۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
بهترین خوراک برای بره پرواری، ۵ خوراک اصلی برای رشد سریعتر

بهترین خوراک برای بره پرواری، ۵ خوراک اصلی برای رشد سریعتر

انتخاب بهترین خوراک برای بره پرواری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در روند پرورش گوسفند و تولید گوشت به حساب می‌آید.

بهترین خوراک برای بره پرواری، ۵ خوراک اصلی برای رشد سریعتر

انتخاب بهترین خوراک برای بره پرواری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل در روند پرورش گوسفند و تولید گوشت به حساب می‌آید.

اگر خوراک دام خود را به درستی و با رعایت نکات بهداشتی انتخاب نکنید، قطعاً رسیدن به نتیجه دلخواه به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست!

بهترین خوراک برای بره پرواری شامل:

  • خوراک کنسانتره

  • جو دامی

  • یونجه

  • کنجاله (سویا و ...)

  • تفاله یا ملاس چغندر

در ادامه شیوه مصرف و نکات حیاتی استفاده از این خوراک ها برای رشد سریع تر و سلامت بیشتر دام ذکر شده است.

تمام همّ و غم شما در هنگام پرواربندی فقط رشد و رساندن دام به وزن ایده‌آل با استفاده از جیره مناسب و مغذی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. حال تصور کنید که تمام تلاش‌های شما فقط با بی‌توجهی به یک موضوع کوچک ولی بسیار مهم بی‌نتیجه بماند! بنابراین اگر شما هم به دنبال تهیه بهترین جیره بره پرواری با در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در رشد بره هستید، این مقاله کاربردی چراغ راه شما در این مسیر حساس و چالش‌برانگیز است.

بهترین خوراک برای بره پرواری چیست؟

به نظر شما در هنگام تهیه یک خوراک مناسب برای بره پرواری باید به چه عواملی توجه داشته باشیم؟ چگونه می‌توان بهترین خوراک برای بره پرواری را تشخیص داد؟

در حالت کلی، برای انتخاب بهترین جیره بره پرواری باید به عوامل مختلفی مانند سن، نژاد دام، اصول بهداشتی، قیمت جیره دام و نحوه انبار کردن آن توجه کرد. تمامی این عوامل در انتخاب بهترین خوراک برای بره پرواری تاثیرگذار است. خوراکی که در دوران رشد به دام داده می‌شود، در سلامت و میزان بهره‌وری دام بسیار تاثیرگذار است. بهترین غذای گوسفند در اصل غذایی است که حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی و مغذی لازم برای رشد گوسفند باشد. طبق یک اصول کلی و آخرین مطالعات علمی در این زمینه، یک جیره مناسب و کاربردی برای بره باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • جیره بره پرواری باید انرژی لازم برای رشد و فعالیت‌های حیاتی بدن بره را به خوبی تامین کند.

  • خوراک بره باید پروتئین لازم برای سلامت و رشد بدن بره را تامین کند. موادی مانند کنجاله دانه‌های روغنی و یونجه از بهترین منابع غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن دام هستند.

  • خوراک دام باید از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه و مناسب باشد.

  • منابع غذایی اولیه لازم برای تهیه جیره بره به اندازه کافی در دسترس باشد.

  • جیره باید علاوه بر قابلیت هضم بالا، امکان افزایش وزن بره به صورت همزمان را نیز داشته باشد.

  • خوراک دام نباید اختلالات متابولیکی و بیماری‌های گوارشی ایجاد کند.

بهترین خوراک برای بره پرواری، ۵ خوراک اصلی برای رشد سریعتر

انواع مختلف خوراک بره پرواری چیست؟

خوراک بره پرواری بر اساس اقلام خوراکی‌های موجود در هر وعده و نوع آن به دو دسته مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها دارای مزایا و معایب منحصربه‌فرد خود هستند که باید در هنگام انتخاب بهترین خوراک بره پرواری به آن توجه کرد. انواع خوراک دام، جو، علوفه ذرت، سویا کنسانتره دامی از مهم ترین خوراک دام علوفه ذرت قیمت آن در بازار است که نقشی تعیین کننده برای دادمدار داشته و در نهایت قیمت تمام شده گوشت را تعیین می کند.

انواع خوراک برای بره پرواری عبارتند از:

  • علوفه: مهم‌ترین مواد اولیه تشکیل‌دهنده این دسته از جیره بره شامل یونجه، شبدر، کاه و سیلوی ذرت است.

  • کنسانتره: مواد اولیه موجود در این دسته‌بندی شامل انواع دانه‌ها (جو، گندم، دانه کنجد و دانه کتان)، انواع کنجاله‌ها (کنجاله سویا، تخم پنبه، آفتابگردان)، انواع تفاله (چغندر و نیشکر) و انواع مکمل‌های معدنی (دی کلسیم فسفات، آجرهای لیسیدنی و سنگ آهک) است.

در یک طبقه‌بندی دیگر، خوراک دام را به دو دسته حجیم و غیرحجیم دسته‌بندی می‌کنند که عبارتند از:

  • خوراک حجیم: در این دسته‌بندی معمولاً علوفه مراتع، غلات، حبوبات و یونجه قرار می‌گیرد. خوراک حجیم دام دارای فیبر خام زیاد و انرژی و پروتئین بسیار کم هستند.

  • خوراک غیر حجیم: این دسته شامل کنسانتره‌ها هستند که شامل انواع دانه، کنجاله و تفاله است. این دسته از خوراک دام دارای انرژی و پروتئین بسیار زیاد و فیبر بسیار کم است.

در کنار تهیه خوراک مناسب باید به نوع و میزان آب نوشیدنی برای دام نیز توجه کافی داشت. در بهترین حالت، بره معمولاً بین ۳ تا ۵ لیتر آب را به صورت روزانه مصرف می‌کند. همچنین برای تامین نمک مورد نیاز دام نیز باید از سنگ نمک در جیره دام استفاده کنید.

بهترین و کاربردی‌ترین فرمول برای خوراک بره پرواری

حال که با بهترین و مناسب‌ترین مواد خوراکی اولیه برای بره پرواری آشنا شدید، باید این مواد خوراکی لازم را طبق یک فرمول خاص و کاربردی با یکدیگر ترکیب تا نیازهای روزانه بدن بره را به خوبی تامین کنید. برای اینکه شما هم به این فرمول طلایی برای تهیه بهترین خوراک برای بره پرواری دست یابید، در ادامه به معرفی مواد اولیه ضروری و میزان ترکیب آن‌ها با یکدیگر اشاره کرده‌ایم.

  • خوراک کنسانتره

کنسانتره به تنهایی یک نوع خوراک کامل است که در جهت ایجاد بهبود تعادل غذایی دام با خوراک‌های دیگری ترکیب می‌شود. مواد خوراکی کنسانتره شامل درصد زیادی انرژی، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند اما به تنهایی کاربردی ندارند و باید حتماً در ترکیب با مواد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

نکته مهم: تا زمانی که کنسانتره را با مواد دیگر مخلوط نکرده‌اید، آن را هرگز به دام و طیور خود ندهید.

  • دانه جو

یکی از منابع بسیار مهم و اصلی در تهیه خوراک گوسفند پرواری در اصل دانه جو است. میزان پروتئین موجود در جو بین ۱۱ الی ۱۲ درصد است و باید به صورت بلغور به گوسفند داده شود. دانه جو به عنوان یکی از مواد اولیه جدانشدنی خوراک دام به حساب می‌آید که انرژی و پروتئین لازم برای رشد گوسفند را به خوبی تامین می‌کند.

  • یونجه

یونجه در حدود ۶۰ درصد از خوراک خشک گوسفندان را به خود اختصاص می‌دهد و به میزان بسیار زیادی در تهیه بهترین خوراک بره پرواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام ترکیب یونجه با سایر مواد اولیه خوراکی باید به زمان و مدل برداشت یونجه توجه کنید. زمان برداشت یونجه برای هر نوع دام متفاوت است. برای مثال برای گوسفندان شیری باید یونجه ۲۸ روزه برداشت شود.

  • کنجاله

کارخانه‌های روغن‌کشی پس از اینکه روغن موجود در دانه‌ها را کشیدند، تفاله یا باقیمانده جامد دانه‌ها را به صورت فشرده یا کوفته‌شده به دامداران عرضه می‌کنند. کنجاله به باقیمانده دانه‌های روغنی مانند کنجد، آفتابگردان، سویا و هسته زیتون می‌گویند.

