۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
ظرفیت های گردشگری معنوی استان سمنان| روایت هم نشینی تاریخ، معنویت و ظرفیت 
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت های گردشگری معنوی استان سمنان| روایت هم نشینی تاریخ، معنویت و ظرفیت 

سمنان- استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم در بخش گردشگری مذهبی، عرفانی و همچنین معنوی است که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. 

بازار، گروه استان‌ها: همزمان با عید نوروز در تلاش هستیم تا ظرفیت های گردشگری استان سمنان را معرفی کنیم در گزارشی دو بخشی به مقوله گردشگری عرفانی، معنوی و تاریخی با محوریت عارفان و مذهب در استان سمنان خواهیم پرداخت که بخش اول آن را ملاحظه کردید و حالا امروز، بخش دوم این گزارش تقدیم شما می شود.

در بخش اول این گزارش مقبره های بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، شیخ حسن جوری، علا الدوله سمنانی وابن یمین فرومدی در استان سمنان شناسانده و فواصل آنها تا تهران و مشهد و مراکز شهرستان های استان سمنان نیز مطرح شد تا گردشگران بتوانند از این ظرفیت های ویژه، بازدید به عمل بیاورند.

«تاریخانه دامغان» قدیمی ترین مسجد ایران محسوب می شود

در بخش دوم گزارش به سراغ ابنیه، شخصیت ها و مزیت های ویژه گردشگری مذهبی و عرفانی استان سمنان می پردازیم تا در مجموع این سلسله گزارش دو قسمتی، تصویر بهتری از ظرفیت های گردشگری عرفانی و مذهبی و معنوی استان سمنان به ما بدهد استانی که در این زمینه مزیت های فراوانی دارد و هر کدام به تنهایی می توانند برای یک استان کافی باشند.

ظرفیت های گردشگری معنوی استان سمنان| روایت هم نشینی تاریخ، معنویت و ظرفیت 

تاریخانه زیبا

تاریخانه دامغانی قدیمی ترین مسجد ایران محسوب می شود این بنا در زمان ساسانیان ساخته و در دوران اسلامی به مسجد تغییر یافته است. این اثر با شماره ثبت ۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و برای رفتن به آن باید از خیابان مطهری دامغان عبور کنید.

فاصله دامغان از تهران حدوداً ۲۲۰ کیلومتر و فاصله این شهرستان زیبا از مشهد حدودا ۵۶۰ کیلومتر است. دامغان همچنین هم ایستگاه راه آهن دارد و هم می توان از استان های مازندران و تهران و قم و اصفهان و یزد به آن سفر کرد.

تاریخانه بسیار زیبا و یک نمونه کامل از مساجد قرون اولیه‌ اسلامی در ایران است بر اساس پژوهش‌های اداره‌کل باستان‌شناسی، پیش از تسلط اعراب بر ایران، آتشکده بوده و بعدها به مسجد تبدیل شده است. ساختمان بنای آن مربوط به سده دوم هجری و شیوه ساختمان آن نیز به شیوه بناهای دوره ساسانی است.

پیرعلمدار و جرجیس نبی

حال که در دامغان هستیم بد نیست بقعه پیرعلمدار را نیز معرفی کنیم از جمله دیگر اماکن گردشگری که در دسته ابنیه تاریخی و گردشگری عرفانی و معنوی نیز دسته بندی می شود. این بنای زیبا یک برج مدور آجری دارای گنبد مخروطی پیازی است. قدمت این بنا به قرن پنجم هجری باز می گردد این برج، با ارتفاع ۱۳ متر، جلوه ای بسیار زیبا دارد. آرامگاه پیرعلمدار نیز در فهرست می قرار داشته و در خیابان موسوم به راه آهن دامغان قرار دارد مسجد جامع و مدرسه حاج فتح علی‌بیگ نیز از اماکن زیبای نزدیک به این بنا است. این بنا در واقع مقبره محمد بن ابراهیم، پدر ابوحرب بختیار، ممدوح منوچهری دامغانی است.

مقبره جرجیس نبی در بیارجمند شاهرود یکی دیگر از جذبه های گردشگری معنوی استان سمنان است

مقبره جرجیس نبی در بیارجمند شاهرود یکی دیگر از جذبه های گردشگری معنوی استان سمنان است اما متاسفانه در سال های اخیر چندان به این مجموعه کم نظیر پرداخت نشده است. مقبره جرجیس در میان کوهی بلند و زیبا قرار دارد که اگر در هر کجا دیگر قرار داشت امروز یک چشم انداز مهم گردشگری محسوب می شد.

این منطقه همه چیز دارد از تفریح و تفرج تا کوهپیمایی و طبیعت گردی و حتی پیک نیک های خانوادگی؛ اما کمتر به این منطقه پرداخته شده و بقعه جرجیس هم مانند یک اتاق کاه گلی باقی مانده است. بقعه جرجیس نبی مدفن یکی از پیامبران بنی اسرائیل در ارتفاعات روستای نهر در ۱۶۰کیلومتری بیارجمند و حدوداً ۳۰۰ کیلومتری شاهرود قرار گرفته است.

آرامگاه موسوم به دانیال (نام ها مشابه با دانیال نبی است) نیز در استان سمنان در دشتی به نام دانیال در شهرستان میامی قرار دارد این بنا نیز با شماره ۲۲۹۴۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. برای رفتن به این منطقه زیبای گردشگری و همچنین بازدید از بقعه دانیال پیامبر ابتدا باید به شهرستان میامی رفت سپس به سمت فرعی سمت کالپوش و خراسان شمالی تغییر مسیر داد و در بخش کالپوش به سمت رضوان و روستای باغچه حرکت کرد. منطقه دشت دانیال یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان را نیز دارد.

ظرفیت های گردشگری معنوی استان سمنان| روایت هم نشینی تاریخ، معنویت و ظرفیت 

امامزادگان و بافت تاریخی سمنان

امامزاده یحیی بن موسی کاظم در مرکز بافت قدیم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه پهنه قرار دارد و سالانه هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می کند این مکان همچنین مورد اقبال بسیاری از زائران رضوی نیز است که از سمنان عبور می کنند. این بنا در خیابان امام(ره) سمنان واقع است.

بقعه دارای گنبد بزرگ و ایوان کاشیکاری شده و حرم و صحن است و به خصوص در شب ها جلوه ای بسیار زیبا پیدا می کند آرامگاه پیر نجم الدین مربوط به دوره سلجوقیان و ایلخانان از دیگر آثار ثبت ملی معنوی در سمنان است.

امامزاده علی بن جعفر بنای متعلق به دوران صفوی در باغ فیض سمنان از دیگر آثار ثبت شده ملی استان است

بقعه پیغمبران مربوط به دوره قاجار حوالی بازار سمنان و نزدیکی تکیه ناسار از دیگر بقعه های زیبای شهر سمنان است همچنین در سمنان می توان به امام زاده اشرف در بلوار حکیم الهی و محله زاوقان نیز اشاره کرد. این بنای زیبا مربوط به دوران صفویه است.

سمنان و باغ فیض

امامزاده علی بن جعفر بنای متعلق به دوران صفوی در باغ فیض سمنان از دیگر آثار ثبت شده ملی استان است که گردشگران بسیاری را نیز به سمت خود جذب می کند. مسیر این بنا از خیابان قدس سمنان می گذرد. در نهایت باید به مسجد جامع سمنان اشاره کرد و بنایی بسیار زیبا است.

یکی از منارهای تاریخی ایران متعلق به دوره سلجوقیان به‌شمار می‌رود که در گوشه شمال شرقی مسجد جامع قرار دارد. این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده است برای بازدید از این بنای زیبا باید به محله تکیه ناسار رفت.

ظرفیت های گردشگری معنوی استان سمنان| روایت هم نشینی تاریخ، معنویت و ظرفیت 

سفر به سرکویر

آرامگاه امامزاده پیرمردان طرود در ۱۵۵ کیلومتری شاهرود به سمت جاده اصفهان واقع شده است. این بنای قدیمی در ۳۵ کیلومتری سرکویر و در بخش مرکزی شهرستان شاهرود و در دهستان طرود قرار گرفته و سالانه علاقمندان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. گفته می شود این امامزاده از نوادگان حضرت ابوالفضل قمر بنی هاشم (ع) است.

بسیاری از مردم بومی به کرامات این امامزاده اعتقاد داشته و در نتیجه برای آن ارزش فراوانی قائل هستند روستای طرود در جنوب شهرستان شاهرود در جاده شاهرود - اصفهان قرار گرفته و سالانه میزبان خیل عظیم گردشگران به خصوص گردشگران بومی استان سمنان است.

امامزاده علی اکبر آرادان یکی از آثار ملی ایران و میزبان گردشگران بسیاری در طول سال است

بافت تاریخی بسطام که در گزارش قبل نیز به آن اشاره شد میزبان امامزاده محمد(ع) است بنایی تاریخی و بسیار قابل احترام که مسئولان در تلاش هستند تا آن را به ثبت جهانی نیز برسانند. برای بازدید از این امامزاده و بنای تاریخی بسطام باید هفت کیلومتر در مسیر شمال شاهرود طی مسیر کرد. این امامزاده در شهر بسطام واقع شده است.

آرادان و مهدیشهر

امامزاده علی اکبر آرادان یکی از آثار ملی ایران و میزبان گردشگران بسیاری در طول سال است بخشی از محوطه امامزاده نیز به‌صورت گورستان عمومی درآمده است و شهدا و مردگان را در آن دفن کرده‌اند. این مکان زیبا در آرادان دهستان یاتری قرار دارد و بسیار مورد احترام مردم بومی است.

امامزاده قاسم مهدیشهر مربوط به دوره سلجوقیان - دوره ایلخانی است دیگر بنای زیبا و ظرفیت ویژه گردشگری معنوی استان سمنان است این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۷۹ در فهرست ملی ثبت شد و برای بازدید از آن باید به شهرک زیارت مهدیشهر رفت.

امامزاده یاسر و ناصر در دامغان و دیگر بقاع متبرکه بسیار دیگری نیز بودند که می توانستند در این فهرست جای بگیرند اما به واسطه فرصت یک گزارش بسیار محدود است و نمی توان تمام ظرفیت های گردشگری معنوی، مذهبی و تاریخی و همچنین عرفانی استان سمنان را در آن جای داد امیدواریم در این دو گزارش توانسته باشیم دست کم بخشی از داشته های ارزشمند استان را معرفی کنیم.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha