکز کالاهای صادراتی نیز بالاست و ۳۰ تعرفه ۶۵‌درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل داده‌اند.

میانگین قیمت کالاهای وارداتی از ارمنستان ۶‌برابر میانگین قیمت کالاهای صادراتی ایران به این کشور است که به‌معنای ارزش‌افزوده بالاتر محصولات وارداتی از ارمنستان در مقایسه با کالاهای صادراتی ایران (عمدتا مواد خام و واسطه‌ای) به این کشور است. سهم ۲۹‌درصدی محصولات نفتی در کل صادرات ایران به ارمنستان نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۱ مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به این کش.ر همسایه خامه شیر، خوراک آبزیان و ورق فولادی بوده‌ است و بدیهی است با افزایش بیشتر تنوع اقلام صادراتی همراه با بهبود ترکیب کالاهای صادراتی به سمت اقلامی با ارزش‌افزوده بالاتر، در افزایش درآمدهای ارزی ایران اثرگذار خواهد بود.

لزوم بکارگیری تمهیدات اقتصادی برای جلوگیری از فرصت سوزی در ارمنستان

قدیمی‌ترین کشور مسیحی جهان که هنوز زخم نسل‌کشی توسط دولت عثمانی را فراموش نکرده، اقتصاد شکننده‌ای دارد. حجم تجارت خارجی این کشور سه میلیارد دلار است که عمده آن به دلیل حضور شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری آن‌ هاست. ایران اکنون در میان کشورهای صادر کننده به ارمنستان رتبه سوم را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد.

در دوران جنگ اول قره‌باغ فرصتی طلایی پیش روی بازرگانان ایرانی قرار گرفت. دولت ارمنستان به دلیل حمایت برخی از کشورهای منطقه از آذربایجان از جمله ترکیه تصمیم به قطع رابطه اقتصادی با آنها گرفت قطع کند و بر همین اساس درخواست ۲۵۰۰ قلم کالا را به ایران داد که امکان تولید داخلی آن ها در ایران فراهم نبود و لازم بود از طریق سایر کشورها برای ارمنستان تامین شود. اما ایران نتوانست این کالاها را در داخل تهیه کند یا از فرصت صادرات مجدد به ارمنستان نیز بهره مند شود.

با توجه به اینکه ایران در کنار گرجستان، یکی از دو همسایه ارمنستان است که با این کشور قفقاز جنوبی، روابط سیاسی نرمالی را تجربه می‌کند و با توجه به پتانسیل‌های بسیار بالای صادراتی ایران در مقایسه با گرجستان، بازار ارمنستان می‌تواند مقصد مناسبی جهت عرضه کالاهای ایرانی تلقی گردد

با توجه به اینکه ایران در کنار گرجستان، یکی از دو همسایه ارمنستان است که با این کشور قفقاز جنوبی، روابط سیاسی نرمالی را تجربه می‌کند و با توجه به پتانسیل‌های بسیار بالای صادراتی ایران در مقایسه با گرجستان، بازار ارمنستان می‌تواند مقصد مناسبی جهت عرضه کالاهای ایرانی تلقی گردد و این صادرات و واردات به نفع هردو دولت و ملت تمام شود. این در حالی است که در صورت حذف مرز ایران و ارمنستان (با راه اندازی کریدور زنگزور) ، این تنها گرجستان خواهد بود که خواهد توانست به عنوان کشور همسایه یا به عنوان مسیر ترانزیتی از اوراسیا و اروپا، نیازهای ارمنستان را تأمین کند.

افزون بر این، ارمنستان علاوه بر اینکه خود یک مصرف‌کننده است مسیر صادراتی کالاهای ایرانی به گرجستان و روسیه به حساب می‌آید و این موضوع برای ایران بسیار حائز اهمیت است. هم چنین منابع معدنی غنی آن ماننده کنستانتره مس که به عنوان ماده اولیه بسیار موردنیاز ایران است واز طریق سایر کشورها تامین می شود، گزینه دیگری برای اهمیت تجارت ایران با این کشور همسایه است.

پیشنهادهای توسعه تجارت ایران با ارمنستان

تامین یک شبکه حمل‌ و نقل یکپارچه و به‌هم پیوسته، شرط ضروری برای مبادلات متقابل ایران و همسایگان شمالی محسوب می شود. بدیهی است با تقویت خطوط هوایی و استفاده از بنادر دریای خزر و خلیج‌فارس، ایجاد گذرگاه مرزی، حذف محدودیت‌های ترانزیت و ویزا برای رانندگان، مسافران و تجار، ایجاد شرکت‌های مشترک برای تولید برخی محصولات، ایجاد مراکز اطلاعات تجاری و تولیدی، ارتقای همکاری‌های گمرکی، ایجاد رژیم آزاد تجاری و اعطای وام اعتبار خرید به طرف ارمنی همگی از الزامات توسعه روابط تجاری میان دو طرف به حساب می آیند.

افزون بر این، ارمنستان عضو سازمان جهانی تجارت و شورای اروپا بوده و از مارس ۲۰۲۱ نیز موافقت‌نامه همکاری جامع مشترکی را با اتحادیه اروپا امضا کرده‌است و به این ترتیب می تواند کانالی ایمن برای ورود محصولات ایرانی به کشورهای اروپایی باشد.

در حال حاضر پایانه مرزی نوردوز، بازارچه مرزی این منطقه و گمرک نوردوز در استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان تنها گذرگاه مرزی ایران و ارمنستان نقس بسیار مهمی در روند تجارت دو کشور ایران و ارمنستان دارد و بنابراین اموری چون تجهیز امکانات گمرکی، تسهیل و روانسازی امور گمرکی محموله‌های تجاری در مرز مشترک ایران و ارمنستان، می تواند روند تجارت بین دو کشور را تسهیل بخشد.

ارمنستان پل ارسال محصولات ایرانی به اوراسیا و اروپا

با توجه به اینکه ارمنستان اولین مرز خاکی ایران با پیمان اوراسیا است می تواند دروازه هایی را برای ورود ایران به بازار اوراسیا فراهم کند ضمن اینکه تجار ارمنستان نیز می توانند با بهره گیری از امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد توزیع کننده کالاهای ایرانی باشند. طبق گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بزرگترین مزیت ایروان عضویت آن در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و به همین دلیل با داشتن مرز زمینی دروازه ورود ایران به سایر کشورهای این اتحادیه است.

توسعه تجارت ایران با اوراسیا که موتور پیشران آن روسیه است و همگرایی قوی سیاسی با ایران دارد و به دنبال کاهش اثر دلار در معاملات خود است راهکاری مهم برای کم کردن اثرات تحریم و به شدت حیاتی محسوب می شود

توسعه تجارت با اوراسیا که موتور پیشران آن روسیه است و همگرایی قوی سیاسی با ایران دارد و به دنبال کاهش اثر دلار در معاملات خود است راهکاری مهم برای کم کردن اثرات تحریم و به شدت حیاتی محسوب می شود.

با توجه به شرایط کشورهای عضو اتحادیه و نیز شرایط ایران (به عنوان یکی از اقتصادهای پر قدرت منطقه خاورمیانه، داشتن منابع غنی معدنی و طبیعی و همچنین ذخایر فراوان نفت و گاز)، توسعه ارتباط ایران و کشورهای عضو به طور قطع موجب ارتقای تجارت منطقه‌ای و جهانی‌شده و کشورهای عضو می‌توانند بازارهای مناسبی در جذب صادرات ایران و تأمین نیازهای وارداتی ایران باشند.

با توجه به عضویت ایران در این بلوک اقتصادی، انتظار افزایش پیوندهای منطقه‌ای ایران با کشورهای همسایه، کاهش آسیب‌پذیری و افزایش تاب‌آوری اقتصاد در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی مد نظر است. علاوه براین، قدرت چانه‌زنی کشور در مواجهه با کشورهای غربی در موضوع‌های محل مذاکره و مناقشه مانند برنامه هسته‌ای است.

جمع بندی

امکانات و نیازهای ارمنستان در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و موقعیت جغرافیایی این کشور از یک‌سو و موقعیت مناسب ایران در بهره‌برداری از معادن، منابع انرژی غنی و راه ‌های مواصلاتی گسترده از سوی دیگر، ظرفیت‌های مطلوب دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است. ارمنستان در خشکی محصور و در جنوب قفقاز میان دریای‌سیاه و دریای خزر در مسیر راه اروپا و آسیا قرار گرفته‌است.

هم چنین با راه اندازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه تعاملات ترانزیتی میان دو کشور به شدت تقویت شده و ایران می تواند دسترسی ایمن و سریع ارمنستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس را فراهم کند که درشرایط تحریمی امتیازی بررگ برای ایران به شمار می آید.

کد خبر: ۲۷۸٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • حسن حسینی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      1 0
      ارمنستان بیست درصد خاک آذربایجان رادراشغال خود داشت مساجد را به خوکدانی تبدید کرده بود کودکان را سلاخی کرد فاجعه خوجالی را آفرید حالا شده شاه کلید کشور مسلمان وشیعه ما .!!!!!
    • منصور AZ ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
      2 0
      تقش ایران در رابطه با ارمنستان نقش یک بنگاه خیریه است و تبریز هرگز میراث ارمنی نیست، و همه می‌دانند بنا به یک‌مثل ترکی ایران از بی‌کسی با سگ برادر شده است
    • حسین شرافت IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      بازارهای خودمون را بخاک سیاه نشاندید دیگه نمیخواد بازاره کشورای دیگه را. اباد کنید !!!؟ هر چی خوردنی خوب و مفید برا. بدن و لذت بردن از ان وجود دارد مسعولان چند برابره سهم خودشون را بر میدارند و بقیه را هم صادر می کنند و اسمش را گذاشتن ارز اوری ارزی که ب قیمت نخوری و دست نیافتنی برا مردم بدست میاد و بعد دوباره نه تنها مسعولان سهم خودشون از خوراکی ها ی صادراتی را بر میدارند وقتی ارز هم وارد شد هزینه جیب خوده مسعولان میشه عین چای دبش و اختلاس فولاد و بابک و جزایری وووووووووووو‌ کودکان معصوم ما هم در ارزوی ۴تا دونه پسته و مغز بادام و ووووو اینها می مانند و اه میکشند !!!؟ ما رفتیم جبهه و ماندیم تا اخر که حالا خودمون و بچه هایمان گرسنگی و اوارگی بکشند ولی حضرات پادشاهی کنند ،
    • محمد سهند IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      1 0
      قفقاز از نظر ایرانشهری ها و یا به عبارتی پان فارس ها یعنی ارمنستان و لا غیر و با این نگرش در جا زدن در بن بست قفقاز ( ارمنستان) تداوم خواهد داشت.