  • تفاله یا ملاس چغندر

تفاله یا ملاس چغندر به مواد مازاد کارخانجات قند گفته می‌شود. ملاس چغندر یکی از مواد اولیه اصلی برای تهیه بهترین خوراک دام به حساب می‌آید که به دلیل سلولز بالا به روند هضم خوراک دام کمک بسیاری می‌کنند. بنابراین نباید از این مواد خوراکی مهم در غذای دام خود غافل شوید.

بهترین خوراک برای بره پرواری، ۵ خوراک اصلی برای رشد سریعتر

درصد ترکیب کنسانتره و علوفه برای پرواربندی چقدر است؟

انتخاب بهترین خوراک مصرفی برای گوسفند با توجه به سن و وزن هر راس متفاوت است، اما در حالت کلی میزان خوراک مصرفی در هر روز بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم متغیر است. فرمول‌های مختلفی برای ترکیب این مواد با یکدیگر وجود دارد و شما باید بر اساس تجربه و اطلاعات علمی بهترین ترکیب را برای بره پرواری خود انتخاب کنید. ترکیب زیر در حالت کلی به عنوان یکی از ترکیبات مناسب شناخته می‌شود.

نکته مهم: بعد از ترکیب مواد با یکدیگر باید خوراک را در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در اختیار بره‌ها قرار دهید و از ایجاد هرگونه تغییر ناگهانی در برنامه غذایی آن‌ها خودداری کنید. برای تغییر جیره نیز باید به صورت آرام و در یک بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روزه به تغییر جیره دام بپردازید.

زمان‌بندی

کنسانتره

علوفه

اوایل پرواربندی (یک تا دو ماه اول)

۷۸۰ گرم

۵۲۰ گرم

ماه سوم پرواربندی

۱۳۰۰ گرم

۳۰۰ گرم

بهترین میزان مصرف خوراک برای بره پرواری چقدر است؟

در مرحله اول خوراک دام باید پس از ترکیب با یکدیگر در سه مرحله و در زمان‌های مختلف به دام داده شود. هر بره با توجه به سن، نژاد و وزن خود به میزان مختلفی از خوراک در طول روز احتیاج دارد. اما طبق یک قاعده کلی، هر بره باید حدود ۳ تا ۴ درصد وزن بدن خود در طول روز تغذیه داشته باشد.

لیست غذاهای ممنوعه برای بره پرواری چیست؟

اگر در هنگام بره پرواری به میزان خوراک آن‌ها دقت نکنید، قطعاً در این مسیر با چالش روبرو می‌شوید. بعضی گوسفندان ممکن است مریض شوند و برخی دیگر در اثر خوراک نامناسب از بین می‌روند. برای اینکه شما با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم نکنید، به توصیه‌های طلایی و ارزشمند زیر توجه کنید.

  • از دادن خوراک با دانه‌های بزرگ و غیرعادی به دام خودداری کنید. این کار باعث ایجاد مشکلات گوارشی و انسداد روده‌های دام می‌شود.

  • از دادن غذاهایی با چربی بسیار بالا به دام خودداری کنید. این کار باعث نارسایی کبدی و مشکلات گوارشی در دام می‌شود.

  • از دادن میزان نامتعادلی از پروتئین به بره خودداری کنید. میزان غیرمتعادل پروتئین در برنامه خوراک دام باعث ایجاد اختلال در میزان رشد دام می‌شود.

چگونه بهترین خوراک برای بره پرواری را انتخاب کنیم؟

بهترین جیره برای بره پرواری باید به گونه‌ای تنظیم شود که کمترین قیمت و بیشترین کارایی را داشته باشد. این برنامه باید در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین میزان رشد گوسفند را فراهم کند. علاوه بر این، میزان مصرف خوراک بره در وزن‌های مختلف متغیر است. بنابراین شما باید با توجه به هزینه‌ها و برنامه زمانی پرورش دام خود به انتخاب بهترین خوراک برای بره پرواری بپردازید.

کد خبر: ۲۷۸٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha